Fried chicken, or another didactic in mathematics teacher training
Keywords:
Didatics. Teacher Education. EducationAbstract
The paper is an essay that presents, discusses and promotes reflections and inflections regarding the discipline of Didactics developed in the second semester of 2022, in the degree course in Mathematics, at the Federal Institute of São Paulo, Itapetininga campus. In a democratic and unorthodox way, the discipline's knowledge was metaphorically worked through a thematic soirée that involved cooking. In the end, it is highlighted that fun, creativity, joy and happiness are possible elements in education and are consistent with another teacher training, which seeks to transform the archaic banking model.
Downloads
References
ALMEIDA NETO, A. F.; FORTUNATO, I. 30 Pontos da Educação Nova de Adolphe Ferrière: um estado do conhecimento, 2023. [artigo submetido]
ALVES, R. A arte de produzir fome. Rubem Alves Blog Não Oficial. [S.l.], 16 de agosto de 2007. https://rubemalves.wordpress.com/?s=fome
ALVES, R. A alegria de ensinar. Indaiatuba: ARS poetica editora ltda, 1994.
IMBERNON, F. Célestin Freinet, una pedagogía actual y vigente. Rev. Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. esp. 1, p. 591-595, 2017. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.1.2017.9664
FORTUNATO, I. Um dilema sobre a formação inicial de professores de física e matemática: um ensaio complicado. RevIn, Itapetininga, v. 3, e022012, p. 1-10, 2022a.
FORTUNATO, I. A Didática na formação inicial docente: experiências de um professor formador em (auto)formação. Rev. Inter. Educ. Sup., Campinas, v. 8, e022009, p. 1-18, 2022b. https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8661350
FORTUNATO, I. O trabalho na pedagogia Freinet, ou seus marcos pela renovação da educação. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara v. 26, e022140, 2022c. https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.17299
FORTUNATO, I. Educação e escola e direitos humanos e sociedade... e docência: a autoformação alvitrada. Tese (doutorado em Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2022d.
FORTUNATO, I. 2020 e a pandemia do ensino remoto. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara v. 25, n. 2, p. 1053-1070, 2021. https://doi.org/10.22633/rpge.v25i2.15194
FORTUNATO, I. Práticas pedagógicas no Ensino Superior: relato de experiências com a disciplina didática em licenciaturas. Rev. Inter. Educ. Sup., Campinas, v. 6, e020039, p. 1-13, 2020. https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8655958
FORTUNATO, I.; CUNHA, C. R. 50 Anos dedicados à pedagogia Freinet: um encontro com Rosa Maria Whitaker Sampaio. Rev. Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. esp. 1, p. 554-563, 2017. https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.1.2017.9661
FORTUNATO, I; RODRIGUEZ, M. E.; ARAUJO, O. H. Educar em tempos de
pandemia: algo possível? @mbienteeducação, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 350-368, 2021.
https://doi.org/10.26843/v14.n2.2021.1127.p350-368
SILVA SOUSA, A.; MEDINA, M. F. R. O SARAU COMO PRÁTICA DE FORMAÇÃO ARTÍSTICA. Revista Extensão, Palmas, v. 5, n. 1, p. 7-12, 2021. https://revista.unitins.br/index.php/extensao/article/view/5225
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.