Education for sustainable development in higher education

a dialogue with the literature

Authors

  • Jardelino Menegat Universidade La Salle
  • Julia Capalonga Franco Universidade La Salle

Keywords:

Climate crisis. Education for Sustainable Development. Caring for our Common Home. Environmental education.

Abstract

The floods that devastated Rio Grande do Sul, fires and drought in other regions demonstrate the importance of Education for Sustainable Development (ESD). The objective of this article is to present a literature review on ESD in Higher Education. From a qualitative perspective, two axes of analysis showed: a) possibilities of ESD in Higher Education: awareness campaigns for the community in general; use of university extension for ESD; networking, both institutional and interinstitutional, interdisciplinary work and projects, establishment of indicators for the application of the SDGs and the use of Civic Techs to raise awareness and share useful information; b) limits of ESD in Higher Education: lack of awareness and sensitization of society in general; the fragility of networking, because there are already important experiences, but there is a lack of (inter)institutional articulation; greater government support; insufficient teacher training and better use of the 2030 Agenda Platform.

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Author Biographies

Jardelino Menegat, Universidade La Salle

Pós-Doutorado em Educação. Doutor em Educação. Doutor em Administração de Empresas. Mestre em Gestão do Conhecimento e Tecnologia da Informação. Licenciado em Pedagogia. Licenciado em Ciências e Matemática. Bacharel em Teologia. Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade La Salle (RS/Brasil) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Petrópolis (RJ/Brasil). Integrante do Grupo de Pesquisas Práticas Educativas e Indicadores de Qualidade. Reitor do Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro; Diretor do Colégio La Salle Abel e da Escola La Salle Rio de Janeiro. Avaliador de Curso e Institucional do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Integrante da Comissão Técnica de Acompanhamento e Avaliação (CTA), no Ministério da Educação. Editor da Revista Conhecimento &Diversidade. Parecerista de periódicos nacionais. Foi Diretor de várias instituições educacionais da Rede La Salle e Reitor da Universidade Católica de Brasília (UCB). Presta assessoria a instituições, particularmente na formação permanente, gestão, planejamento e gestão estratégica. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4003-8882

Julia Capalonga Franco, Universidade La Salle

Mestranda em Educação na Universidade La Salle, bolsista Capes/Prosuc. ORCID: https://orcid.org/0009-0009-1190-296X.

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Published

2024-09-09

How to Cite

MENEGAT, J.; CAPALONGA FRANCO, J. Education for sustainable development in higher education: a dialogue with the literature. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], p. e024011, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/1852. Acesso em: 27 sep. 2024.