The Conceptions, beliefs and myths evidented by a group of teachers from the interdisciplinary cycle of the municipal network of the city of São Paulo

Authors

  • Edda Curi Universidade Cruzeiro do Sul
  • Priscila Bernardo Martins Universidade Cruzeiro do Sul

Keywords:

Conceptions. Beliefs. Myths. Mathematics teaching.

Abstract

We seek to highlight the conceptions, beliefs and myths of a group of teachers participating in an extension course on Mathematics and its teaching. It is a qualitative research of an interpretive nature, in which questionnaires were used to collect the data. The data show that the discussions about the conceptions, beliefs and myths and their implications in the classroom is very important in the teacher education process, because it makes possible a reflection on the teaching of Mathematics in current times, and the possible reasons that do not allow an evolution in the teaching and learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edda Curi, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutora em Educação Matemática. Universidade Cruzeiro do Sul.

Priscila Bernardo Martins, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática. Universidade Cruzeiro do Sul

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2017.

CRESWELL, J. W.Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Cuadra, G.F; R.Romero, L. «Concepciones y creencias del profesorado de Secundaria sobre enseñanza y aprendizaje de las matemáticas». Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, [en línea], 2003, Vol. 21, n.º 1, pp. 27-47,

https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21885.Acesso em: 10 jan. 2019.

CURI, E. Formação de professores polivalentes: uma análise de conhecimentos para ensinar matemática e de crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos. 2004. Tese (Doutorado)-Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

CURI, E. A matemática e os professores dos anos iniciais. São Paulo: Musa Editora, 2005.

CURI, E. (comp.). O ENSINO DE MATEMÁTICA EM QUESTÃO: apontamentos para discussão e implementação do currículo da cidade. 2019. Disponível em: http://portal.sme.prefeitura.sp.gov.br/Portals/1/Files/53083.pdf?fbclid=IwAR1AU3hi_aI_1h1Sr1yEBvA6vcA9sxwcVBnFLRbia53dk1FWUYntXLjzmOI. Acesso em: 10 out. 2019.

CURI, E. (comp.). A metodologia Estudos de Aula na formação de professores que ensinam Matemática: aspectos metodológicos, potencialidades e desafios. 2020.Disponível em: http://portal.sme.prefeitura.sp.gov.br/Portals/1/Files/53083.pdf?fbclid=IwAR1AU3hi_aI_1h1Sr1yEBvA6vcA9sxwcVBnFLRbia53dk1FWUYntXLjzmOI. Acesso em: 12 março. 2020.

CURY, Helena N. Concepções e crenças dos professores de matemática: pesquisas realizadas e significado dos termos utilizados. Bolema,v.12, n.13, p.29-43, 1999.

GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para a formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v.13, n. 37, p. 57-70, jan./abr. 2008.

FIORENTINI, Dario. Alguns Modos de Ver e Conceber o Ensino de Matemática no Brasil. ZETETIKÉ. Campinas: UNICAMP, ano 3, n. 4, 1-36 p., 1995.

GÓMEZ-CHACÓN, I. Matemática emocional: os afetos na aprendizagem matemática. Tradução Daisy Vaz de Moraes; Katia Cristina Stocco Smole. Porto Alegre: Artmed, 2003.

GÓMEZ CHACÓN, I. M.; OP’T EYNDE, P. & DE CORTE, E. Creencias de los estudiantes de matemáticas: la influencia del contexto de clase. Enseñanza de las Ciencias, v. 24, n. 3, p. 309- 324, 2006.

GÓMEZ, E.S.; GÓMEZ, Á.P. Las Lesson Study ¿Qué son? 2011. Disponível em: <http://www.ces.gob.ec/doc/8tavoTaller/metodologa%20lesson%20study.pdf>.

Acesso em: 23 dez. 2019.

MACHADO, N. J. Matemática e língua materna: análise de uma impregnação mútua. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MACHADO, N. J. A Pós-Modernidade, as Fake News e o Cálculo Diferencial. 2018. Disponível em: <https://www.nilsonjosemachado.net/sementes-126-a-pos-modernidade-asfakenews-e-o-calculo-diferencial/>. Acesso em: 10 set. 2019.

PIAGET, J. Biologia e conhecimento: ensaio sobre as relações entre as regulações orgânicas e os processos cognoscitivos. Petrópolis: Vozes, 1973.

PIRES, C. M. C. Formulações basilares e reflexões sobre a inserção da Matemática no currículo, visando a superação do binômio máquina e produtividade. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, PUC-SP, v. 6, n. 2, p. 29-61, 2004.

PONTE, J. P. Concepções de professores de Matemática e processos de formação. In PONTE (Ed.). Educação Matemática: Temas de investigação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, pp. 185-239, 1992.

PONTE, J. P. Aprendizagens profissionais dos professores através dos estudos de aula. Perspectivas da Educação Matemática, v. 5, n. temático, p. 7-24, 2012.

SÃO PAULO (Município). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da Cidade: Ensino Fundamental: Matemática. São Paulo: SME/ COPED, 2017.

SIMON, M. Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective. Journal for Research in Mathematics Education, v. 26, nº 2, p.114-145, 1995.

SERRAZINA, M.de. L. O Professor que Ensina Matemática e a sua Formação: uma experiência em Portugal. Revista Educação e Realidade: Porto Alegre, v.39,n.4, p. 1051-1069, 2014.

THOMPSON, A.G. Teachers’ beliefs and conceptions: a synthesis of the research. In: GROUWS, D. A. Handbook of research on Mathematics teaching and learning. New York: Macmillan Publishing Company, 1992. p. 127-146.

VILA; CALLEJO, M. L. Matemática para aprender a pensar: o papel das crenças na resolução de problemas. Porto Alegre: Artmed. 2006.

Published

2020-08-07

How to Cite

CURI, E.; MARTINS, P. B. The Conceptions, beliefs and myths evidented by a group of teachers from the interdisciplinary cycle of the municipal network of the city of São Paulo. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, p. e020011, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/109. Acesso em: 22 jul. 2024.