Things i would like to work on in science and mathematics preservice teacher education, but i don't know how

Authors

  • Ivan Fortunato

Keywords:

Teacher Education. Teacher Educator. Science and Mathematics Teaching.

Abstract

This text is an essay about several concerns raised by the challenges of acting as science and mathematics preservice teacher’s educator. It is about scrutinizing some elements of the daily life that have not been worked on in classes aimed at building practices and knowledge in the teaching profession. In essence, it is an examination of oneself and the vicissitudes of teaching in the face of a very complex context, in which there is little time and space for topics considered to be of little relevance, such as meditation, self-knowledge and curiosities emerging from the experience of living. In the end, it is hoped, in sharing these insights, to create means for these themes to gradually cease to be “others” and become part of the routine of the pedagogical work in teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Fortunato

Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias e Doutor em Geografia (UNESP). Instituto Federal de São Paulo, campus Itapetininga. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1870-7528

References

ABREU, M. C.; MASETTO, M. T. O professor universitário em aula: prática e princípios teóricos. São Paulo: Cortez, 1980.

ALVES, R. A alegria de ensinar. São Paulo: ARS Poética Editora, 1994.

ALVES, T. F. Por uma educação para o autoconhecimento: uma leitura a partir do pensamento socrático-platônico. Tese (doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019.

CORREA, M. T. ; KURNICH, G. P. ; FORTUNATO, I. . Psicologia Positiva e lazer: a meditação alvitrada. In: TEODORO, A. P. E. G. et al.. (Org.). Atividades de Aventura no Congresso Brasileiro de Atividades de Aventura (CBAA) e Congresso Internacional de Atividades de Aventura (CIAA). São Paulo: Editora Supimpa, 2020. p. 243-246

DENARDO, T. A. G. B. O “caminho do meio” na educação: discursos que formam pontes entre a meditação, ciência e educação. Dissertação (mestrado em educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Instituto de Biociências, UNESP, Rio Claro.

ESPÍRITO SANTO, R. C. Autoconhecimento e consciência. R. Interd., São Paulo, v. 1, n. 0, p.64-72, 2010.

ESPÍRITO SANTO, R. C. Autoconhecimento na formação do educador. São Paulo: Ágora, 2007.

FORTUNATO, I. Ensinando futuros professores a ensinar: reflexões de uma experiência didática. Horizontes, Itatiba, v. 37, p. e019014, 2019a.

FORTUNATO, I. Multiculturalismo e formação docente: experiências em um Instituto Federal. Aurora (PUCSP. online), v. 12, n. 34, p. 129-143, 2019b.

FORTUNATO, I. A didática na formação inicial de professores: relato de experiência. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. 1, p. 269-276, 2018.

LOURENÇO FILHO, M. B. A margem dos “Pareceres” de Rui sobre o ensino. Rev. bras. Estud. pedagog., Brasília, v. 2, n. 5, p. 183-205, 1944.

HERRÁN, A. de la. Para una Pedagogía radical e inclusiva. Revista Boletin Redipe, s.l., v. 6, n. 7, p. 24-32, 2017.

HERRÁN, A. de la. El autoconocimiento como eje de la formación. Revista Complutense de Educación, Madrid, v. 15, n. 1, p. 11-50, 2004.

FERRARO, A. R.; MACHADO, N. C. F. Da universalização do acesso à escola no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 213-241, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. 19 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

NEILL, A. S. Liberdade sem medo (Summerhill). 23 ed. São Paulo: IBRASA, 1984.

NEILL, A. S. Um mestre contra o mundo: o fracasso que floriu numa nova escola. São Paulo: IBRASA, 1978.

NEILL, A. S. Liberdade, escola, amor e juventude. São Paulo: IBRASA, 1972.

OLIVEIRA, R. P. Da universalização do ensino fundamental ao desafio da qualidade: uma análise histórica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 661-690, 2007.

ROCHA, M. D.; FLORES, J. F.; MARQUES, L. F. Fundamentos da meditação no ensino básico: transdisciplinaridade, holística e educação integral. Terceiro incluído, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 398-413, 2015.

VASCOUTO, H. D.; SBISSA, P.; TAKASE, E. A utilização da meditação no contexto escolar: uma análise da literatura. Revista Caminhos, On-line, “Humanidades”, Rio do Sul, v. 4, n. 6, p. 87-106, 2013.

Published

2020-08-07

How to Cite

FORTUNATO, I. Things i would like to work on in science and mathematics preservice teacher education, but i don’t know how. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, p. e020013, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/115. Acesso em: 3 jul. 2024.