Anxiety and anguish in students transferring to the psychology course
phenomenological and Rogerian analysis
Keywords:
Anguish. Anxiety. Carl Rogers. Phenomenology. Humanistic Psychology.Abstract
This study intended to comprehend the meanings of anxiety and anguish experiences in students transferred to the Psychology course at the Federal University of Ceará. In a qualitative and descriptive research design, a semi-structured interview script was used followed by an empirical phenomenological analysis with four people. The following thematical axes were discussed based on Carl Roger’s Humanistic Psychology: tension and evaluation resulting from transference; interpersonal relationships originated from transference; self-demands and productivity culture. It was concluded that anxiety and anguish feelings in transferred students are related to perceptions and experiences with the wished institution, comparisons with previous institutional experiences, anticipated self-realization and transference attitudes to the formation context.
Downloads
References
BRUM, E.; TEIXEIRA, M. Adaptação acadêmica de alunos de psicologia ao ensino superior: Proposta de intervenção e avaliação. Revista Psicologia & Saberes, Maceió, v. 9, n. 14, p. 41-58, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.3333/rps.v9i14.1095. Acesso em: 15 de agosto de 2024.
CAMPOS, C.; BARDAGI, M. A evasão nos cursos de Psicologia no Brasil: Uma Revisão de Literatura. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 40, e212214, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-3703003212214. Acesso em: 15 de agosto de 2024.
CASTELO BRANCO, P. C. Proposição de uma orientação de planejamento, condução e organização de pesquisa fenomenológica empírica. In: CASTELO BRANCO, P. C. (Org.) O método fenomenológico empírico: História, organização metodológica e estudos aplicados à formação em Psicologia. Cachoeirinha: Editora Fi, p. 35-54, 2024. E-book. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/11Yfjt2eBNzU067jeG8QNllVa_zaqR4y_/view. Acesso em: 15 de agosto de 2024.
CASTRO, A.; TEIXEIRA, M. Evasão universitária: Modelos teóricos internacionais e o panorama das pesquisas no Brasil. Psicologia Argumento, Curitiba, São Paulo, v. 32, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.7213/psicol.argum.32.s02.AO01. Acesso em: 15 de agosto de 2024.
GIORGI, A. Sobre o método fenomenológico utilizado como modo de pesquisa qualitativa nas ciências humanas: teoria, prática e avaliação. In: POUPART, J. (Org.) A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, p. 386-409, 2008.
MATTAR, J.; RAMOS, D. Metodologia de pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo: Edições 70, 2021.
MINAYO, M. Ética das pesquisas qualitativas segundo suas características. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 9, n. 22, p. 521-539. Disponível em: https://doi.org/10.33361/RPQ.2021.v.9.n.22.506. Acesso em: 15 de agosto de 2024.
PRATES, B.; FEITOSA, E.; MONTEIRO, P.; CASTELO BRANCO, P. C. Considerações sobre a formação do psicólogo no Brasil: Revisão sistemática. Estudos interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 10, n. 2, p. 97-115. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n2p97. Acesso em: 15 de agosto de 2024.
ROGERS, C. Liberdade para aprender. Belo Horizonte: Interlivros, 1972.
ROGERS, C. Teoria e pesquisa. In: ROGERS, C.; KINGET, M. (Eds.) Psicoterapia e relações humanas: Teoria e prática da terapia não-diretiva – Volume 1. Belo Horizonte: Interlivros, 1977.
ROGERS, C. Terapia centrada no cliente. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
ROGERS, C. As condições necessárias e suficientes para a mudança terapêutica da personalidade. In: WOOD, J.; DOXSEY, J. R.; ASSUMPÇÃO, L. M.; TASSINARI, M. A.; JAPUR, M.; SERRA, M. A.; WRONA, R.; LOUREIRO, S. R.; CURY, V. E. (Orgs.) Abordagem Centrada na Pessoa. São Paulo: Companhia Ilimitada, p. 144-164, 2020.
SANTANA, F.; SOUSA, G.; RIBEIRO, M. Formação generalista: a percepção de egressos de Psicologia. Fractal: Revista de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 34, e5887, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22409/1984-0292/2022/v34/5887. Acesso em: 15 de agosto de 2024.
SOARES, A.; ALVES, P.; JARDIM, M.; MEDEIROS, C. Efeitos de uma intervenção com universitários sobre como lidar com a ansiedade. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 14, p. 1-16. Disponível em: https://doi.org/10.5433/2236-6407.2023.v14.46681. Acesso em: 15 de agosto de 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Site do departamento de psicologia - graduação. Fortaleza, 2024. Disponível em: https://psicologia.ufc.br/pt/graduacao/. Acesso em: 15 de agosto de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.