Digital Training for Teachers

sharing pedagogical practices among peers

Authors

  • Paulo Correia Agrupamento de Escolas de Barcelos
  • Isabel Lezón Escola Secundária de Vila Verde
  • Elisa Saraiva Instituto Politécnico do Porto
  • Mário Lima Escola Secundária Rocha Peixoto

Keywords:

Professional Development. Learning Communities. Teacher Training. Teacher Digital Proficiency. Sharing of Practices

Abstract

This article presents a joint initiative by the Digital Ambassadors from four Centers for Teacher Training (CFAE) within the framework of the Digital Transition Plan (PTD) for Education in Portugal. The project "Online Meetings: Sharing Pedagogical Experiences with Digital Tools" aims to promote the exchange of digital teaching practices among educators, involving those who participated in PTD training workshops. The project included five events during the 2022/2023 academic year, with online sessions lasting 1.5 hours, organized by curriculum areas and involving teachers from schools associated with the CFAEs. To assess the impact of these initiatives on teachers' professional development, the shared experiences were analyzed, and two surveys were conducted with the participants. The data analysis revealed that the sharing of experiences contributed to teachers' (self)reflection and helped improve the use of digital technologies in teaching, learning, and assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Correia, Agrupamento de Escolas de Barcelos

Mestre (Supervisão Pedagógica Ensino Matemática). Agrupamento de Escolas de Barcelos, Portugal. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6190-6063 

Isabel Lezón, Escola Secundária de Vila Verde

Mestre (Supervisão Pedagógica Ensino Inglês). Escola Secundária de Vila Verde, Portugal.  

Elisa Saraiva, Instituto Politécnico do Porto

Doutora (Didática Ciências Físicas). Agrupamento de Escolas D. Maria II, Famalicão, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto. Centro de Investigação e Inovação em Educação (InED), ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5025-8796

Mário Lima, Escola Secundária Rocha Peixoto

Mestre (Educação e Tecnologias Digitais). Escola Secundária Rocha Peixoto, Póvoa do Varzim, Portugal

References

BROOKFIELD, S. D. Becoming a critically reflective teacher. San-Francisco, CA: John Wiley & Sons, 1995.

COSME, A. Autonomia e flexibilidade curricular: propostas e estratégias de ação: ensino básico e ensino secundário. Porto: Porto Editora, 2018.

DARLING-HAMMOND, L et al. Professional learning in the learning profession in the U.S. and Abroad: Technical Report, v.12. Washington, DC: National Staff Development Council, 2009.

DAY, C. Desenvolvimento Profissional de Professores: Os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.

DGE. Aprendizagens Essenciais. Lisboa: Ministério da Educação, 1995. http://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-0

DGE. Relatório Intermédio da Capacitação Digital das Escolas. Lisboa: Ministério da Educação, 2021. https://digital.dge.mec.pt/sites/default/files/documents/2022/162-c97fc615eb4a615d585fb10d10e51f34.pdf

FLORES, M. A. Vale a pena investir no desenvolvimento profissional de professores? Questões críticas e alternativas possíveis. In: FLORES, M. A.; SILVA, A. M.; FERNANDES, S. (eds.), Contextos de Mediação e de Desenvolvimento Profissional. Santo Tirso: De Facto Editores, 2018, p. 171-194.

FORMOSINHO, J. Formação de Professores: Aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto Editora, 2009.

GONÇALVES, V.; MOREIRA, J. A.; CORRÊA, Y. Educação e Tecnologias na Sociedade Digital. Santo Tirso: Whitebooks, 2019.

JRC (2018) – SELFIE for Teachers. Joint Research Centre da Comissão Europeia. Disponível em: https://education.ec.europa.eu/selfie-for-teachers.

KWAKMAN, K. Factors affecting teachers’ participation in professional learning activities. Teaching and teacher education, v.19, n.2, p. 149-170, 2003.

LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1991.

LIMA, Mário. As Tecnologias Emergentes e os Planos de Ação para o Desenvolvimento Digital das Escolas. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Lisboa, Lisboa. 2022. http://hdl.handle.net/10451/56616

GARCIA, C. M. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de Ciências da Educação, São Paulo, v. 8, p. 7-22, 2009.

MITCHELL, S. N.; REILLY, R. C.; LOGUE, M. E. Benefits of collaborative action research for the beginning teacher. Teaching and Teacher Education, v. 25, n.2, p. 344-349, 2009.

NÓVOA, A. Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 2009.

NÓVOA, A. Firmar a posição com professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017.

OLIVEIRA-MARTINS, G. et al. Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa: Ministério da Educação, Direção-Geral da Educação, 2017.

PRENGER, R.; POORTMAN, C. L.; HANDELZALTS, A. The effects of networked professional learning communities. Journal of Teacher Education, v.70, n. 5, p. 441-452, 2019. https://doi.org/10.1177/0022487117753574

ROLDÃO, M. C.; ALMEIDA, S. Gestão Curricular: Para a autonomia das Escolas e Professores. Lisboa: Ministério da Educação, Direção-Geral da Educação, 2018.

THURLER, M. G. Relations professionnelles et culture des établissements scolaires: au-delà du culte de l'individualisme? Revue Française de Pédagogie, v.109, p.19-39, 1994. http://www.jstor.org/stable/41200478

WU, Z. Understanding teachers' cross-disciplinary collaboration for STEAM education: Building a digital community of practice. Thinking Skills and Creativity, v.46, 101178, 2022. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101178

Published

2024-12-16

How to Cite

CORREIA, P.; LEZÓN, I.; SARAIVA, E.; LIMA, M. Digital Training for Teachers: sharing pedagogical practices among peers. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], p. e024019, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/2042. Acesso em: 19 dec. 2024.