Investigative dialogues on the perceptions of Earth and Moon from the perspective of students with visual impairment

Authors

  • Fábio Matos Rodrigues Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho"
  • Éder Pires de Camargo Universidade Estadual Paulista, campus de Ilha Solteira
  • Rodolfo Langhi Universidade Estadual Paulista, campus de Bauru

Keywords:

Visual Impairment, Perception, Astronomy, Dialogue, Model

Abstract

This research is part of a broader doctoral study entitled: Heaven as a Generating Theme for Inclusive Education: challenges and possibilities based on the cosmoperception of visually impaired students, where we analyze the perceptions and representations of visually impaired students about the celestial objects and their movements. The results showed that dialogue is essential to understand the conditions of production of the subjects in the face of the challenge of building models that make sense to themselves, in addition to presenting subjective and other elements imposed by the culture that is mostly seized in the classroom about the phenomenon discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Matos Rodrigues, Universidade Estadual Paulista "Júlio Mesquita Filho"

Doutor. Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho”

Éder Pires de Camargo, Universidade Estadual Paulista, campus de Ilha Solteira

Livre Docente. Universidade Estadual Paulista, campus de Ilha Solteira

Rodolfo Langhi, Universidade Estadual Paulista, campus de Bauru

Doutor. Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho

References

ALMEIDA, Tamires. S. E ARAÚJO, Filipe. V. Diferenças experienciais entre pessoas com cegueira congênita e adquirida: uma breve apreciação. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia. Ano 1, v. 1, n.3, jun, 2013.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2010.

BRASIL. LEI Nº 13.146, DE 6 DE JULHO DE 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília – DF, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em 29 jun. 2017.

BISCH, S. M. Astronomia no ensino fundamental: natureza e conteúdo do conhecimento de estudantes e professores. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, USP, 1998.

CAMARGO, E. P. de. Ensino de física e deficiência visual. São Paulo: Plêiade, 2008.

CAMARGO, E. P. de. Saberes docentes para a inclusão do aluno com deficiência visual em aulas de Física. São Paulo: Ed. Unesp, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Ed. Paz e Terra, 1978.

GONZÁLEZ, E. (org.) Necessidades educacionais específicas: intervenção psicoeducacional. Porto Alegre: Artmed, 2007, p.102.

MORTIMER, E.F.; SCOTT, P. Atividade Discursiva nas Salas de Aulas de Ciências: Uma Ferramenta Sociocultural para Analisar e Planejar o Ensino. Investigação em Ensino de Ciências, Porto Alegre - RS, v.7, n. 3, p. 01-24, 2002.

MOREIRA, M.A. Aprendizagem significativa crítica, Atas do III Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, Lisboa (Peniche), 2000, p 7.

RODRIGUES, F. M. O Céu como Tema Gerador para a Educação Inclusiva: desafios e possibilidades a partir da cosmopercepção de estudantes com deficiência visual. 21 de fev. de 2020. 411 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, São Paulo, 2020.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VIGOTSKI, L. S. (1997). La colectividad como factor de desarrollo del nino deficiente. Em L. S. Vygotski (ed.), Obras Escogidas: V Fundamentos de Defectología, 2ª Edição (pp. 213-234). Madrid: Visor.

Published

2021-02-27

How to Cite

MATOS RODRIGUES, F.; PIRES DE CAMARGO, Éder .; LANGHI, R. Investigative dialogues on the perceptions of Earth and Moon from the perspective of students with visual impairment. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 2, p. e021006, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/343. Acesso em: 22 jul. 2024.