Geology Learning in East Timor
From the STS Approach in Secondary Education
Keywords:
STS. Geology. Textbook.Abstract
The Science, Technology, and Society (STS) approach in science education is crucial for fostering a more critical and contextualized understanding of the role of science and technology in society. The aim of this study is to analyze the explicit STS approach in the official curricular materials for teaching Geology in the 10th grade of secondary education in East Timor. A documentary study and an exploratory analysis of the Geology textbook and its accompanying teacher's guide, developed as part of the General Secondary Education Restructuring Project in East Timor, were conducted. A research tool with 2 dimensions and 14 pre-tested indicators was applied, followed by a subsequent analysis concerning the STS approach. The results show that all indicators, except one, were covered in the student textbook. The teacher’s guide explicitly and implicitly presents the STS approach. It can be concluded that this study demonstrates that the STS framework is evident in the analyzed documents.
Downloads
References
BORDONI, A. J.; SILVEIRA, M. P.; VIEIRA, R. M. As compreensões de licenciados de química sobre a abordagem CTS e o pensamento crítico: o papel de um curso de formação inicial. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 4, p. 1-24., 2022. https://doi.org/10.26843/rencima.v13n4a28
CARVALHO, A. D.; FADIGAS, N. O papel dos manuais escolares nas relações escola-família. Observatório dos Recursos Educativos, 2009. Disponível em: https://ore.org.pt/wp-content/uploads/2018/08/osmanuaisescolaresnarelacaoescolafamilia.pdf. Acesso em: 17 out. 2024.
CLEMENT, P. Introduction to the special issue of SEI relating to critical analysis of school science textbooks. Science Education International, v. 19, n. 2, p. 93-6, 2008. https://www.icaseonline.net/sei/june2008/19-2-june-2008-93-96.pdf
EUROPEAN COMMISSION. Europeans strongly support science and technology according to new eurobarometer survey, 2021. Disponível em: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_4645. Acesso em: 17 out. 2024.
GERALDO, A. P.; LORENZETTI, L. Aspetos didáticos-pedagógicos da educação CTS no ensino médio: uma análise da prática docente no componente curricular ciências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 1, p. 1-25, 2022. https://doi.org/10.26843/rencima.v13n1a03
GÉRARD, F.-M.; ROEGIERS, X. Conceber e avaliar manuais escolares. Porto: Porto Editora, 1998.
KAMIZI, W. N. I.; IKSAN, Z. Teachers’ perceptions and attitudes towards the science, technology and society approach in science teaching. Creative Education, v. 12, p. 2216-27, 2021. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2021.129169
KOPPAL, M.; CALDWELL, A. Meeting the challenge of science literacy: project 2061 efforts to improve science education. Cell Biology Education, v. 3, n. 1, p. 28-30, 2004. http://dx.doi.org/10.1187/cbe.03-10-0016
MARTINS, I. Reviewing STS/STSE guidelines in education and science teaching.
APEduC Journal, v. 1, n. 1, p. 13-29, 2020. Disponível em: https://ria.ua.pt/bitstream/10773/31870/1/document_7.pdf. Acesso em: 17 out. 2024.
MARTINS, I.; PAIXÃO, F. Perspetivas atuais ciência-tecnologia-sociedade no ensino e na investigação em educação em ciência. In: SANTOS, W. L.; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisas. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011, p. 135-160. Disponível em:
https://blogs.ua.pt/isabelpmartins/bibliografia/CapL_13_IPMartins_FPaixao_Perspectivas_CTS_2011.pdf. Acesso em: 17 out. 2024.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano curricular do ensino secundário geral. Ministério da Educação, 2011. Disponível em: https://www.ua.pt/ReadObject.aspx?obj=27838. Acesso em: 17 out. 2024.
OLIVEIRA, E. C.; GUERRA, C.; COSTA, N.; DEL PINO, J. C. STS approach in 10th year Portuguese chemistry textbooks: an evaluation study. Ciência & Educação (Bauru), v. 24, n. 4, p. 891-910, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180040006
OLIVEIRA, P. A. B.; SILVA, M. P. O enfoque CTS no ensino de ciências: narrativas de licenciandos do PIBID/UFABC. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 3, p. 314-22, 2012. http://dx.doi.org/10.26843/rencima.v3i3.399
PAIVA, H. A.; ARAÚJO, M. S. T. Conscientização de estudantes do ensino médio técnico por meio da educação CTS: abordagem do tema trânsito e mobilidade urbana visando à formação para a cidadania. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 1, p. 1-27, 2022. http://dx.doi.org/10.26843/rencima.v13n1a10
REBELO, D.; ANDRADE, A.; BONITO, J.; MARQUES, L. Programa. Geologia – Ensino secundário geral. Ministério da Educação de Timor-Leste, 2011.
REBELO, D.; ANDRADE, A.; BONITO, J.; MARQUES, L. Geologia – manual do aluno. 10.º ano. Ministério da Educação de Timor-Leste, 2012a.
REBELO, D.; ANDRADE, A.; BONITO, J.; MARQUES, L. Geologia – guia do professor. 10.º ano. Ministério da Educação de Timor-Leste, 2012b.
ROLDÃO, M. C. Formar professores. Os desafios da profissionalização e o currículo. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2000.
SILVA, R. G. L.; CHAMMAS, R.; NOVAES, H. M. D. Rethinking approaches of science, technology, and innovation in healthcare during the COVID-19 pandemic: the challenge of translating knowledge infrastructures to public needs. Health Research Policy and Systems, v. 19, n.104, 2021. http://dx.doi.org/10.1186/s12961-021-00760-8
SOCIETY OF WOMEN ENGINEERS. Insights from the 2021 science and technology in society forum annual meeting, 2021. Disponível em: https://alltogether.swe.org/2021/10/insights-from-the-2021-science-and-technology-in-society-forum-annual-meeting/. Acesso em: 17 out. 2024.
TABER, K. Critical analysis of science textbooks: evaluating instructional effectiveness. Teacher Development, v. 19, n. 2, p. 269-72, 2015. https://doi.org/10.1080/13664530.2014.997982
UNESCO. Science for society, 2022. Disponível em: https://en.unesco.org/themes/science-society. Acesso em: 17 out. 2024.
UNITED NATIONS. Advances in science, technology crucial for equitable pandemic recovery, global growth, speakers stress, as economic and social council opens multi-stakeholder forum (ECOSOC/7043, 4 May 2021), 2021. Disponível em: https://www.un.org/press/en/2021/ecosoc7043.doc.htm. Acesso em: 17 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.