Science teaching in the early years of elementary education
an analysis on the modeled curriculum and the curriculum in action in two 5th grade classes
Keywords:
Science Teaching, Curriculum, Elementary SchoolAbstract
The aim of this work was to investigate aspects of science teaching in the elementary school, analyzing the curriculum modeled by teachers and evidence of the curriculum in action. The document analysis focused on the annual plan, weekly teacher routines and class notebooks of students from the 5th grade of Primary Years in two state public schools. The results corroborate that teachers played an active role in the realization of the contents of their practice, acting as translators of the prescribed curriculum and of the curriculum presented to them.
Downloads
References
BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil? 2. ed. São Paulo: Ática, 2008.
CARVALHO, A. M. P. (org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning , 2013.
CHARTIER, A. Os cadernos escolares: organizar os saberes, escrevendo-os. Revista de Educação Pública, CIDADE, v. 16., n. 32, p. 13-33, 2007.
DOURADO, S. M. A. Ensino de ciências no 5º ano do ensino fundamental: o currículo modelado e aspectos do currículo em ação. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, SP, Brasil, 2015.
FUMAGALLI, L. O ensino de ciências naturais no nível fundamental de educação formal: argumentos a seu favor. In: WEISSMANN, H. (org.). Didática das Ciências Naturais. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 13-29.
GIMENO SACRISTÁN, J. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
GVIRTZ, S. Del currículun prescripto al currículun enseñado: una mirada a los cuadernos de clase. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2011.
HARLEN, W. Enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Madrid: Morata, 1989.
LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1, p. 45-61, 2001.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
VIÑAO, O. Os cadernos escolares como fonte histórica: aspectos metodológicos e historiográficos. In: MIGNOT, A. C. (org.) Cadernos à vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: EdUERJ. p. 15-33.
VIVEIRO, A. A.; ZANCUL, M. C. A formação de professores para o ensino de ciências nos anos iniciais da escolarização: reflexões e perspectivas para exploração da natureza da ciência. Enseñanza de La Ciencia, número extra, p. 3732-3736, 2013.
ZANCUL, M. C. S. Ciências no ensino fundamental. In: Universidade Estadual Paulista, Cadernos de formação: ciências e saúde. 2. ed. São Paulo: Páginas e Letras Editora e Gráfica, UNESP, Pró-Reitoria de Graduação, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.