Journalism and agriculture
news-values present in printed newspapers' rural communication in the medio alto Uruguay region
Keywords:
Printed journalism. Rural communication. Newsmaking. News ValuesAbstract
By selecting the facts that will result in news, journalism plays a crucial role in society, determining what the public should and should not know. Based on this assumption, the present study aims, through bibliographic research and content analysis, to identify the most frequent news values in the rural editorials of two printed newspapers in the Medio Alto Uruguay region, located in the state of Rio Grande do Sul. Among the results, the strong presence of proximity in the analyzed news stands out, followed by notoriety, availability, visuality and relevance.
Downloads
References
BORDENAVE, J.D. O que é comunicação rural. 3.ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.
BRAGA, Geraldo; CARVALHO, Geraldo. O futuro da comunicação rural. Departamento de Economia Rural. Universidade Federal de Viçosa. 1999. Disponível em: <https://wp.ufpel.edu.br/seminariozootecnia/files/2011/10/futurocomunicacao-N2-1999.pdf>. Acesso em: 08 nov. 2021.
CODEMAU. Sobre nós. Disponível em: <http://www.codemau.org.br>. Acesso em: 19 nov. 2021.
FUNDAÇÃO DE ECONOMIA E ESTATÍSTICA. Corede Medio Alto Uruguai. Disponível em: <https://arquivofee.rs.gov.br/perfil-socioeconomico/coredes/detalhe/?corede=M%E9dio+Alto+Uruguai>. Acesso em: 19 nov. 2021.
FREIRE, Isa Maria. Comunicação de informações tecnológicas para o meio rural. Ciência da informação, v. 13, n. 1, 1984.
GOVERNO DO ESTADO DO RIO GRANDE DO SUL. Perfil Socioeconômico do Corede Médio Alto
Uruguai. 2015. Disponível em: <https://planejamento.rs.gov.br/upload/arquivos/201512/15134133-20151117102639perfis-regionais-2015-medio-alto-uruguai.pdf>. Acessado em 10 nov. 2019.
GONÇALEZ, José Augusto Bertoncini. Publicidade no Agronegócio: Diferentes Estratégias Persuasivas. 2007. Dissertação. Faculdade de Comunicação, Educação e Turismo, PósGraduação em Comunicação e Estudos de Linguagens, Universidade de Marília-UNIMAR, Marília-SP.
HERSCOVITZ, Heloisa. Análise de conteúdo em jornalismo. In: LAGO, Claudia; BENETTI, Marcia (org). Metodologia da pesquisa em Jornalismo. Petrópolis: Vozes, 2007, p. 123-142.
HOHLFELDT, Antônio. Hipóteses contemporâneas de pesquisa em comunicação. In: HOHLFELDT, Antônio; MARTINO, Luiz C.; FRANÇA, Vera Veiga (Orgs.). Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 187-240.
LUCENA, A.; LEITE, S. N. Comunicação rural no Brasil: o Papel das Relações Públicas no Agronegócio. In: Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste, 16., 2014, João Pessoa/PB. Anais… João Pessoa/RS: Intercom, 2014, p. 1-14. Disponível em: <http://www.portalintercom.org.br/anais/nordeste2014/resumos/R42-0076-1.pdf>. Acesso em: 20 nov. 2019.
STUMPF, Ida R.C. Pesquisa bibliográfica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antônio (orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em Comunicação. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2002, p. 51-59.
TRAQUINA, Nelson. Teorias do Jornalismo. Volume II. Florianópolis: Insular, 2005.
WESENDONCK, Claudia Cristina. Desenvolvimento regional no Médio Alto Uruguai/RS: percepções, impasses e alternativas. 2016. 145 p. Tese. Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional e Agronegócio - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus Toledo, 2016. Disponível em: <http://tede.unioeste.br/handle/tede/2230>. Acesso em 19 nov. 2021.
WOLF, Mauro. Teorias da Comunicação. 4. ed., Lisboa: Editorial Presença, 1995.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.