Analysis of the social representations of science teachers' about the affective relationships and learning of students with disabilities
Keywords:
Affectivity. Interaction. Inclusion.Abstract
: The aim of this article is to identify the social representations (SR) of science teachers about the affective relationships and learning of students with disabilities, and to analyze the influences of the affective dimension on the composition of social representations. We used the theoretical methodological framework of the Theory of Representations (TR), with a prototypical analysis based on the theory of the central nucleus. The participants were science teachers and we used the Free Word Association Technique (FWA) to obtain information. The results indicate that the teachers' SRs are related to respect, empathy, inclusion, Libras and training. The figurative and imaginative core, representing the affective relationships and learning of students with disabilities, points to Empathy and Libras (the two most frequently evoked terms among the participants) as essential elements of the social reality presented.
Downloads
References
ABRIC, J. C. A abordagem estrutural das representações sociais. In A. S. P. Moreira & D. C. Oliveira (Orgs.). Estudos interdisciplinares de representação social. Goiânia: AB Editora, 2000. p.27-38
ABRIC, J. C. Pratiques Sociales et Représentations. Paris: Presses Universitaires de France, 1994.
ALVES-MAZZOTI, J. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras, São Paulo, v.1, n. 1, p. 18-43, jan./jun., 2008.
BERTOLIN, F. N.; OLIVEIRA, O. B. Relações com o saber na educação especial: um estudo em ciências. Investigações Em Ensino De Ciências, Porto Alegre, 23(3), 171–186, 2018.
BRASIL. Censo escolar 2023 - Apresentação da coletiva de imprensa. INEP. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados/2022>.Acesso em: 02 de fev. 2025.
BRASIL. Decreto n. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nş 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 2005.
CAMPOS, P. H. F.; ROUQUETTE, M. L. Abordagem Estrutural e Componente Afetivo das Representações Sociais. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, 2003, 16(3), pp. 435-445, 2003.
CHRISTMANN, M.; PAVÃO, S. M. O. A inerência do diagnóstico clínico na produção de (in) exclusão educacional. Acta Scietiarum Education, Maringá, v.40, n.3, 2018.
CUNHA, A. C. C. P. Deficiência como expressão da questão social. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 141, p. 303-321, maio/ago., 2021.
DAMÁSIO, A. O Erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. 2.ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
DIAS, V. B.; SILVA, L. M. Educação Inclusiva e Formação de Professores: o que revelam os currículos dos cursos de licenciatura? Práxis Educacional, Vitória da Conquista, 16(43), 406–429, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/ view/6822. Acesso em: 05 de fev. 2025.
DINIZ, D. O que é deficiência. São Paulo: Editora Brasiliense, 2007.
FERREIRA, R. de S. C. Contribuições das neurociências para formação continuada de professores visando a inclusão de alunos com transtorno do espectro autista. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências), Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2017.
FORESTI, T.; BOUSFIELD, A. B. S. A compreensão da deficiência a partir das teorias dos modelos médico e social. Rev. psicol. Polít., Florianópolis, vol.22, n.55, 2022.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GALVAO, C. B.; MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O. A relação entre as Representações Sociais de professores sobre Educação Ambiental e os projetos relacionados à Conferência Nacional Infantojuvenil pelo Meio Ambiente. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 33, p. 124-141, 2016.
GESSER, M. Gênero, deficiência e a produção de vulnerabilidades. In:VEIGA, A. M.; NICHNIG, C. R.; WOLFF, C. S.; ZANDONÁ, J. (Orgs.), Mundos de mulheres no Brasil. Curitiba: CRV, 2019. p.353-361.
LEFEBVRE, H. La Presencia y La Ausência: contribuicion a la teoria de las representaciones. México. Fundo de Cultura Econômica, 2006.
LEFEVRE, F.; LEFEVRE, A. M.C. O sujeito coletivo que fala. Interface: Comunic, Saúde Educ, Botucatu, v. 10, n. 20, p. 514-24, jul/dez 2006.
LEITE, J. C.; CARMO, T. Metodologia mista. In: MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O.; BATISTA, M. C. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. Ponta Grossa: Atena, 2023.
LUFT, H. M.; RODRIGUES, A. DE O.; SOUZA FILHO, A. E. Mediação pedagógica e amorosidade na educação básica. Revista Literatura Em Debate, Frederico Westphalen, 19 (33), 42–55, 2024. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br/index.php/literaturaemdebate/article/view/4752. Acesso em: 09 de fev. 2025.
MACHADO, M. S.; CRUZ-SANTOS, A.; DUARTE, A. C. S. Interaction between teachers and deaf students:a systematic review of the literature. European Journal of Special Education Research, Bucharest, v. 10, n. 8, 2024. Disponível em: https://oapub.org/edu/index.php/ejse/article/view/5679.
MACHADO, M. S.; SIQUEIRA, M. Ensino de ciências e inclusão: Representações sociais de professoras do ensino fundamental II. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, 22, e14878, 2020.
MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. D. O.; TOMANIK, E. A. Representações sociais de meio ambiente: subsídios para a formação continuada de professores. Ciência & Educação, Bauru, 19, 181-199, 2013.
MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O.; BATISTA, M. C. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. Ponta Grossa: Atena, 2023.
MAGIOLINO, L. L. S. Emoções humanas e significação numa perspectiva históricocultural do desenvolvimento humano: Um estudo teórico da obra de Vigotski. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
MANTOAN, M. E.; LIMA, N. S. T. Notas sobre inclusão, escola e diferença. ETD [online], Campinas, vol.19, n.4, pp.824-832, 2017.
MELRO, J. Educação inclusiva: a formação de professores/as em foco. Revista Saber Incluir, Santarém, v. 2, n. 3, e24028, set/dez, 2024.
MENEZES, N. S.; SIQUEIRA, M. Educação inclusiva da pessoa com deficiência: representações sociais de licenciandos em ciências biológicas. Ensaio - Pesquisa em Educação e Ciências, Belo Horizonte, Volume 26, e49119, 2024.
MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigações em psicologia social. 11.ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
OLIVEIRA, M. K. de; REGO, T. C. Vygotsky e as complexas relações entre cognição e afeto. Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2003.
REGINATTO, B. D. Currículo inclusivo de ciências anos finais do ensino fundamental: uma proposta para a formação docente. Dissertação (Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica), Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
ROCHA-OLIVEIRA, R.; DIAS, V. B.; SIQUEIRA, M. Formação de professores de biologia e educação inclusiva: indícios do Projeto Acadêmico Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Rio de Janeiro, 225-250, 2019.
SÁ, C. P. Representações Sociais: Teoria e Pesquisa do Núcleo Central. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, 4(3), 19-33, 1996.
SACRISTÁN, G. J. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995.
SOUZA, S. C. M. de. A representação social da inclusão na formação de professores. Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1420–1444, 2020.
SPINOZA, B. A Ética. Coleção Os Pensadores. São Paulo: Editora Abril, 1979.
TASSONI, E. C. M.; SANTOS, A. N.M. Afetividade, ensino e aprendizagem: um estudo no GT-20 da ANPEd. Psicol. Esc. Educ., São Paulo, 17 (1), jun, 2013.
TEIXEIRA, M. C. T. V.; BALÃO, S. M. D. S.; SETTEMBRE, F. M. Saliência de conteúdos de representação social sobre o envelhecimento: análise comparativa entre duas técnicas associativas. Rev. enferm., Rio de Janeiro, 518-524, 2008.
VERGÈS, P. L’évocation de l’argent: une méthode pour la définition du noyau central de la représentation. Bulletin de Psychologie, Paris, 45, 203-209, 1992.
VYGOTSKY, L., S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
ZILLIOTO, D. M.; SOUZA, D. J.; ANDRADE, F. I. Quando a inclusão não se efetiva: a evasão de alunos surdos ou com deficiência auditiva no ensino superior. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 62, p. 727-740, jul./set., 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/28482. Acesso em: 05 de fev. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.