For understanding teaching collaboration
a study with teachers of mathematics
Keywords:
teaching activity, administrative functions, collaboration, teamwork.Abstract
The teaching activity is characterized by na individual dimension, more technical, and another colegial dimension, more functional. The study, of an exploratory nature, aims to understand the scope of teaching work beyond the classroom and the diversity of interactions among teachers within the same subject group. Based on documentar analysis and a questionnaire survey, the study identifies individual work oriented mainly to teaching, colegial work focused mainly on organization and control, justified professional performance in terms of compliance and teaching interactions registered in distinct levels of teamwork.
Downloads
References
CAVACO, M. H. Ofício do professor: o tempo e as mudanças. In: Nóvoa, A. (org.), Profissão Professor. Porto: Porto Editora,1991. p. 155-191.
HARGREAVES, A. Os Professores em Tempos de Mudança. O trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Lisboa: Mc Graw-Hill, 1998.
FORMOSINHO, J.; OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. (coord.). Estudos sobre a Mobilidade Docente: Descontinuidade educativa no coração da prática pedagógica. Lisboa: Ministério da Educação, 1998.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: Nóvoa, A. (org.) Vidas de Professores, 2ª ed. Porto: Porto Editora, 2000. p. 31-61.
LEITE, C.; PINTO, C. L. O trabalho colaborativo entre os professores no quotidiano escolar. Condições para a sua existência e sustentabilidade. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, nº 48, p. 69-91. 2016.
LIMA, J. A. As Culturas Colaborativas nas Escolas: Estruturas, processos e conteúdos. Porto: Porto Editora, 2002.
LIMA, J. A.; FIALHO, A. Colaboração entre os professores e perceções da eficácia da escola e da dificuldade do trabalho docente. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, 49-2, 2015, 27-53.
MACHADO, J.; FORMOSINHO, J. Liderança escolar e colaboração docente. In: José Matias Alves, J. M.; Roldão, M. C. (orgs.), Articulação Curricular - O Que É? Como se Faz? Dos conceitos às práticas possíveis. V. N. de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2018. p. 47-64.
PERRENOUD, PH. 10 Novas Competências para Ensinar: Convite à viagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
PONTE, J. P. (org.). Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014.
PONTE, J. P.; QUARESMA, M. (2016). Teachers’ professional practice conducting mathematical discussions. Educational Studies in Mathematics, 93(1), p. 51-66. 2016.
ROLDÃO, M. C. Colaborar e preciso: Questões de qualidade e eficácia no trabalho dos professores. Noesis, Lisboa, 71, p. .24‑29. 2007
SILVA, S. M.; LIMA, J. A. Liderança da escola e aprendizagem dos alunos: um estudo de caso numa escola secundária, Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, ano 45-1, p. 111-142. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.