Interpretations and Positions Provided to Physics Initial Teacher Training Students from Experiences of Initiation into Teaching
Keywords:
PIBID. Internship. Pedagogical Residence. Degree in Physics. Teacher Training.Abstract
Given the relevance of internships and programs such as PIBID and Pedagogical Residency, we aim to identify the potentialities and limitations of experiences of introductory teaching in the context of the initial training process for Physics teachers. Based on notions of pecheutian Discourse Analysis, we analyzed interviews conducted with two undergraduate Physics students and with a recently graduated Physics teacher. We highlighted how the experiences of introductory teaching provided the interviewees with access to ideological formations associated with teaching, especially as a consequence of conversations and reflections about what they experienced. Such experiences also served as sources of mirroring and improvement of the vision of the school reality, contributing to the formation of the undergraduates' representations about how to teach Physics, how to behave as a teacher and how to relate to students. On the other hand, we showed that they can also discourage them from continuing in the profession.
Downloads
References
BRASIL. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL, Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: MEC, 2019
COELHO, G. R.; AMBRÓZIO, R. M. O ensino por investigação na formação inicial de professores de Física: uma experiência da Residência Pedagógica de uma Universidade Pública Federal. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 490-513, ago. 2019.
DARROZ, L. M.; ROSA, C. T. W. Contribuições de um programa de iniciação à docência para o desenvolvimento profissional do professor de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 35, n. 1, p. 138-158, abr. 2018.
DARROZ, L. M.; WANNMACHER, C. M. D. Aprendizagem Docente proporcionada pela participação no PIBID/Física: a visão dos coordenadores de área. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 8, n. 4, p. 221-240, set-dez 2015.
FEJOLO, T. B.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M. Aprendizagem científica informal no PIBID: identificando e interpretando os focos da aprendizagem científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 30, n. 3, p. 628-649, out. 2013.
FEJOLO, T. B.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M. A socialização dos saberes docentes: a comunicação e a formação profissional no contexto do PIBID/Física. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 103-126, abr. 2017.
ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. São Paulo: Pontes, 1987.
ORLANDI, E. P. O que é linguística. 5ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1992.
ORLANDI, E. P. Apresentação: Cidade Atravessada. In: Orlandi, E. P. (Org.). Cidade atravessada: os sentidos públicos no espaço urbano. Campinas: Pontes, 2001.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios & procedimentos. 6ª ed. Campinas: Pontes, 2005.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 8º ed. São Paulo: Cortez, 2021.
PIRATELO, M. V. M.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M. Um estudo a respeito das evidências de aprendizado docente no PIBID da Licenciatura em Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 31, n. 3, p. 493-517, nov. 2014.
PIRATELO, M. V. M.; TEIXEIRA, L. A.; ARRUDA, S.M.; PASSOS, M. M. As Relações Epistêmicas com os saberes docentes em sala de aula em um PIBID/Física. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 7, p. 165-181, 2017.
SILVA, A. C. Um olhar sobre o PIBID e a Residência Pedagógica no curso de Licenciatura em Física do IFSP campus Itapetininga. In: Shigunov Neto; Róz; Fortunato; Dias; Hammarstrom. (Org.). 10 anos de atuação do campus Itapetininga do IFSP: gerando crescimento e oportunidades para a cidade e região. 1ed.Itapetininga: Edições Hipótese, 2020, p. 85-104.
SILVA, A. C.; ALMEIDA, M. J. P. M. Estratégias para a Coleta de Informações numa Pesquisa com Apoio Teórico-Metodológico na Análise de Discurso. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Minas Gerais, v. 17, n. 3, p. 883-902, 2017.
SILVA, K. A. C. P.; CRUZ, S. P. A residência pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento - Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 27, n. 2, p. 227-247, ago. 2018.
WOLFFENBUTTEL, P. P.; HARRES, J. B. S.; DELORD, G. C. C. A Formação de Professores de Física no Programa Pibid: Análise da Interação entre Escola e Universidade. Contexto & Educação, Ijuí, ano 28, n. 90, p. 106-133, mai./ago. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.