Memories, reflections and ressignifications: the teaching of natural sciences in the formation of pedagogues

Authors

  • Luis Eduardo Alvarado Prada Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Ana Karoline Rodrigues da Silva
  • Nadiane Maria da Silva Tibúrcio

Keywords:

Teaching methodology. Memories. Teacher formation. Collective Research. Research-formation.

Abstract

The essay presents a narrative of a learning process for teaching, intending to provide reflections on the Teaching of Natural Sciences in the education of Pedagogues, from the “memories” and other methodological elements of the “Collective Research”. Through these memories, data is constructed; collected, systematizing and analyzing in order to contribute with collective resignifications of the methodological processes of teacher formation. It also provides readers with access to events and productions within the University, to inspire reflections on methodologies in the learning processes of teachers information and, to stimulate collective research-formation processes, instead of academic competitions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Eduardo Alvarado Prada, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Pós-doutor em Educação. Universidade Estadual do Oeste do Paraná.

Ana Karoline Rodrigues da Silva

Graduanda no curso de Pedagogia. Universidade Federal do Rio grande do Norte.

Nadiane Maria da Silva Tibúrcio

Graduanda no curso de Pedagogia. Universidade Federal do Rio grande do Norte

References

ALVARADO-PRADA, L. E. A pesquisa coletiva na formação de professores. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 15, n. 28, 2006.

ALVARADO-PRADA, L. E. Pesquisa Colectiva: una construcción plural de los conocimientos. In: Coloquio internacional de saberes múltiples y ciencias sociales y políticas. Anais… Bogotá, 2016.

ALVARADO-PRADA, L. E. Tópicos de aula. PEC5030 - ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS I - T01 (2019.2 - 3T12 5T56) UFRN SIGAA, Natal, 2019.

CALVINO, Ítalo. Palomar. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

COSTA, Amanda Maria de Araújo; TIBÚRCIO, Nadiane Maria da Silva. MEMÓRIAS aulas 13 e 14 em 2019-2, 2019.

FERREIRA, ChrislaineThuany Vieira; FERREIRA, WeldisonAmisadai da Silva. MEMÓRIAS aulas 20 e 21 em 2019-2, 2019.

HIM, além da luz. Direção: Frank Darier-Baziere. Origine Cell Productions. México, 2010. 1h 36min, son., color. Youtube.

JÚNIOR, João Maria da Silva; LEMOS, Matheus Lacerda.MEMÓRIAS aulas 7 e 8 em 2019-2, 2019.

NOBRE, Natália Gouveia; MIRANDA, ThaliaMirelle. MEMÓRIAS aulas 15 e 16 em 2019-2, 2019.

PAIVA, Fernanda Nascimento Gomes; BATISTA, Gisele da Silva. MEMÓRIAS aulas 9 e 10 em 2019-2, 2019.

PINHEIRO, Iasmim Tereza Silva de Oliveira; NASCIMENTO, Matheus Felipe Silva. MEMÓRIAS aulas 1 e 2 em 2019-2, 2019.

SANTA ROSA, Ariadna; ASSIS, Ravena Duarte Costa de. MEMÓRIAS aula 19 em 2019-2, 2019.

SILVA, Ana Karoline Rodrigues da.MEMÓRIAS aulas 26 E 27 em 2019-2, 2019.

SOARES, Renata Ellen Nunes; SANTANA, Sara Gabriela Guedes de.MEMÓRIAS aulas 3 e 4 em 2019-2, 2019.

TRIGUEIRO, Carla de Oliveira; BEZERRIL, Maria Augusta Dias Dantas. MEMÓRIAS aulas 17 e 18 em 2019-2, 2019.

Published

2020-07-14

How to Cite

ALVARADO PRADA, L. E.; SILVA, A. K. R. da; TIBÚRCIO, N. M. da S. Memories, reflections and ressignifications: the teaching of natural sciences in the formation of pedagogues. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 5, p. e020018, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/44. Acesso em: 22 jul. 2024.