Physics and Technologies in everyday life: exploring the topic of non-ionizing Radiation in Basic Education
Keywords:
Basic Education., Physics Education., Common National Curriculum., Scientific Literacy., Non-onizing radiation.Abstract
This article aims to analyze the inclusion of the topic of non-ionizing radiation in Basic Education, particularly in High School, based on the guidelines of the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC). This qualitative and bibliographic study discusses the importance of contextualization and interdisciplinarity in Physics education, highlighting the role of non-ionizing radiation in daily life and its effects on health and the environment. Through the analysis of official documents, public perception data, and academic studies, the research reveals a lack of pedagogical approaches on the topic and emphasizes the need for greater integration between science, technology, and education. It concludes that the critical and contextualized inclusion of this content can contribute to scientific literacy and to the formation of more conscious citizens, prepared for contemporary challenges.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BENASSI, C. B. P. Formação docente e percepção da ciência: interesses, atitudes e conhecimentos de licenciandos em Física. 2023. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2023. Disponível em: https://tede.unioeste.br/bitstream/tede/6910/2/Cassiane_Benassi.2023.pdf. Acesso em: 2 jun. 2025.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 02 jun. 2025.
BRASIL. Ministério da Saúde. Radiação Ionizante e Não-ionizante. Gov.Br. Instituto Nacional do Câncer (INCA). 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inca/pt-br/assuntos/causas-e-prevencao-do-cancer/exposicao-no-trabalho-e-no-ambiente/radiacoes/radiacoes-ionizantes. Acesso em: 04 jun. 2025.
FURTADO, L. P. Radiação eletromagnética e Radioatividade: uma abordagem em aulas de Química do Ensino Médio em busca da (re)significação do conhecimento dos alunos. 2016. 127 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências). Universidade de Brasília, Brasília, 2016.
GOBBI, B.; RONCADA, C; RODRIGUES, A. D. Avaliação de vitamina D por estação do ano em adultos de uma cidade no Sul do Brasil. RBAC - Revista Brasileira de Análises Clínicas, Rio de Janeiro, v. 48, n. 4, p. 341–345, 2016.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
INCT-CPCT. Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia. Percepção pública da ciência e tecnologia no Brasil. Brasília: CGEE, 2021. Disponível em: https://inct-cpct.ufrgs.br. Acesso em: 02 jun. 2025.
OKUNO, E.,VILELA, M. A. C.. Radiação ultravioleta: características e efeitos. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2005.
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O MEIO AMBIENTE (PNUMA). Radiação: efeitos e fontes. Tradução: Instituto de Radioproteção e Dosimetria da Comissão Nacional de Energia Nuclear (Brasil). Brasília: PNUMA, 2016. Disponível em: https://www.aben.com.br/Arquivos/544/544.pdf. Acesso em: 4 jun. 2025.
RODRIGUES J., E. Efeitos biológicos das radiações não ionizantes: uma temática para o Ensino Médio. 2008. 197f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física). Universidade Católica de Minas Gerais. 2008. Disponível em: https://bib.pucminas.br/teses/EnCiMat_JuniorER_1.pdf. Acesso em: 02 jun. 2025
ROLIZOLA, P. M. D. et al. Vitamin D insufficiency and factors associated: a
study with older adults people from primary health care network. Cien Saude Colet, Rio de Janeiro, v.27, n.2, p. 653-663, 2022
VAN DEVENTER, E.; VAN RONGEN, E.; SAUNDERS, R. WHO research agenda for radiofrequency fields. Bioelectromagnetics, Hoboken, NJ, v. 32, n. 5, p. 417–421, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1002/bem.20660. Acesso em: 4 jun. 2025.
BRUNONI, A. R. Princípios e práticas do uso da neuromodulação não invasiva em psiquiatria. Artmed Editora, Porto Alegre, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.