The initial formation of natural sciences teachers from the perspective of its pedagogical course project
Keywords:
Initial Teacher Formation. Science teaching. Pedagogical Course Project. Natural SciencesAbstract
The initial formation of teachers of Natural Sciences is the subject of many researches and this work sought to understand the proposal for the initial formation of the course offered by Faculdade UnB de Planaltina, from the perspective of its Pedagogical Course Project. In this qualitative research, a documentary research was initially carried out and the data analysis, based on Content Analysis, identified five categories that indicated that this degree mentions aspects considered relevant for the formation of the teacher of Natural Sciences. Among these, interdisciplinarity, integrating disciplines and context with university extension.
Downloads
References
BARBOSA, T. A. P. História e Filosofia das Ciências associadas à experimentação no Ensino de Ciências: perspectivas e tendências de pesquisas no brasil de 1972 a 2018. Tese de doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, LDA, 2009.
BASSOLI, F. Atividades práticas e o ensino-aprendizagem de ciência (s): mitos, tendências e distorções. Ciência & Educação, Bauru, SP, v.20, n.3, p. 579-593, set./nov. 2014.
BERTI, V. P.; FERNANDEZ, C. O caráter dual do termo interdisciplinaridade na literatura, nos documentos educacionais oficiais e nos professores de química. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, SC, v.8, n.1, p. 153-180, maio/jun. 2015.
BINSFELD, S. C.; AUTH, M. A. A experimentação no ensino de ciências da educação básica: constatações e desafios. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8, 2011, Campinas. Anais eletrônico [...] Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011. Disponível em: <http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1382-1.pdf>. Acesso em: 15 de set. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação, Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Avaliação de cursos de graduação. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484109/Instrumento+de+avalia%C3%A7%C3%A3o+de+cursos+de+gradua%C3%A7%C3%A3o/599968fa-b28e-4ce9-9bd8-4ef92fda88f7?version=1.1. Acesso em 12 de jan. 2020.
GOBATO, M. M. Inovações em propostas de formação docente: um estudo sobre as Licenciaturas em Ciências da Natureza de universidades públicas brasileiras. Dissertação de Mestrado do Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estatual de Campinas, Campinas, SP, 2018.
GOZZI, M. E.; RODRIGUES, M. A. Características da Formação de Professores de Ciências Naturais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, MG, v. 17, n. 2, p. 423–449, maio/ago. 2017.
GUIMARÃES, C. C. Experimentação no Ensino de Química: Caminhos e Descaminhos Rumo à Aprendizagem Significativa. Química Nova na Escola, São Paulo, SP, v. 31, n. 3, p. 198-202, ago./nov. 2009.
MORAES, E. O. de. Compreendendo a Experimentação na Formação Inicial do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da UESC. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2016.
PEREIRA, B. B. Experimentação no ensino de Ciências e o papel do professor na construção do conhecimento. Cadernos da FUCAMP, v. 9, n. 11.p. 1-9, 2010.
RADETZKE, F. S.; GÜLLICH, R. I. da C. As pesquisas sobre a docência no ensino superior em contexto brasileiro: desafios para pensar a formação em Ciências. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 6, p. e020024, p. 1-25, 2019.
REIS, R.C.; MORTIMER, E. F. Um estudo sobre licenciaturas em Ciências da Natureza no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, MG, v.36, p. 1-12, jan./dez. 2020.
ROTTA, J. C. G.; VASCONCELOS, N. A. F.; VASCONCELOS, R. D. Formação de professores de Ciências: Promovendo a alfabetização científica por meio da extensão universitária. In: Pinto, J. A.; Pedroso. L. S. (Org.). Práticas Experimentais para o Ensino de Ciências: Construindo alternativas adequadas à realidade educacional brasileira. 1ed. Curitiba: Bagai, 2021, v. 1, p. 130-143.
SANTIAGO, E. F.; KASSEBOEHMER, A. C.; GIBIN, G. B. Desenvolvimento e uso de recursos didáticos: concepções de licenciandos e a influência na formação de professores de ciências. In: AUGUSTO, T. G. S.; LONDERO, L. (Orgs.). Formação de Professores em Ciências da Natureza: Percursos Teóricos e Práticas Formativas. Porto Alegre, RS: Editora Fi, p. 74-98, 2018. Disponível em: https://www.editorafi.org/275cienciasnaturais. Acesso em 20 dez. 2020.
SANTOS, E.; FARIAS, V. ROTTA, J. C. G. ROTTA. A formação inicial e continuada de professores de ciências naturais e a extensão universitária da Faculdade UnB de Planaltina. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 12, n. 1, p. 96-104, jan./jun. 2019.
UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. Atualização do Projeto Político Pedagógico do Curso de Ciências Naturais – Diurno. Faculdade UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA de Planaltina. Brasília, 2019. Disponível em: http://fup.UnB.br/wp-content/uploads/2020/07/PPC_CND_2020.pdf. Acesso em 12 de maio de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.