Research into teacher training in environmental education in Brazil
analysis of dissertations and theses defended in the period 1981-2020
Keywords:
Environmental education. Teacher training. State of art.Abstract
This research aims to present the mapping of theses and dissertations defended in Postgraduate Programs and made available in the database of Brazilian theses and dissertations in environmental education (BT&D/EA) on the topic of Teacher Training in Environmental Education. Between 1981 and 2020, 45 professional master's theses, 673 academic master's theses and 64 theses on teacher training in Environmental Education were defended. Methodologically, we used “state of the art” research to map the 782 defenses of dissertations and theses on Teacher Training in Environmental Education that took place in postgraduate programs in Brazil. The research was divided into five categories: public policies and curriculum, continuing teacher training, initial teacher training, teaching work and state of the art. It is evident that the most investigated category in theses and dissertations defended until 2020 was Teaching Work with 32.73% of the total research.
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A. (2009). A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos 1990 e 2000. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, 1(1), p.41–56.
ANDRÉ, M., SIMÕES, R. H. S., CARVALHO, J. M., & BRZEZINSKI, I. (1999). Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, 20(68), 301–309. https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300015
AVANZI, M. R.; CARVALHO, I. C. M.; FERRARO JUNIOR, L. A. Um olhar para a produção de pesquisa em educação ambiental a partir do GT Ambiente, Sociedade e Educação, da ANPPAS. Pesquisa em Educação Ambiental, Ribeirão Preto, v. 4, n. 2, p.79-93, 2009.
BRZEZINSKI, I. Formação de profissionais da educação no GT 8/Anped : travessia histórica. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 1, p. 1-5, 2009.
CACHAPUZ, A. F. Do sentido actual da pesquisa em formação de professores de ciências. In: Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, IV, Bauru, 2003. Atas..., CDROM, 2003.
CAMPOS, D. B. de. Projetos de educação ambiental em contextos educacionais não escolares: uma análise a partir de teses e dissertações. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2019.
CARVALHO, I. C. de M.; SCHMIDT, L. S. A pesquisa em Educação Ambiental: uma análise dos trabalhos apresentados na ANPED, ANPPAS e EPEA de 2001 a 2006. Pesquisa em Educação Ambiental, Ribeirão Preto, v. 3, n. 2, p. 147- 174, jul./dez. 2008.
CARVALHO, R. A. e SHIGUNOV NETO, A. Uma visão da pesquisa sobre formação de professores no Brasil presente em periódicos da área de educação: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2017. Revista Brasileira de Iniciação Científica, Itapetininga. Vol. 5, n. 3, 2018.
CARVALHO, L. M. et al. Projeto A Educação Ambiental no Brasil: análise da produção acadêmica (dissertações e teses). Rio Claro: UNESP/Unicamp/USP/ UFSCar, março de 2009.
CARVALHO, L. M. A temática ambiental e a escola de 1º Grau. São Paulo, 1990. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1990.
CARVALHO, L. M.; TOMAZELLO, M.G.C.; OLIVEIRA, H. T. de. Pesquisa em Educação Ambiental: panorama da produção brasileira e alguns de seus dilemas. Cad. CEDES, Campinas, v. 29, n. 77, p. 13-27, jan./abr. 2009.
CAVALARI, R. M. F.; SANTANA, L. C.; CARVALHO, L. M. Concepções de educação e Educação Ambiental nos trabalhos do I EPEA. Pesquisa em Educação Ambiental, São Carlos, v. 1, n. 1, p. 141-173, jul./dez. 2006.
CUNHA, M. I. da (2013). O tema da formação de professores: Trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, 39(3), 609-626.
DIAS, C. M. Práticas pedagógicas de educação ambiental em áreas protegidas: um estudo a partir de dissertações e teses (1981-2009). 2015. (Doutorado Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2015.
EARTE. Projeto EArte (Estado da Arte da Pesquisa em Educação Ambiental). 2023.
FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago, 2002.
FRACALANZA, H. et al. A Educação Ambiental no Brasil: panorama Inicial da Produção Acadêmica. IN: V ENPEC - ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5., 2005. Bauru, SP: ENPEC. Atas... Bauru, 2005. p. 1-12. CD-ROM.
FREITAS, D. de; OLIVEIRA, H. T. de. Pesquisa em educação ambiental: um panorama de suas tendências metodológicas. Pesquisa em Educação Ambiental, São Carlos, v. 1, n. 1, p. 175-191, jul./dez. 2006.
GATTI, B. A. Pós-graduação e pesquisa em Educação no Brasil 1978-1981. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 44, p. 3-17, fev. 1983. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1474. Acesso em: 20 jul. 2023.
GATTI, B. A. (Org.). O trabalho docente: Avaliação, valorização, controvérsias. Campinas: Autores Associados, 2016.
GATTI, B. A., BARRETO, E. S. de S., & ANDRÉ, M. E. D. de A. Políticas docentes no Brasil: Um estado da arte. Brasília: Unesco, 2011
GUÇÃO, M. F. B.; JESUS, A. C. S. de; TAKAHASSHI, B. T.; CARNIO, M. P. e NARDI, R. Um panorama sobre a temática da formação de professores de física presente em periódicos da área de ensino de ciências na última década. XIX Simpósio Nacional de Ensino de Física (SNEF), Manaus, 2011.
KAWASAKI, C. S. et al. A Pesquisa em Educação Ambiental nos ENPECs: contextos educacionais e focos temáticos. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009. Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2009.
KAWASAKI, C. S.; CARVALHO, L. M. Tendências da pesquisa em Educação Ambiental. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 143-157, dez. 2009.
LORENZETTI, L. Estilos de pensamento em Educação Ambiental: uma análise a partir das dissertações e teses. 2008. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2008.
LORENZETTI, L. ; DELIZOICOV, D.. A produção acadêmica brasileira em educação ambiental.. In: V CONGRESSO EUROPEO CEISAL DE LATINOAMERICANISTAS, 5., 2007, Bruxelas. Anais... Disponível em:<http://www.reseau-amerique-latine.fr/ceisal-bruxelles/CyT-MA/CyT-MA-2-Lorenzetti.pdf>. Acesso em: 25 abr. 2009.
http://www.reseau-amerique-latine.fr/ceisal-bruxelles/CyT-MA/CyT-MA-2-Lorenzetti.pdf
LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Educação Ambiental: um olhar sobre Dissertações e Teses. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, maio/ago., 2006.
LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D.. Estilos de Pensamento em Educação Ambiental: uma análise a partir das dissertações e teses. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009. Atas ..., Florianópolis, 2009. p. 1 - 12. Disponível em:<http://www.foco.fae.ufmg.br/pdfs/363.pdf>. Acesso em: 15 out. 2011.
MEGID NETO, J. Educação Ambiental como campo de conhecimento: a contribuição das pesquisas acadêmicas para sua consolidação no Brasil. Pesquisa em Educação Ambiental, Ribeirão Preto, v. 4, n. 2, p. 95-110. 2009.
MEGID NETO, J. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Ciências no nível fundamental. 1999. 365f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.
MEGID NETO, J. Três décadas de pesquisas em Educação em Ciências: tendências de teses e dissertações (1972-2003). In: NARDI, R. (Org.) A pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras, 2007. p. 341-354.
MEGID NETO, J.; CARVALHO, L. M. Pesquisas de estado da arte: fundamentos, características e percursos metodológicos. In: ESCHENHAGEN, G. M. L.; VÉLEZCUARTAS, G. MALDONADO, C.; PINO, G.G (Edits). Construcción de problemas de investigación: diálogos entre el interior y el exterior. Universidad Pontifica Bolivariana / Universidad de Antioquia: Medellin, p. 97-113, 2018.
PEREIRA, V. A.; SATO, M.; SILVA, M. P. da. Tendências epistemológicas e metodológicas nas pesquisas em educação ambiental na América Latina: discutindo as produções Brasil-México. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, p. 208–227, 2017. DOI: 10.14295/remea.v0i0.7195. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/7195. Acesso em: 18 out. 2023.
REIGOTA, M. O Estado da Arte da Pesquisa em Educação Ambiental no Brasil. Pesquisa em Educação Ambiental, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p.33-66. 2007.
RINK, J. Ambientalização curricular na Educação Superior: tendências reveladas pela pesquisa acadêmica brasileira (1987-2009). 2014. 262f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2014.
RINK, J.; MEGID NETO, J. Tendências dos artigos apresentados nos encontros de pesquisa em educação ambiental (EPEA). IN: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 6., 2011, Ribeirão Preto. Anais... Ribeirão Preto: USP, 2011. 1 CD-ROM
RINK, J.; MEGID NETO, J. Tendências dos artigos apresentados nos Encontros de Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA). Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 235-263. 2009.
ROMANOWSKI, J. P. (2013). Tendências da pesquisa em formação de professores. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, 8(2), 479-499.
ROMANOWSKI, J. P. e ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo estado da arte. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. p. 37-50, jul., 2006, ISSN 1981-416X. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 20 maio. 2020.
SALEM, S. Perfil, evolução e perspectivas da pesquisa em ensino de Física no Brasil. Tese (Doutorado em Ensino de Física) – Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
SATO, M.; SANTOS, J. E. dos. Tendências nas pesquisas em educação ambiental. p. 253-283. In: NOAL, Fernando Oliveira; BARCELOS, Valdo Hermes de Lima (orgs.). Educação Ambiental e Cidadania: cenários brasileiros. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2003.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez & Moraes, 1986.
SHIGUNOV NETO, A. A formação de professores em educação ambiental uma análise do banco de teses e dissertações brasileiras em educação ambiental (BT&D/EA). Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 6, p. 1-21, 2021a.
SHIGUNOV NETO, A. A história recente dos mestrados profissionais no Brasil: análise da pesquisa e do perfil dos orientandos e orientadores na área 46 da Capes. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica (RBEPT), Natal, vol. 2, n.24 2024a. (no prelo)
SHIGUNOV NETO, A. Gênese e desenvolvimento das pesquisas em Educação em Ciências nos programas de pós-graduação da área de Ensino da CAPES: estudo da produção e do perfil profissional e acadêmico. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2022
SHIGUNOV NETO, A. O que se pesquisa em educação em astronomia: uma análise do periódico Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia no período compreendido de 2004 a 2019. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, Itapetininga, v. 2, p. e021002, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/336. Acesso em: 12 março. 2021b.
SHIGUNOV NETO, A.; YAEGASHI, S. F. R.; OLIVEIRA, L. V. de; GLATZ, E. T. M. de M. Formação de professores e ensino de ciências e matemática: panorama de estudos publicados no periódico teoria e prática da educação entre os anos de 2009 e 2022. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, Itapetininga, p. e023002, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/854. Acesso em: 19 fev. 2024.
SHIGUNOV NETO, A.; YAEGASHI, S. F. R.; GLATZ, E. T. M. de M. Estado da arte da pesquisa sobre formação de professores no Brasil: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2019 nas edições nacionais da ANPEd. Temas & Matizes, Cascavel, v. 17, n. 31, p. 253–288, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v17i29.32214. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32214. Acesso em: 24 fev. 2024.
SHIGUNOV NETO, A. Revisitando as pesquisas do tipo “estado da arte” no Brasil: memória dos 24 anos de investigações apresentadas nos Encontros nacionais de pesquisa em educação em ciências (1997-2021). EduSer, Bragança, Portugal, v. 16, n. 1, 2024. DOI: 10.34620/eduser.v16i1.255. Disponível em: https://www.eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/255. Acesso em: 2 fev. 2024b.
SILVA, D. dos S. Ambientalização nas Instituições de Ensino Superior: um estudo sobre teses e dissertações em Educação Ambiental no Brasil (1981-2018). 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Rio Claro, 2021.
SOUZA, D.C. de; SALVI, R.F. A pesquisa em educação ambiental: um panorama sobre sua construção. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 14, n. 3, 2012.
TEIXEIRA, C.; CARVALHO, L. M. Perspectivas de formação continuada de professores em educação ambiental: um estudo a partir de teses. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 39, n. 3, p. 288–309, 2022. DOI: 10.14295/remea.v39i3.14877. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14877. Acesso em: 2 fev. 2024.
TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini. Pesquisa em ensino de Biologia no Brasil (1972-2004): um estudo baseado em dissertações e teses. 2009. 406 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.