Embroidery and gender

symbolic analysis of feminist aesthetic expressions present in the work of the embroiders in Passira-PE

Authors

  • Lara Beatriz Maria de Oliveira Araújo Federal University of Pernambuco
  • Mário de Faria Carvalho Federal University of Pernambuco

Keywords:

Embroidery, Feminist Aesthetics, Gender, Imaginary, Woman Artists

Abstract

In this study, we undertake a symbolic analysis of the artistic work of embroiderers from the Associação das Mulheres Artesãs de Passira, Pernambuco (AMAP), arguing that such practice expresses the imaginary and symbolisms of everyday life and materialized in the art of embroidery. We used Gilbert Durand's Theory of the Imaginary to support the understanding of the relationships that are established in this associative process. By observing the existing link between embroidery and the female gender, we can understand to what extent the symbols contained in the form of production and in the pieces idealized by the AMAP embroiderers allow us to consider the way in which these women represent a feminist aesthetic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lara Beatriz Maria de Oliveira Araújo, Federal University of Pernambuco

Graduating in Design - Federal University of Pernambuco | Agreste Academic Center (CAA). Scientific Initiation Scholarship by the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Researcher at O IMAGINÁRIO - Transdisciplinary Research Group on Aesthetics, Education and Culture (UFPE/CNPq).

Mário de Faria Carvalho, Federal University of Pernambuco

PhD in Social Sciences - Université René Descartes - Paris V (2008). Associate Professor Level III of the Center for Design and Communication and Permanent Professor of the Graduate Program in Contemporary Education, both at the Federal University of Pernambuco / Academic Center of Agreste. Leader of O Imaginário - Transdisciplinary Research Group on Aesthetics, Education and Culture (UFPE-CAA/CNPq).

References

ALMEIDA, Flavia Leme de. Mulheres recipientes: recortes poéticos do universo feminino nas artes Visuais. São Paulo: Editora UNESP, 2010.

ASSIS, Sissa Aneleh Batista de. Mulheres Artistas: narrativas, poéticas, subversões e protestos do feminino na arte contemporânea paraense. Dissertação (Mestrado em Artes). Universidade Federal do Pará, Belém, 2012.

BARTRA, Eli. Rumiando en torno a lo escrito sobre mujeres y arte popular. Revista de estudios de género, Jalisco, v. 3, n. 28, p. 7-23, 2008. Disponível em: <http://revistalaventana.cucsh.udg.mx/index.php/LV/article/view/970>. Acesso em: 17 out. 2021.

BORDADOS DE PASSIRA. Coleção Abelhas. Passira, 2015. Disponível em: <https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1732350183651036&type=3&locale=pt_BR>. Acesso em: 14 set. 2021.

BOVENSCHEN, Silvia. Existe uma estética feminista? In: ECKER, Gisela (Org.). Estética Feminista. Barcelona: Icaria Editorial, 1985, p. 21-58.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CARVALHO, Mário de Faria; CARDOSO, Fernando da Silva. Contemporaneidade, Pesquisa Social e Imaginário. Revista Nupem, Campo Mourão, v. 7, n. 13, p. 105-117, 2015. Disponível em: <https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/5470/3498>. Acesso em: 24 mar. 2022.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. Tradução Hélder Godinho. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

DURAND, Jean-Yves. Bordar: masculino, feminino. In: ALIANÇA ARTESANAL (Org.).

Reactivar saberes, reforçar equilíbrios locais. Vila Verde: Aliança Artesanal, 2006, p. 13-22.

FIRMINO, Flávio; PORCHAT, Patricia. Feminismo, identidade e gênero: Apontamentos a partir de “Problemas de Gênero”. Revista Brasileira de Psicologia e Educação. Araraquara, v.19, n.1, p. 51-61, 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/download/10819/7005/30063. Acesso em: 14 mar. 2022.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas. 2008.

GREENHALGH, Verunschka Pereira. Entre linhas e narrativas: mulheres que tecem memórias, do Colégio Stella Maris para a vida. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020.

KORSMEYER,Carolyn. Efervescencias salvajes: una mirada retrospectiva al arte feminista. Anales de Historia del Arte, v. 28, p. 29- 58. 2018.

KORSMEYER, Carolyn; Gender and aesthetics: An introduction. New York: Routledge, 2014.

LARA, Larissa Michelle. Corpo, sentido ético-estético e cultura popular. Maringá: Eduem, 2011.

LOIZOS, Peter. Vídeo, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In: BAUER, Martin W; GASKELL, George (Org.). Pesquisa qualitativa com texto: imagem e som: um manual. Rio de Janeiro: Vozes, 2002. p. 137-155.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Sexualidades, artes visuais e poder: pedagogias visuais do feminino. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 283-300, 2002.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. Petrópolis: Vozes, 1998

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 1996.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? Tradução Juliana Vacaro. São Paulo: Edições Aurora, 2016.

OLIVEIRA, Julliany Cássia. Mulheres artistas e outros modos de ver: questões de gênero na narrativa oficial da história da arte. Monografia (Licenciatura em Artes Visuais). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022.

PARKER, Rozsika. The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the femininity. Londres: IB Taurus, 2010.

PEREIRA, Carolina Nascimento; TRINCHÃO, Gláucia Maria. O bordado como ferramenta educacional no Brasil entre os séculos XIX e XX. Revista História da Educação, Porto Alegre, v. 25, p. 101244, 2021. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/101244>. Acesso em: 10 nov. 2022.

PITTA, Danielle Rocha. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. Rio de Janeiro: Atlântica, 2005.

SILVA, Ilzy Gabrielle Soares da; A arte figurativa de mestras-artesãs do Alto do Moura, Caruaru - PE, e os sentidos estéticos e sensíveis sobre questões de gênero. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Design). Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2021.

SILVA, Ilzy Gabrielle Soares da; CARVALHO, Mário de Faria. A arte figurativa de mestras-artesãs do Alto do Moura, Caruaru - PE, e os sentidos estéticos e sensíveis sobre questões de gênero. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 31-48, 2021. Disponível em: <https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/19869>. Acesso em: 18 maio. 2023.

SILVA, Maria Regina M. Batista e. O universo da bordadeira: estudo etnográfico do bordado em Passira. Dissertação (Mestrado em Antropologia Cultural). Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 1995.

SILVA, Suelma Cristina Bernardo da. Bordado Manual de Passira: intersecções entre imaginário Regional, Barroco e Rococó. Monografia (Graduação em Design). Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2017.

SIMIONI, A. P. C. O corpo inacessível: as mulheres e o ensino artístico nas academias do século XIX. ArtCultura, Uberlândia, v. 9, p. 83-97, 2007. Disponível em: <http://www.artcultura.inhis.ufu.br/PDF14/Ana%20Paula%20Cavalcanti.pdf>. Acesso em: 14 out. 2023.

SIMIONI, A. P. C. A difícil arte de expor mulheres artistas. Cadernos Pagu, Campinas, n. 36, p. 375–388, jan. 2011.

SOUSA. Maisa Ferreira de. O bordado como linguagem na arte/educação. Monografia (Graduação em Artes Plásticas). Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

SOUSA, Silvia Amélia Nogueira de. Mulheres, arte e domesticidade: entre a arte feminista e o Dicionário do Lar. Dissertação (Mestrado em Artes), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

TILLY, Louise A. Gênero, história das mulheres e história social. Cadernos Pagu, Campinas, n. 3, p. 29-62, 1994.

TVARDOVSKAS, Luana Saturnino. Dramatização dos corpos: Arte contemporânea e crítica feminista no Brasil e na Argentina. São Paulo: Intermeios, 2015.

VASCONCELOS, Isabella Karim Morais de. Uma prática, um bem cultural: uma história sobre o bordado na cidade de Passira-PE (1985-2008). Dissertação (Mestrado em História), Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2016.

VICENTE, Filipa Lowndes. A arte sem história: mulheres e cultura artística (século XVI-XX). Lisboa: Athena, 2012.

Published

2024-02-19

How to Cite

Araújo, L. B. M. de O., & Carvalho, M. de F. (2024). Embroidery and gender: symbolic analysis of feminist aesthetic expressions present in the work of the embroiders in Passira-PE. Revista Brasileira De Iniciação Científica, e024012. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1017