Analysis of dropout rates in elementary schools in Jacarezinho-PR

Authors

Keywords:

School Dropout. Elementary School. Beginning and Final Years. Education

Abstract

The present study analyzed the dropout rates for elementary school in the municipality of Jacarezinho (PR) in recent years published by INEP. We used Content Analysis to support our analysis. We constructed emergent categories ranging from soft values (below the averages or null), typical (of the order of the averages) to extremes (above the averages) of the school dropout rate in relation to the national, regional, state, and municipal averages. It was found that for the Early Years they were predominantly mild, while for the Final Years they were extreme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guimarães Silva, UENP

Licencianda em Matemática pela Universidade Estadual do Norte do Paraná. UENP

Daniel Trevisan Sanzovo, UENP/Docente

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Docente do Colegiado de Matemática da Universidade Estadual do Norte do Paraná. UENP

Guilherme Augusto Bossi Tozo, UENP

Licenciando em Matemática pela Universidade Estadual do Norte do Paraná. UENP

Jonis Jecks Nervis, UENP

Doutor em Agronomia. Docente do Colegiado de Matemática da Universidade Estadual do Norte do Paraná. UENP

References

BAPTISTA, M. N. Metodologias de pesquisa em Ciências: análises quantitativa e qualitativa. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo (Edições 70). Lisboa. Portugal, 2011.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BORJA, I. M. F. S.; MARTINS, A. M. O. Evasão escolar: desigualdade e exclusão social. Revista Liberato, v.15, n. 23, p. 93-102, 2014.

BRANCO, E. P. et al. Evasão escolar: desafios para permanência dos estudantes na educação básica. Revista Contemporânea de Educação, v. 15, n. 34, p. 133-155, 2020.

BRANDÃO, Z.; BAETA, A. M. B.; ROCHA, A. D. C. Evasão e repetência no Brasil: a escola em questão. 2. ed. Rio de Janeiro, RJ: Dois Pontos, 1986.

FERREIRA, F. A. Fracasso e evasão escolar, 2013. Disponível em: <https://educador.brasilescola.uol.com.br/orientacao-escolar/fracasso-evasao-escolar.html>. Acesso em 22 Abril 2021.

FILHO, R. B. S.; ARAÚJO, R. M. D. L. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, v. 8, n. 1, p. 35-48, 2017.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNADC). Microdados da amostra Rio de Janeiro: IBGE; 2019.

LEON, F. L. L.; MENEZES-FILHO, N. Reprovação, avanço e evasão escolar no Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v.32, n.3, p.417-451, 2002.

LOPES, B. E. M. Evasão escolar no ensino médio noturno: mediações entre as políticas educacionais contemporâneas e as dinâmicas escolares, 2017. 345 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.

SENADO FEDERAL. Constituição Federal de 1988. Brasília, DF, 1988.

Published

2022-05-18

How to Cite

Letícia, Trevisan Sanzovo, D., Augusto Bossi Tozo, G., & Jecks Nervis, J. (2022). Analysis of dropout rates in elementary schools in Jacarezinho-PR. Revista Brasileira De Iniciação Científica, 9, e022005. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/555