"Mentoring" project
welcome strategies to enjoying students in undergraduate nursing during the Covid-19 pandemic
Keywords:
Nursing, Teaching, Student dropout, PandemicsAbstract
Dropping out is a challenge experienced by Higher Education Institutions (HEIs). The Tutorial Education Program (TEP) Nursing develops the Mentoring Project in order to minimize academic dropout. The objective is to report the experience and the strategies used for student permanence. This is a descriptive study, arising from the experience of undergraduate students, from a public university, in the organization and execution of a teaching project, in 2020. On-line meetings were held, for relevant explanations to the public and tutoring . The activities are shown to contribute to integration and support in graduation, however, evasion must be guided by multidisciplinarity.
Downloads
References
BARLEM, J.G.T. et al. Opção e evasão de um curso de graduação em enfermagem: percepção de estudantes evadidos. Rev. Gaúcha Enferm., v. 33, n. 2, p. 132-138, 2012.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo técnico do Censo de Educação Superior 2019. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), 2021. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados>.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Departamento de Modernização e Programas da Educação Superior. Coordenação Geral de Relações Acadêmicas de Graduação. Programa de Educação Tutorial - PET: manual de orientações básicas. Brasília: Ministério da Educação, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/pet/232-programas-e-acoes-1921564125/pet-programa-de-educacao-tutorial-645721518/12228-manual-de-orientacoes-pet>.
CONSELHO REGIONAL DE ENFERMAGEM DO DISTRITO FEDERAL. Legislação dos Profissionais de Enfermagem 2018-2020. COREN, DF: 2018. Disponível em: <http://biblioteca.cofen.gov.br/wp-content/uploads/2019/11/C%C3%B3digo-de-%C3%89tica-dos-profissionais-de-Enfermagem.pdf>.
FERREIRA, M. et al. Adaptação e validação para português da Escala de Motivos de Intenção de Abandono do Ensino Superior. Revista de Enfermagem referência, série IV, n. 21, p. 35-46, 2019.
FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. M. Lopes (Trad.). Porto Alegre: Penso, 2013.
FRITSCH, R.; VITELLI, R.F.; ROCHA, C.S. A evasão em disciplinas de cursos de graduação. Revista Internacional De Educação Superior, v.6, p. 1-21, e. 020005, 2020.
GAMA, B. B. de O. et al. Determinantes da evasão universitária e impacto no gasto público. 24 ago. 2018. 137 f. Dissertação (Mestrado em Gestão Organizacional). Repositório Institucional - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. Disponível em: <https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/22636>.
GARCIA, L.M.L.S.; LARA, D.F.; ANTUNES, F. Investigação e Análise da Evasão e Seus Fatores Motivacionais no Ensino Superior: um estudo de caso na Universidade do Estado de Mato Grosso. Rev Avaliação, v. 26, n. 1, p. 112-136, 2021.
GOMES, E.C.; SOARES, D.B.; DESIDÉRIO, S.N.; ROCHA, A. S. Evasão do curso de Física Licenciatura da Universidade Federal do Tocantins: diagnóstico e primeiros resultados de um projeto de intervenção. Revista Observatório, Palmas, v.5, n.5, p.482-508, ago. 2019.
GUERREIRO-CASANOVA, D.C; POLYDORO, S.A.J. Autoeficácia e integração ao ensino superior: um estudo com estudantes do primeiro ano. Psicologia: teoria e prática, v. 13, n.1, p. 75-88, 2011. São Paulo, Brasil. Disponível em:< http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v13n1/v13n1a06.pdf >
GUSSO, H.L. et al. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Rev. Educ. Soc., Campinas, SP, v. 41, n. (e238957), p. 1-27, 2020.
MATTA, C. M. B; LEBRÃO, da S. M. G; HELENO M. G. V. Adaptação, rendimento, evasão e vivências acadêmicas no ensino superior: Revisão da literatura. Psicologia Escolar e Educacional, SP. v. 21, n. 3, p. 583-591, 2017. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/pee/v21n3/2175-3539-pee-21-03-583.pdf >.
MUSSLINER, B. O. et al. O problema da evasão universitária no sistema público de ensino superior: uma proposta de ação com base na atuação de uma equipe multidisciplinar. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.4, p. 42674-42692 apr 2021.
PANIAGO, M.L.S. Percepção dos docentes de uma Universidade Federal sobre a evasão dos acadêmicos de Enfermagem ao longo de 10 anos. Michelly Lemes da Silva Paniago. Sinop/MT. 2017. Disponível em: <https://bdm.ufmt.br/bitstream/1/976/1/TCC-2017-MICHELLY%20LEMES%20DA%20SILVA%20PANIAGO.pdf>.
QUINANE, M.; DE PONTES, A. P. M.; DA COSTA, M. M. O ingresso no ensino superior: desafios e dificuldades enfrentadas por alunos do curso de graduação em enfermagem. CESVA/FAA, p. 54. Revista Saber Digital, Edição Especial - Anais da VI SemIC, p. 1 - 358, 2018. Disponível em: <http://revistas.faa.edu.br/index.php/SaberDigital/article/download/631/495#page=54>.
TEIXEIRA, M.D.J; QUITO, F.M. Taxas longitudinais de diplomação, evasão e trancamento: método para análise da trajetória discente na educação superior. Rev Avaliação, v. 26, n. 2, p. 546-567, 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Apresentação do projeto pedagógico do curso de enfermagem. Centro de Ciências da Saúde, Santa Maria, 2016. Disponível em: <https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/enfermagem/projeto-pedagogico>.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.