The teaching of astronomy and its interface in the education of pedagogy students
a mapping of academic productions
Keywords:
Astronomy education, Initial teacher education in pedagogy, Continuing teacher education in pedagogy, Academic productionsAbstract
This review focused on analyzing scientific productions that construct theoretical, methodological, and practical frameworks concerning the inclusion of Astronomy Education in the initial and/or continuing education of teachers in Pedagogy programs. The guiding research question was: how is Astronomy Education present in the education of pedagogues, and how is it being constituted within academic productions? The methodological approach followed the steps of a systematic review. From a total of 106 studies found, the main aspects presented in the selected articles were systematized, resulting in only 19 studies that allowed the identification of relevant elements in the configuration of pedagogue training involving Astronomy. For the purposes of this article, the selected works are presented in three categories: initial education, continuing education, and meta-analysis. The academic productions referenced in this study constitute important instruments for the deepening of research that still remains scarce on this topic.
Downloads
References
BENNETT, Jack et al. Systematic reviews of research in Science Education: rigour or rigidity? International Journal of Science Education, London, v. 27, n. 4, p. 387- 406, 2005.
DIAS, Thayná Cristina Dias. SANTOS, Elizandra Daneize; LANGHI, Rodolfo. Astronomia em cursos de pedagogia: apontamentos necessários para práticas futuras. In: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, 6., 2022, Bauru. SNEA. 2022. p. 1-7. Disponível em: https://sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2023/12/SNEA2022_CO-10-1.pdf. Acesso em: 21 de jan. 2023.
DIAS, Thayná Cristina Dias; SITKO, Camila Maria; LANGHI, Rodolfo. A presença e as características da astronomia na formação inicial do pedagogo: uma análise dos projetos pedagógicos de cursos do brasil. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 25, p. 01-19, 2023.
GELLACIC, Bianca. LANGHI, Rodolfo. Projeto núcleo de ensino em astronomia: contribuindo com subsídios para a formação continuada de professores. In: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, 5., 2018, Londrina. SNEA. 2018. p. 1-9. Disponível em: https://sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2019/12/SNEA2018_TCO20.pdf. Acesso em: 21 de mar. 2021.
GONZATTI, Sonia Elisa Marchi et al. Astronomia desencadeando possibilidades diferenciadas no ensino de ciências dos anos iniciais. In: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, 3., 2014, Curitiba, SNEA. 2014. p. 1-7. Disponível em: https://www.sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2017/03/SNEA2014_TCO23.pdf. Acesso em: 21 de mar. 2021.
HONORATO, Angel; FLORCZAK, Marcos Antonio. Um recorte sobre a educação em astronomia nas escolas municipais de Curitiba: documento oficial e professores. In: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, 4, 2016, Goiânia. SNEA. 2016. p. 1-11. Disponível em: https://www.sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2018/04/SNEA2016_TCO10.pdf. Acesso em: 21 de mar. 2021.
LANGHI, Rodolfo. Educação em Astronomia: da revisão bibliográfica sobre concepções alternativas à necessidade de uma ação nacional. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 373-399, 2011.
LANGHI, Rodolfo; NARDI, Roberto. Dificuldades de professores dos anos iniciais do ensino fundamental em relação ao ensino da Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Paulo, n. 2, p. 75-91, 2005.
LIMA, Sorandra Corrêa; NARDI, Roberto. Discursos de docentes dos anos iniciais do Ensino Fundamental sobre o tema “estações do ano”. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Paulo, n. 29, p. 51-72, 2020b.
LIMA, Sorandra Corrêa; NARDI, Roberto. Formações imaginárias de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a forma da Terra e o conceito de gravidade. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 01-24, 2020a.
MASSI, Luciana; MAZZEU, Francisco José Carvalho; CARNIO, Michel Pisa. A Problematização e a Instrumentalização na Formação do Pedagogo para o Ensino de Ciências da Natureza. Revista Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 27, p. 22-37, 2020.
OLIVEIRA, Diego Nascimento; CARVALHO, Tassiana. Análise dos conteúdos de astronomia nas ementas dos cursos de formação de professores. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Paulo, n. 34, p. 7-24, 2022.
OLIVEIRA, Laysla Caroline Rosa et al. O conceito de dialogicidade de Paulo Freire e as questões sociocientíficas na formação de professores dos anos iniciais sobre a presença de água no Sistema Solar. Revista Ciência & Educação, Bauru, v. 29, p. 1-17, 2023.
OLIVEIRA, Marcio Aparecido; ALBRECHT, Evonir. A Astronomia na formação inicial de professores do ensino fundamental, uma análise da produção acadêmica no catálogo de teses e dissertações da CAPES. In: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, 5, 2018, Londrina. SNEA. 2018. p. 1-9. Disponível em:https://sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2019/12/SNEA2018_TCO27.pdf. Acesso em: 20 de mar. 2022.
PACHECO, Mayara Hilgert; ZANELLA, Marli Schmitt. Panorama de pesquisas em ensino de astronomia nos anos iniciais: um olhar para teses e dissertações. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Paulo, n. 28, p. 113-132, 2019.
PRADO, Andréia Fernandes; NARDI, Roberto. Formação de professores dos anos iniciais e saberes docentes mobilizados durante um curso de formação em astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Paulo, n. 29, p. 103-116, 2020.
RODRIGUES, Fábio Matos; BRICCIA, Viviane. Tecnologia De Informação E Comunicação (Tics) E O Ensino De Astronomia: O Uso Do Software Stellarium Na Formação Continuada De Professores. In: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, 4., 2016, Goiânia. SNEA. 2016. p. 1-11. Disponível em: https://www.sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2018/04/SNEA2016_TCO20.pdf. Acesso em: 21 de mar. 2021.
RODRIGUES, Fábio Matos; BRICCIA, Viviane; MORAES, Camile Barbosa. O ensino por investigação como abordagem didática em temas de astronomia: possibilidades de uma aprendizagem. In: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, 4., 2016, Goiânia. SNEA. 2016. p. 1-10. Disponível em: https://www.sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2018/04/SNEA2016_TCO8.pdf. Acesso em: 21 de mar. 2021.
RÔSSA, Carlos Henrique. O Despertar Para A Ciência: O Ensino De Astronomia Numa Abordagem Prática E Teórica Na Formação Inicial De Professores Da Educação Básica. In: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, 1, 2011, Rio de janeiro, SNEA. 2011. p. 1-10. Disponível em: https://www.sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2017/03/SNEA2011_TCO16.pdf. Acesso em: 21 mar. 2022.
SAMPAIO, Rosana Ferreira. MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, Brasília, v. 11, n.1, p. 83-89, 2007.
SANTOS, Elizandra Daneize; MALACARNE, Vilmar; LANGHI, Rodolfo. O ensino de astronomia e a formação de professores: aproximações e percepções no processo de ensino e aprendizagem nos anos iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 28, n. 3, p. 49-65, 2023.
SANTOS, Isaac Silva et al. Concepções de estudantes de pedagogia e filosofia da UFRB com relação a temas de astronomia. In: Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, 3, 2014, Curitiba, SNEA. 2014. p. 1-8. Disponível em: https://www.sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2017/03/SNEA2014_TCO2.pdf. Acesso em: 21 de mar. 2021
SIDDAWAY, Andy P.; WOOD, Alex M.; HEDGES, Larry. V. How to do a systematic review: a best practice guide for conducting and reporting narrative reviews, meta-Analyse, and meta-syntheses. Annual Review of Psychology, San Mateo, v. 70, n. 1, p. 747–770, 2019.
SILVA, Marcos Rodrígues; LANGHI, Rodolfo. Formação de professores para o ensino de astronomia: efeitos de sentido sobre a prática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 14, n. 2, p. 209-224, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


