Utterances about the supervised internship and the professional development of undergraduates students in physics

Authors

  • Fernanda Keila Marinho da Silva UFSCar - Sorocaba

Keywords:

Teacher professional development. Degree in physics. Initial training of physics teacher.

Abstract

This text is a part of a research project that aimed to present and discuss formative, contextual and sociocultural aspects of the professional development of physical teachers in practice and in training. This text discusses the question: what do future teachers say about the initial training processes? The empirical work was carried out with groups of undergraduate students in Physics from a public university in the interior of the State of São Paulo, from 2017 to 2019. The students (both undergraduate and graduate) were asked to respond to questionnaires designed to explore their perception of the teaching profession, the physics undergraduate course, and the teacher training program. To discuss the data, the dialogic principle of Bakhtin and his Circle was used, based on the understanding of the utterance. The discussion indicated that students advance in the initial development of the future profession in a satisfactory way during the degree training, based on dialogic processes presented in the utterances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Keila Marinho da Silva, UFSCar - Sorocaba

Professora. Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba. Docente do PPGEd-So - Programa de Pós-Graduação em Educação. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5697-8417.

References

AMORIM, C.A. de; VILLAS-BÔAS, L. A.; MORAIS, F. J. de, MATULOVIC, M. Desenvolvimento de um sismógrafo empregando sensores piezoelétricos em plataforma Arduino. Rev Bras Ensino Fís [Internet]. 2021;43:e20210267. Available from: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0267. Acesso em 10 set 2024.

BAKHTIN, M. (Volochinov) (1929) Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução do francês de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

BARROSO, M. F.; RUBINI G., SILVA, T. da. Dificuldades na aprendizagem de Física sob a ótica dos resultados do Enem. Rev Bras Ensino Fís [Internet]. 2018;40(4):e4402. Available from: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0059. Acesso em 10 set 2024.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=02/07/2015&jornal=1&pagina=8&totalArquivos=72. Acesso em 28/08/2024.

CAVALCANTE, M. do S. A. de O. O Sujeito Responsivo / Ativo Em Bakhtin e Lukács, – “A língua sob o olhar da Análise do Discurso”. In: MOURA, M. D. (Org:). Os múltiplos usos da língua, Maceió, EDUFAL,1999.

CACHAPUZ, A. F.; SHIGUNOV NETO, A; SILVA, A. C. da. Formação inicial de professores de Física no Brasil e em Portugal: uma análise comparativa de modelos de formação. Rev Bras Estud Pedagog [Internet]. 2020. Jan;101(257):146–63. Available from: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.101i257.4377. Acesso em 10 set 2024.

CLARK, K.; HOLQUIST, M. Mikhail Bakhtin. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2004.

FIORENTINI, D.; CRECCI, V. M. Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação? Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 5, n. 8, p. 11–23, jan./jun. 2013.

FIORIN, J. L. O dialogismo. In: FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2008.

LASTORIA, A. C.; SILVA, F. K. M. da. O estágio supervisionado em ciências, geografia e história nos anos iniciais: entre o ideal e o real. In: PACÍFICO, S. M. R.; ARAÚJO, E. S. (Orgs.) O Estágio e a produção do conhecimento docente. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo: revista de ciências da educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em: <https://unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf >. Acesso em 28 de agosto de 2024.

MORGADO, J. C. Avaliação e qualidade do desenvolvimento profissional docente: que relação? Avaliação, Campinas, v. 19, n. 2, p. 345-361, July 2014 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772014000200004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 28 de agosto de 2024. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772014000200004.

NÓVOA, A.; VIEIRA, P. Um alfabeto da formação de professores. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 2, n. 2, p. 25-37, jul./dez.2016. Disponível em: https://www.academia.edu/48348619/Um_alfabeto_da_forma%C3%A7%C3%A3o_de_professores. Acesso em 28 de agosto de 2024.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção docência em formação. Séries saberes pedagógicos).

Published

2024-09-16

How to Cite

SILVA, F. K. M. da. Utterances about the supervised internship and the professional development of undergraduates students in physics. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], p. e024013, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/1850. Acesso em: 23 nov. 2024.