Fried chicken, or another didactic in mathematics teacher training

Authors

  • Ivan Fortunato IFSP, campus Itapetininga

Keywords:

Didatics. Teacher Education. Education

Abstract

The paper is an essay that presents, discusses and promotes reflections and inflections regarding the discipline of Didactics developed in the second semester of 2022, in the degree course in Mathematics, at the Federal Institute of São Paulo, Itapetininga campus. In a democratic and unorthodox way, the discipline's knowledge was metaphorically worked through a thematic soirée that involved cooking. In the end, it is highlighted that fun, creativity, joy and happiness are possible elements in education and are consistent with another teacher training, which seeks to transform the archaic banking model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Fortunato, IFSP, campus Itapetininga

Doutor em Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades (FFLCH/USP), Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias (IB/UNESP) e Doutor em Geografia (IGCE/UNESP). Professor do IFSP, campus Itapetininga. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1870-7528

References

ALMEIDA NETO, A. F.; FORTUNATO, I. 30 Pontos da Educação Nova de Adolphe Ferrière: um estado do conhecimento, 2023. [artigo submetido]

ALVES, R. A arte de produzir fome. Rubem Alves Blog Não Oficial. [S.l.], 16 de agosto de 2007. https://rubemalves.wordpress.com/?s=fome

ALVES, R. A alegria de ensinar. Indaiatuba: ARS poetica editora ltda, 1994.

IMBERNON, F. Célestin Freinet, una pedagogía actual y vigente. Rev. Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. esp. 1, p. 591-595, 2017. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.1.2017.9664

FORTUNATO, I. Um dilema sobre a formação inicial de professores de física e matemática: um ensaio complicado. RevIn, Itapetininga, v. 3, e022012, p. 1-10, 2022a.

FORTUNATO, I. A Didática na formação inicial docente: experiências de um professor formador em (auto)formação. Rev. Inter. Educ. Sup., Campinas, v. 8, e022009, p. 1-18, 2022b. https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8661350

FORTUNATO, I. O trabalho na pedagogia Freinet, ou seus marcos pela renovação da educação. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara v. 26, e022140, 2022c. https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.17299

FORTUNATO, I. Educação e escola e direitos humanos e sociedade... e docência: a autoformação alvitrada. Tese (doutorado em Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2022d.

FORTUNATO, I. 2020 e a pandemia do ensino remoto. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara v. 25, n. 2, p. 1053-1070, 2021. https://doi.org/10.22633/rpge.v25i2.15194

FORTUNATO, I. Práticas pedagógicas no Ensino Superior: relato de experiências com a disciplina didática em licenciaturas. Rev. Inter. Educ. Sup., Campinas, v. 6, e020039, p. 1-13, 2020. https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8655958

FORTUNATO, I.; CUNHA, C. R. 50 Anos dedicados à pedagogia Freinet: um encontro com Rosa Maria Whitaker Sampaio. Rev. Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. esp. 1, p. 554-563, 2017. https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.1.2017.9661

FORTUNATO, I; RODRIGUEZ, M. E.; ARAUJO, O. H. Educar em tempos de

pandemia: algo possível? @mbienteeducação, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 350-368, 2021.

https://doi.org/10.26843/v14.n2.2021.1127.p350-368

SILVA SOUSA, A.; MEDINA, M. F. R. O SARAU COMO PRÁTICA DE FORMAÇÃO ARTÍSTICA. Revista Extensão, Palmas, v. 5, n. 1, p. 7-12, 2021. https://revista.unitins.br/index.php/extensao/article/view/5225

Published

2023-02-03

How to Cite

FORTUNATO, I. Fried chicken, or another didactic in mathematics teacher training. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], p. e023001, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/841. Acesso em: 3 jul. 2024.