Inclusive pedagogical practices used with students with Autism Spectrum Disorder

an analysis of the works presented at the XVI EDUCERE (2023)

Authors

  • Lucilia Vernaschi de Oliveira Instituto Federal Tecnológico do Paraná - IFPR
  • Solange Franci Raimundo Yaegashi Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Leila Pessôa da Costa Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Bethânia Vernaschi de Oliveira Universidade Estadual de Maringá - UEM

Keywords:

Autism; XVI Educere; Special Education; School Inclusion; PUC/PR

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is characterized by changes in children's neurodevelopment, with impairment in communication, social interactions, and behavior. In this sense, this study aimed to investigate what has been produced on pedagogical practices developed with students with ASD. For this purpose, the works published in the XVI Educere annals (2023) were analyzed. This is a bibliographic study of a qualitative nature. It was found that, in total, there are 60 works available in the annals of the researched axis, of which nine of them (15%) comprise the present text. Of the nine works analyzed, five (55.6%) deal with issues of early childhood education, three (33.3%) are about the initial years of elementary school, and one (11.1%) refers to ASD in higher education. The results show that in the publications on ASD, the following themes were found: early stimulation of language, communication, and social interaction; school inclusion of children with ASD; the importance of storytelling for atypical child neurodevelopment; assistive technologies and inclusive pedagogical strategies for children with ASD; literacy for children with ASD; and students with ASD in higher education, among others. It was concluded that studies on pedagogical practices developed with students with ASD are still scarce in Brazil, especially when focused on high school and higher education. Furthermore, no specific studies involving mathematics and science content were found. However, these existing gaps indicate spaces in which it will be possible to expand research.

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Author Biographies

Lucilia Vernaschi de Oliveira, Instituto Federal Tecnológico do Paraná - IFPR

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Instituto Federal Tecnológico do Paraná (IFPR), Campus de Umuarama/PR. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM).  Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Leila Pessôa da Costa , Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Matemática Escolar (GEPEME).

Bethânia Vernaschi de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestranda no Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

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Published

2024-08-28

How to Cite

OLIVEIRA, L. V. de; YAEGASHI, S. F. R.; COSTA , L. P. da; OLIVEIRA, B. V. de. Inclusive pedagogical practices used with students with Autism Spectrum Disorder: an analysis of the works presented at the XVI EDUCERE (2023). Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], p. e024009, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/1841. Acesso em: 27 sep. 2024.