Clinic-school integration and multiprofessional work in the care of people with ASD

a literature review

Authors

Keywords:

Clinic-School, Autism Spectrum Disorder, Historical-Cultural Theory, Inclusive education, Teacher training

Abstract

This study aims to analyze academic and scientific productions about institutions that serve people with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the clinic-school format, seeking to understand their roles, forms of organization, challenges, and contributions in pedagogical support. It is a bibliographic and documentary research, carried out through a literature review of the “state of knowledge” type. Searches were conducted in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), the CAPES Theses and Dissertations Catalog, and SciELO. The Historical-Cultural Theory was adopted as the theoretical framework, due to its comprehensive understanding of human and social development. After applying the inclusion and exclusion criteria, two studies were selected and analyzed both quantitatively and qualitatively. For the qualitative analysis, three categories were developed: 1) Characterization of scientific productions; 2) Conceptions of the social and formative role of Clinic-Schools in serving people with ASD; and 3) Theoretical-practical contributions of the studies. The results indicate advances in the integration between theory and practice and in the social relevance of these institutions, while also highlighting gaps in the articulation between health and education, as well as training deficits and administrative barriers. It is concluded that, although they represent innovative spaces for service and training, Clinic-Schools still require greater intersectoral integration and investment in teachers’ continuing education. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Edivan da Silva Becalli, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestrando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor do Município de Cascavel - PR.

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Inclusiva (Profei) da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). 

Priscila Freire Bondarenco Néia, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora do Município de Maringá-PR.

Taynan Alécio da Silva, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

ARAUJO, Ana Gabriela Rocha; SILVA, Mônia Aparecida da; Zanon, Regina Basso. Autismo, Neurodiversidade e Estigma: Perspectivas Políticas e de Inclusão. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 27, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/S5FdcTLWS9bPdJwPXcdmnHz/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 out. 2025.

BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília, DF: Presidência da República, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 19 out. 2025.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 19 out. 2025.

COMPARIN, Karen Andréa. Formação de professores de uma clínica-escola especializada para crianças com diagnóstico do Transtorno do Espectro Autista: contribuições da perspectiva histórico-cultural. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2024.

CORDEIRO, Daniel Silva. Produção de um livro digital com orientações sobre a importância da Fisioterapia para o desenvolvimento motor e funcional do indivíduo com TEA. Dissertação (Mestrado Profissional em Fisioterapia), Universidade Federal Fluminense, Instituto de Biologia, Niterói, 2022.

DALMAZO, Rosicleia. Clínica-Escola do Transtorno do Espectro Autista (CETEA): um estudo de caso no município de Cascavel (PR). Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2023.

KIRNEW, Lisandra Costa Pereira. Competências digitais dos estudantes e docentes de nível superior: busca informacional e estratégias autorreguladas. Tese (Doutorado em Metodologia para o ensino de linguagens e suas tecnologias), Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera, Londrina, 2022.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

ROSA, Sanny Silva da; BORGES, Juliana de Moura. “Um estranho no Ninho”: Tensões e contradições da Educação Inclusiva Confrontadas pela Presença de Estudantes com TEA em Salas de Aula Comuns. Revista Brasileira de Educação Especial, Corumbá, v. 30, n. 2, p. 1-16, 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/dk6HMH698vsKVf3p45T7Pgz/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 out. 2025.

SCHLINDWEINL, Luciane; PROENÇA, Marilene; MILLÉO, Olivia. Defectologia de Vigotski, Políticas de inclusão de Santa Catarina e os desafios da medicalização infantil. Psicologia Escolar e Educacional, Itatiba, v. 29, 2025. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/TsnLVVvJsFzqtSQQgd3vhjh/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 26 out. 2025.

SOUZA, Sharmilla Tassiana de; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo; GONÇALVES, Kalyandra Khadyne Imai. Políticas de inclusão escolar e o Transtorno do Espectro Autista: considerações sobre as leis e marcos históricos. Revista Saber Incluir, Santarém - PA, v. 1, n. 1, p. 1-19, dez. 2024. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistasaberincluir/article/view/2543/1498. Acesso em: 19 out. 2025.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v14n41/v14n41a09.pdf. Acesso em: 08 jul. 2025.

VYGOTSKY, Lev Semionovich Obras Completas – Tomo Cinco: Fundamentos de Defectologia. Tradução do Programa de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais (PEE). Cascavel, PR: EDUNIOESTE, 2022.

YAEGASHI, Solange Franci Raimundo et al. Transtorno do Espectro Autista e inclusão escolar: em foco as políticas públicas brasileiras. Aprender – Cad. de Filosofia e Psic. da Educação, Vitória da Conquista, v. 33, n. 19, p. 61-74, jun. 2025. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/aprender/article/view/17166/10402. Acesso em: 19 out. 2025.

Published

2025-12-02

How to Cite

BECALLI, Carlos Edivan da Silva; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo; NÉIA, Priscila Freire Bondarenco; SILVA, Taynan Alécio da. Clinic-school integration and multiprofessional work in the care of people with ASD: a literature review. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], p. e025012, 2025. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/2702. Acesso em: 3 dec. 2025.