The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articles

Authors

  • Ivan Fortunato IFSP Itapetininga
  • Alexandre Shigunov Neto IFSP Itapetininga

Keywords:

Physics Teaching. State of Knowledge. Systematic review

Abstract

This paper presents a State of Knowledge about Physics Teaching and the Brazilian Journal of Scientific Initiation. It is a systematic review of articles published in this journal since its foundation until the end of 2022, in which articles resulting from Scientific Initiation research on “Physics Teaching” were sought. As the title denounces, 10 articles on different topics were located, revealing that the field is vast, diverse and still full of gaps to be filled by academic research. It is also emphasized the importance of the journal for the training of researchers, starting from the urdergraduation course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivan Fortunato, IFSP Itapetininga

Licenciando em Física (UniFaveni). Professor do IFSP, campus Itapetininga. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1870-7528.

Alexandre Shigunov Neto, IFSP Itapetininga

<br data-mce-bogus="1">

References

FORTUNATO, I. O relato de experiência como método de pesquisa educacional. In: FORTUNATO, I.; SHIGUNOV NETO, A. (org.). Método(s) de Pesquisa em Educação. São Paulo: Edições Hipótese, 2018. p. 37-50

LANFRANCO, A. C. P. M.; FORTUNATO, I. Educação do Campo e o Ensino de Física: um mapeamento de teses e dissertações. Periferia, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 243-258, 2021. https://doi.org/10.12957/periferia.2021.55955

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodoro. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte”. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006. https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt

FORTUNATO, I.; SHIGUNOV NETO, A. Periódicos no campus de Itapetininga: um lustro de

resultados e desafios. In: SHIGUNOV NETO, A.; Da RÓZ, A. L.; FORTUNATO, I.; DIAS, C. M.; HAMMARSTROM, R. O. (org.). 10 anos de atuação do campus Itapetininga do IFSP: gerando crescimento e oportunidades para a cidade e região. Itapetininga: Edições Hipótese, 2020. p. 182-187

SOUZA, R. A.; LANFRANCO, A. C. P. M.; FORTUNATO, I. Ensino de Física nos anos iniciais do ensino fundamental: um estado do conhecimento. Revista Brasileira de Iniciação Científica, Itapetininga, v. 7, n. 5, p. 42-57, 2020. https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58

SPINELLI, P. M. J.; FORTUNATO, I. O bordado e a formação de professores: um estado do conhecimento pelas teses e dissertações nacionais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIPF), Itapetininga, v. 7, p. e022014, 2022. https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/800/387

Published

2023-02-14

How to Cite

Fortunato, I., & Shigunov Neto, A. (2023). The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articles. Revista Brasileira De Iniciação Científica, 10, e023003. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/863