Digital Training for Teachers
sharing pedagogical practices among peers
Keywords:
Professional Development. Learning Communities. Teacher Training. Teacher Digital Proficiency. Sharing of PracticesAbstract
This article presents a joint initiative by the Digital Ambassadors from four Centers for Teacher Training (CFAE) within the framework of the Digital Transition Plan (PTD) for Education in Portugal. The project "Online Meetings: Sharing Pedagogical Experiences with Digital Tools" aims to promote the exchange of digital teaching practices among educators, involving those who participated in PTD training workshops. The project included five events during the 2022/2023 academic year, with online sessions lasting 1.5 hours, organized by curriculum areas and involving teachers from schools associated with the CFAEs. To assess the impact of these initiatives on teachers' professional development, the shared experiences were analyzed, and two surveys were conducted with the participants. The data analysis revealed that the sharing of experiences contributed to teachers' (self)reflection and helped improve the use of digital technologies in teaching, learning, and assessment.
Downloads
References
BROOKFIELD, S. D. Becoming a critically reflective teacher. San-Francisco, CA: John Wiley & Sons, 1995.
COSME, A. Autonomia e flexibilidade curricular: propostas e estratégias de ação: ensino básico e ensino secundário. Porto: Porto Editora, 2018.
DARLING-HAMMOND, L et al. Professional learning in the learning profession in the U.S. and Abroad: Technical Report, v.12. Washington, DC: National Staff Development Council, 2009.
DAY, C. Desenvolvimento Profissional de Professores: Os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
DGE. Aprendizagens Essenciais. Lisboa: Ministério da Educação, 1995. http://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-0
DGE. Relatório Intermédio da Capacitação Digital das Escolas. Lisboa: Ministério da Educação, 2021. https://digital.dge.mec.pt/sites/default/files/documents/2022/162-c97fc615eb4a615d585fb10d10e51f34.pdf
FLORES, M. A. Vale a pena investir no desenvolvimento profissional de professores? Questões críticas e alternativas possíveis. In: FLORES, M. A.; SILVA, A. M.; FERNANDES, S. (eds.), Contextos de Mediação e de Desenvolvimento Profissional. Santo Tirso: De Facto Editores, 2018, p. 171-194.
FORMOSINHO, J. Formação de Professores: Aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto Editora, 2009.
GONÇALVES, V.; MOREIRA, J. A.; CORRÊA, Y. Educação e Tecnologias na Sociedade Digital. Santo Tirso: Whitebooks, 2019.
JRC (2018) – SELFIE for Teachers. Joint Research Centre da Comissão Europeia. Disponível em: https://education.ec.europa.eu/selfie-for-teachers.
KWAKMAN, K. Factors affecting teachers’ participation in professional learning activities. Teaching and teacher education, v.19, n.2, p. 149-170, 2003.
LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1991.
LIMA, Mário. As Tecnologias Emergentes e os Planos de Ação para o Desenvolvimento Digital das Escolas. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Lisboa, Lisboa. 2022. http://hdl.handle.net/10451/56616
GARCIA, C. M. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de Ciências da Educação, São Paulo, v. 8, p. 7-22, 2009.
MITCHELL, S. N.; REILLY, R. C.; LOGUE, M. E. Benefits of collaborative action research for the beginning teacher. Teaching and Teacher Education, v. 25, n.2, p. 344-349, 2009.
NÓVOA, A. Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 2009.
NÓVOA, A. Firmar a posição com professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017.
OLIVEIRA-MARTINS, G. et al. Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa: Ministério da Educação, Direção-Geral da Educação, 2017.
PRENGER, R.; POORTMAN, C. L.; HANDELZALTS, A. The effects of networked professional learning communities. Journal of Teacher Education, v.70, n. 5, p. 441-452, 2019. https://doi.org/10.1177/0022487117753574
ROLDÃO, M. C.; ALMEIDA, S. Gestão Curricular: Para a autonomia das Escolas e Professores. Lisboa: Ministério da Educação, Direção-Geral da Educação, 2018.
THURLER, M. G. Relations professionnelles et culture des établissements scolaires: au-delà du culte de l'individualisme? Revue Française de Pédagogie, v.109, p.19-39, 1994. http://www.jstor.org/stable/41200478
WU, Z. Understanding teachers' cross-disciplinary collaboration for STEAM education: Building a digital community of practice. Thinking Skills and Creativity, v.46, 101178, 2022. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101178
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.