Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education
analysis of academic production between 2000 and 2016
Keywords:
Teacher training, state of the art, teachersAbstract
This research intends to present the mapping of the articles related to the theme of teacher education published in three national periodicals of Education between the years 2000 to 2016: Revista Brasileira de Educação, Educação e Pesquisa e Cadernos de Pesquisa. To categorize the articles found in the data collection we use the categorization created by Brzezinski (2009). The results indicate the Concepts of Teaching and Teacher Education and Policies and proposals of education professionals were the ones that were discussed the most in the analyzed periodicals.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli; SIMÕES, Regina H.S.; CARVALHO, Janete M. e BRZEZINSKI, Iria. Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação & Sociedade. Campinas, Ano XX, nº 68, p.301-309, 1999.
BRZEZINSKI, I. Formação de profissionais da educação no GT 8/Anped. : travessia histórica. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 1, p. 1-5, 2009.
CACHAPUZ, António F. Do sentido actual da pesquisa em formação de professores de ciências. In: Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, IV, Bauru, 2003. Atas... 2003, CDROM.
CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educ. Pesqui., São Paulo , v. 39, n. 3, p. 609-626, set. 2013
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002, disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002000300013&lng=pt&nrm=iso>.acesso:em 31 jan. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013.
GATTI, Bernardete Angelina (Org.). O trabalho docente: avaliação, valorização, controvérsias. Campinas, Autores Associados, 2016.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá e ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011. 300 p.
GUÇÃO, M. F. B. ; JESUS, A. C. S. de ; TAKAHASHI, B. T. ; CARNIO, M. P. ; NARDI, R. . Um panorama sobre a temática de formação de professores de Física presente em periódicos da área de Ensino de Ciências na última década. In: XIX Simpósio Nacional de Ensino de Física, 2011, Manaus. Anais do XIX Simpósio Nacional de Ensino de Física, 2011.
MACIEL, Lizete Shizue Bomura; SHIGUNOV NETO, Alexandre. Formação de professores: a importância da pesquisa para a formação do professor pesquisador. São Paulo: Edições Hipótese, 2017.
MEGID NETO, J. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Ciências no nível fundamental. 1999. 365 p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Tendências da pesquisa em formação de professores. Atos de Pesquisa em Educação. ISSN 1809-0354 v. 8, n. 2, p.479-499, mai./ago. 2013 DOI http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2013v8n2p479-499.
SALEM, Sonia e KAWAMURA, Maria Regina D. Estado da arte dos estados da arte da pesquisa em ensino de Física. VII Encontro Nacional de Pesquisas em Educação de Ciências. Florianópolis, 2009.
SALEM, Sonia. Perfil, evolução e perspectivas da pesquisa em ensino de física no Brasil. Tese de doutorado. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
SEVERINO, Antonio J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez & Moraes, 1986.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.