How do Learning Theories appear in ENADE tests?

An investigation about Science and Mathematics graduates of 2017

Authors

  • Ivy Judensnaider Universidade Paulista
  • Silvia F. de M. Figueirôa UNICAMP
  • Renato Pacheco Villar Colégio Bandeirantes

Keywords:

ENADE., Learning theories, Piaget, Vygotsky

Abstract

In 2017, approximately 33,000 undergraduates from undergraduate courses in Science and Mathematics participated in the INEP assessment. Of the forty items proposed, five were prepared in accordance with the ENADE guidelines for the Pedagogy course. Through the content analysis of the pedagogical core items that involved the learning theories of Piaget and Vygotsky, and the statistical analysis of the responses of students who took the test, our article intends to answer the following question: how these contents were evaluated and what was the performance of students on these items in ENADE 2017?

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Author Biographies

Ivy Judensnaider, Universidade Paulista

Doutoranda. PECIM/UNICAMP. Bacharel em Economia, licenciada em Matemática e mestre em História da Ciência pela PUC/SP, desenvolve pesquisa na área de História da Ciência e de formação docente. Docente da UNIP Universidade Paulista

Silvia F. de M. Figueirôa, UNICAMP

Bacharel em Geologia, mestre e doutora em História Social (USP) e Livre-docente (UNICAMP), desenvolve pesquisa nas áreas de História das Ciências e de Ensino de Ciências. Docente do PECIM.

Renato Pacheco Villar, Colégio Bandeirantes

Bacharel e Licenciado em Física pela UNICAMP com mestrado em Ciências e Engenharia Ambiental pela UNIFAL-MG, desenvolve pesquisa na área avaliações de larga escala. Docente e Coordenador do Colégio Bandeirantes em São Paulo.

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Published

2021-10-11

How to Cite

JUDENSNAIDER, I.; F. DE M. FIGUEIRÔA, S. .; PACHECO VILLAR, R. How do Learning Theories appear in ENADE tests? : An investigation about Science and Mathematics graduates of 2017. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 2, p. e021016, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/529. Acesso em: 3 dec. 2024.