Education for sustainable development in higher education
a dialogue with the literature
Keywords:
Climate crisis. Education for Sustainable Development. Caring for our Common Home. Environmental education.Abstract
The floods that devastated Rio Grande do Sul, fires and drought in other regions demonstrate the importance of Education for Sustainable Development (ESD). The objective of this article is to present a literature review on ESD in Higher Education. From a qualitative perspective, two axes of analysis showed: a) possibilities of ESD in Higher Education: awareness campaigns for the community in general; use of university extension for ESD; networking, both institutional and interinstitutional, interdisciplinary work and projects, establishment of indicators for the application of the SDGs and the use of Civic Techs to raise awareness and share useful information; b) limits of ESD in Higher Education: lack of awareness and sensitization of society in general; the fragility of networking, because there are already important experiences, but there is a lack of (inter)institutional articulation; greater government support; insufficient teacher training and better use of the 2030 Agenda Platform.
Downloads
References
BARBIERI, José Carlos. Desenvolvimento sustentável: das origens à Agenda 2030. Petrópolis: Editora Vozes, 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BASTOS, Alexandre Marucci. Dossiê DEDS (2005 a 2014): a década da educação para o desenvolvimento sustentável no Brasil: uma análise pela perspectiva estratégica. Tese (Doutorado em Educação Escolar). Universidade Estadual Paulista, Campus Araraquara, Araraquara, 2016.
BRANCO, Antonia Francivan Vieira Castelo; LINARD, Zoraia Úrsula Silva de Alencar; SOUSA, Ana Carolina Braga de. Educação para o desenvolvimento sustentável e educação ambiental. Conexões-Ciência e Tecnologia, Fortaleza, p. 25-31, 2011.
BRASIL. PDL 236, de 07 de maio de 2024. Dispõe sobre o reconhecimento do estado de calamidade pública no Rio Grande do Sul até 31 de dezembro deste ano. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
CACHAPUZ, A. F. et al. A necessária renovação do ensino de ciências. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CARVALHO, L. M. de; TOMAZELLO, M. G. C.; OLIVEIRA, H. T de. Pesquisa em educação ambiental: panorama da produção brasileira e alguns de seus dilemas. Caderno Cedes, Campinas, v. 29, n. 77, jan./abr. 2009. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 16 set. 2009
COLOMBO, Fabíola. Objetivos do desenvolvimento sustentável (ODS) da agenda 2030 e a interação com as instituições comunitárias de ensino superior (ICES). Dissertação (Mestrado em Ambiente e Desenvolvimento). Universidade do Vale do Taquari – Univates, Lajeado, 2021.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp. 2000.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2008. — (Série Unifreire; 2)
GRIEBELER, Juliane Sapper. Indicadores Para Avaliação Dos Objetivos De Desenvolvimento Sustentável (Ods) Em Instituições De Ensino Superior (IES)'. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil e Ambiental). Fundação Universidade De Passo Fundo - UPF, Passo Fundo, 2019.
JUNG. Hildegard Susana. Formação e prática docente: implicações sobre o ensino e a aprendizagem. Canoas, RS: Editora Unilasalle, 2023. Disponível em: https://repositorio.unilasalle.edu.br/handle/11690/3528
LENZI, Livia Aparecida Ferreira; GOMES, Marcos Aurelio. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável e extensão universitária: ações desenvolvidas no curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Alagoas. Revista Eletrônica Extensão em Debate, Alagoas, [S. l.], v. 12, n. 15, 2023. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/extensaoemdebate/article/view/16231/11046
MENDES, Guida. Educação e desenvolvimento: um embrião nas práticas pedagógicas participativas. 2023. In: RODRIGUES, Liliana; SOUSA, Jesus Maria (Org.) Educação e desenvolvimento comunitário. Centro de Investigação em Educação da Universidade da Madeira (CIE-UMa), Portugal: Editora Imprensa Académica, 2023. p. 161-170
NOVICKI, Victor. Educação para o desenvolvimento sustentável ou sociedades sustentáveis?. Linhas Críticas [online], Brasília, vol.15, n.29, 2009, p.215-232.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/wpcontent/uploads/2015/10/agenda2030-pt-br.pdf.
PABLO II, J. U. A. N. Centesimus annus. Roma: Libreria Editrice Vaticana, 1991.
PAPA FRANCISCO. Carta Encíclica Laudato Si´. Rio de Janeiro: Loyola, 2015. - https://www.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si_po.pdf
PAPA FRANCISCO. Pacto Educativo Global. Vaticano, 2019. Disponível em https://www.educationglobalcompact.org/resources/Risorse/vademecum-portuges.pdf
PINHABE, Isadora Sonego; CABRAL, Raquel; GALVÃO, Thiago Gehre. Comunicação e educação para o desenvolvimento sustentável: a articulação entre a graduação na Unesp e a Agenda 2030. 2022. Organicom, São Paulo, v. 19, n. 39, p. 32-47.
RIO GRANDE DO SUL. Decreto nº 176 de 6 de maio de 2024, Estado de Calamidade Pública nas regiões atingidas do município. Canoas, RS: Diário Oficial de Canoas, 2024.
RODRIGUES, Acacio Ponciano. A Agenda 2030: Transparência e Opacidade dos/nos Discursos para a Globalização. Tese (Doutorado em Ciências da Linguagem) – Universidade do Vale do Sapucaí - UNIVÁS, Pouso Alegre/MG, 2019.
ROMANOWSKI, Joana Paulin e ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, [S.l.], v. 6, n. 19, p. p. 37-50, jul. 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf
SANT’ANNA, VALERIA TAVARES DE SANT. Sustentabilidade: Civic Tech, formação da cidadania global e instituições eficazes – Agenda 2030 da ONU'. Tese (Doutorado em Ciências da Conservação e Sustentabilidade). Pontifícia Universidade Católica Do Rio De Janeiro - PUC-RJ, Rio de Janeiro, 2023.
THIESEN, J. S. A interdisciplinaridade como movimento articulador no processo
ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.13, n.
, set./ dez. 2008, p. 545-554. https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010
UNESCO. Educação para os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Unesco, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.