Outline of a theory of action for the Actor-Network Theory

applications and implications

Authors

Keywords:

Strands of Learning, Actor-Network Theory

Abstract

The purpose of this article is to analyze the action of the Strands of Learning based on the Actor-Network Theory (ANT). To this end, we outline an ANT theory of action comprised of the following assumptions: Actant, Performance, Collective, Program of Action, Hybrid actor, Translation, Intermediary/Mediator and Uncertainty. These assumptions were applied to documents produced by a research group in the field of Science and Mathematics Education. Through them, we were able to demonstrate that the Strands can be understood as actants, that is, non-human actors whose essence, as a priori categories, can be observed through their performance within the collectives to which they were connected. The analyses also showed that the Strands: formed hybrids; had actions which were uncertain; produced various subprograms of action; underwent several translations; and acted as mediators most of the time. In conclusion, we present some implications of the analyses carried out in this article for future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sergio Arruda, State University of Londrina

Doctor in Education from the University of São Paulo (USP). Senior Professor at the State University of Londrina (UEL). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4149-2182

Gabriela Cher, Paraná State Education Network (SEED)

Doctor in Science Teaching and Mathematics Education from the State University of Londrina (UEL). Professor at the Paraná State Education Network (SEED). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4273-4841

Marinez Passos, State University of Londrina (UEL)

Doctor in Education for Science from the São Paulo State University “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Senior Professor at the State University of Londrina (UEL) and Collaborating Professor at the State University of Northern Paraná (UENP). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8856-5521

Thiago Costa, Federal Institute of Paraná (IFPR)

Doctor in Science Teaching and Mathematics Education from the State University of Londrina (UEL). Professor at the Federal Institute of Paraná (IFPR), Ivaiporã Campus. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5037-3345

Hugo Corrêa, Federal Institute of Paraná (IFPR)

Doctor in Science Teaching and Mathematics Education from the State University of Londrina (UEL). Professor at the Federal Institute of Paraná (IFPR), Jacarezinho Campus. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2231-257X

References

APPELROUTH, S.; EDLES, L. D. Classical and contemporary sociological theory: text and readings. 4th edition. Thousand Oaks, California: SAGE, 2021.

ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M. Instrumentos para a análise da relação com o saber em sala de aula. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino (REPPE), Cornélio Procópio, v. 1, n. 2, p. 95-115, 2017.

ARRUDA, S. M.; MENEGUETE, H. C.; PASSOS, M. M.; TURKE, N. H. A intencionalidade da ação docente em aulas de Ciências do Ensino Fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v. 30, e24011, 2024.

ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M.; BROIETTI, F. C. D. O programa de pesquisa sobre a ação docente, ação discente e suas conexões (PROAÇÃO): fundamentos e abordagens metodológicas. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino (REPPE), Cornélio Procópio, v. 5, n. 1, p. 215-246, 2021.

ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M.; FREGOLENTE, A. Focos da Aprendizagem Docente. Alexandria, Florianópolis, v. 5, n. 3, p. 25-48, 2012.

ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M.; PIZA, C. A. M.; FÉLIX, R. A. B. O aprendizado científico no cotidiano. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 2, p. 481-498, 2013.

ARRUDA, S. M.; PORTUGAL, K. O.; PASSOS, M. M. Focos da aprendizagem: revisão, desdobramentos e perspectivas futuras. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino (REPPE), Cornélio Procópio, v. 2, n. 1, p. 91-121, 2018.

ARRUDA, S. M.; SILVA, M. R.; LABURÚ, C. E. Laboratório didático de Física a partir de uma perspectiva kuhniana. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 1-12, 2001.

ARRUDA, S. M.; ZAPPAROLI, F. V. D.; PASSOS, M. M. Aprendizagem de Astronomia em grupos do Facebook. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 383-413, 2019.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2021.

CHER, G. G. A criação dos Focos da Aprendizagem: uma análise por meio da Teoria Ator-Rede. 2024. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, 2024.

CHER, G. G.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M.; CORRÊA, H. E. R. Análise da criação dos Focos da Aprendizagem Científica por meio da Teoria Ator-Rede. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática (RevIn), Piracicaba, v. 5, p. 1-23, 2024.

CORRÊA, H. E. R. Controvérsias, Actantes e Atuações: um estudo do processo de transição para a flexibilização curricular. 2021. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, 2021.

CORRÊA, N. N. G.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M. Perfil Metacognitivo (Parte II): aplicação de instrumento de análise. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 23, p. 230-244, 2018.

CORRÊA, N. N. G.; PASSOS, M. M.; CORRÊA, H. E. R.; ARRUDA, S. M. Estudo exploratório sobre o uso da palavra-metacognição – em artigos publicados em periódicos brasileiros do ensino de Ciências e Matemática de 2007 a 2017. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 37, p. 6-26, 2020.

COSTA, T. Q. Uma abordagem Ator-Rede acerca da implementação de um experimento no Ensino de Física. 2023. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, 2023.

LATOUR, B. A esperança de Pandora: ensaio sobre a realidade dos estudos científicos. Bauru: EDUSC, 2001, 2017.

LATOUR, B. On technical mediation – philosophy, sociology, genealogy. Common Knowledge, Durham, v. 3, n. 2, p. 29-64, 1994.

LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Salvador: Ed. UFBA, 2012; Bauru: EDUSC, 2012.

LATOUR, B. Reassembling the social: An introduction to actor-network-theory. New York, United States: Oxford University Press, 2005.

LATOUR, B. Pandora’ hope: essays on the reality of science studies. Cambridge, Massachusetts; London, England: Harvard University Press, 1999.

LAW, J. After Method: Mess in Social Science Research. London: Routledge, 2004.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Ed. Pedagógica e Universitária, 1986.

MARTIN, G. F. S.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M. O modelo de quatro fases do desenvolvimento do interesse aplicado à aprendizagem da docência. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 46-61, 2016.

MENEGUETE, H. C.; PASSOS, M. M; ARRUDA, S. M. Caracterização das intenções das ações docentes em uma aula de ciências do Ensino Fundamental anos finais. Temas & Matizes, Cascavel, v. 17, p. 560-581, 2024.

MENEGUETE, H. C.; TURKE, N. H.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M. Articulações entre intenção e ação docente: uma perspectiva da intencionalidade compartilhada. Ensino e Tecnologia em Revista, Londrina, v. 7, n. 1, p. 28-42, 2023.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL (NRC). Learning Science in Informal Environments: people, places, and pursuits. Washington: The National Academic Press, 2009.

PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M.; PRINS, S. A.; CARVALHO, A. C. ‘Memórias’: uma metodologia de coleta de dados – dois exemplos de aplicação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [s. l.], v. 8, n. 1, [n. p.], 2008.

PASSOS, M. M.; CORRÊA, N. N. G.; ARRUDA, S. M. Perfil metacognitivo (parte I): uma proposta de instrumento de análise. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 22, p. 176-191, 2017.

PASSOS, M. M.; CORRÊA, N. N. G.; ARRUDA, S. M. Metacognitive Experiences of High School Students in Physics Learning. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática (RevIn), Piracicaba, v. 4, p. 1-32, 2023.

PASSOS, M. M.; CORRÊA, N. N. G.; ARRUDA, S. M.; CORRÊA, H. E. R. Domínios da metacognição: quais percepções os estudantes têm sobre eles? Caminhos da Educação Matemática em Revista, Aracaju, v. 12, p. 19-34, 2022.

PORTUGAL, K. O.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M. Strands of Science Teaching. Science & Education, [s. l.], v. 31, p. 149-171, 2022.

ROSA, C. T. W.; CORRÊA, N. N. G.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M. Metacognição e seus 50 anos: cenários e perspectivas para o Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, Passo Fundo, v. 4, p. 267-291, 2021.

TEIXEIRA, L. A.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M. A formação de pesquisadores em um grupo de pesquisa em Educação em Ciências e Matemática. Ciência & Educação, Bauru, v. 21, n. 2, p. 525-541, 2015.

VICENTIN, F. R.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, A. M. Focos da Aprendizagem do Professor Pesquisador. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 13, n. 1, p. 54-78, 2020.

YOUNG, J. W. Técnica para produção de ideias. São Paulo: Nobel, 1994.

Downloads

Published

2025-10-08

How to Cite

ARRUDA, Sergio; CHER, Gabriela; PASSOS, Marinez; COSTA, Thiago; CORRÊA, Hugo. Outline of a theory of action for the Actor-Network Theory: applications and implications. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], p. 025008, 2025. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/2548. Acesso em: 8 oct. 2025.