Analysis of dropout rates in elementary schools in Jacarezinho-PR
Keywords:
School Dropout. Elementary School. Beginning and Final Years. EducationAbstract
The present study analyzed the dropout rates for elementary school in the municipality of Jacarezinho (PR) in recent years published by INEP. We used Content Analysis to support our analysis. We constructed emergent categories ranging from soft values (below the averages or null), typical (of the order of the averages) to extremes (above the averages) of the school dropout rate in relation to the national, regional, state, and municipal averages. It was found that for the Early Years they were predominantly mild, while for the Final Years they were extreme.
Downloads
References
BAPTISTA, M. N. Metodologias de pesquisa em Ciências: análises quantitativa e qualitativa. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo (Edições 70). Lisboa. Portugal, 2011.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BORJA, I. M. F. S.; MARTINS, A. M. O. Evasão escolar: desigualdade e exclusão social. Revista Liberato, v.15, n. 23, p. 93-102, 2014.
BRANCO, E. P. et al. Evasão escolar: desafios para permanência dos estudantes na educação básica. Revista Contemporânea de Educação, v. 15, n. 34, p. 133-155, 2020.
BRANDÃO, Z.; BAETA, A. M. B.; ROCHA, A. D. C. Evasão e repetência no Brasil: a escola em questão. 2. ed. Rio de Janeiro, RJ: Dois Pontos, 1986.
FERREIRA, F. A. Fracasso e evasão escolar, 2013. Disponível em: <https://educador.brasilescola.uol.com.br/orientacao-escolar/fracasso-evasao-escolar.html>. Acesso em 22 Abril 2021.
FILHO, R. B. S.; ARAÚJO, R. M. D. L. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, v. 8, n. 1, p. 35-48, 2017.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNADC). Microdados da amostra Rio de Janeiro: IBGE; 2019.
LEON, F. L. L.; MENEZES-FILHO, N. Reprovação, avanço e evasão escolar no Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v.32, n.3, p.417-451, 2002.
LOPES, B. E. M. Evasão escolar no ensino médio noturno: mediações entre as políticas educacionais contemporâneas e as dinâmicas escolares, 2017. 345 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
SENADO FEDERAL. Constituição Federal de 1988. Brasília, DF, 1988.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.