For understanding teaching collaboration

a study with teachers of mathematics

Authors

  • Joaquim Machado Universidade Católica Portuguesa
  • Paulo Gil Agrupamento de Escolas de Pinheiro – Penafiel

Keywords:

teaching activity, administrative functions, collaboration, teamwork.

Abstract

The teaching activity is characterized by na individual dimension, more technical, and another colegial dimension, more functional. The study, of an exploratory nature, aims to understand the scope of teaching work beyond the classroom and the diversity of interactions among teachers within the same subject group. Based on documentar analysis and a questionnaire survey, the study identifies individual work oriented mainly to teaching, colegial work focused mainly on organization and control, justified professional performance in terms of compliance and teaching interactions registered in distinct levels of teamwork.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joaquim Machado, Universidade Católica Portuguesa

Professor Auxiliar convidado, Universidade Católica Portuguesa, Faculdade de Educação e Psicologia – Porto, Portugal. ORCID: 0000-0003-1875-9640. 

Paulo Gil, Agrupamento de Escolas de Pinheiro – Penafiel

Doutorado em Educação, área de especialidade em Educação Matemática e Supervisão em Ensino da Matemática, pela Universidade do Minho – Braga. Portugal. Professor no Agrupamento de Escolas de Pinheiro – Penafiel, Portugal. ORCID: 0000-0002-4064-2214. 

References

CAVACO, M. H. Ofício do professor: o tempo e as mudanças. In: Nóvoa, A. (org.), Profissão Professor. Porto: Porto Editora,1991. p. 155-191.

HARGREAVES, A. Os Professores em Tempos de Mudança. O trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Lisboa: Mc Graw-Hill, 1998.

FORMOSINHO, J.; OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. (coord.). Estudos sobre a Mobilidade Docente: Descontinuidade educativa no coração da prática pedagógica. Lisboa: Ministério da Educação, 1998.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: Nóvoa, A. (org.) Vidas de Professores, 2ª ed. Porto: Porto Editora, 2000. p. 31-61.

LEITE, C.; PINTO, C. L. O trabalho colaborativo entre os professores no quotidiano escolar. Condições para a sua existência e sustentabilidade. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, nº 48, p. 69-91. 2016.

LIMA, J. A. As Culturas Colaborativas nas Escolas: Estruturas, processos e conteúdos. Porto: Porto Editora, 2002.

LIMA, J. A.; FIALHO, A. Colaboração entre os professores e perceções da eficácia da escola e da dificuldade do trabalho docente. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, 49-2, 2015, 27-53.

MACHADO, J.; FORMOSINHO, J. Liderança escolar e colaboração docente. In: José Matias Alves, J. M.; Roldão, M. C. (orgs.), Articulação Curricular - O Que É? Como se Faz? Dos conceitos às práticas possíveis. V. N. de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2018. p. 47-64.

PERRENOUD, PH. 10 Novas Competências para Ensinar: Convite à viagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

PONTE, J. P. (org.). Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014.

PONTE, J. P.; QUARESMA, M. (2016). Teachers’ professional practice conducting mathematical discussions. Educational Studies in Mathematics, 93(1), p. 51-66. 2016.

ROLDÃO, M. C. Colaborar e preciso: Questões de qualidade e eficácia no trabalho dos professores. Noesis, Lisboa, 71, p. .24‑29. 2007

SILVA, S. M.; LIMA, J. A. Liderança da escola e aprendizagem dos alunos: um estudo de caso numa escola secundária, Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, ano 45-1, p. 111-142. 2011.

Published

2021-06-12

How to Cite

MACHADO, J.; GIL, P. For understanding teaching collaboration: a study with teachers of mathematics. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 2, p. e021011, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/470. Acesso em: 21 nov. 2024.