Teacher education and science and mathematics teaching
overview of studies published in the journal theory and practice of education between 2009 and 2022
Keywords:
teacher training; teaching work; state of artAbstract
Teacher education is the subject of debates not only in academic circles, but also in national and international media. In this sense, the present study aimed to map and analyze the studies on teacher training in Brazil and, more specifically, the studies that address the teaching of science and mathematics, published between 2009 and 2022, in the journal Theory and Practice of Education , in order to verify the main themes discussed and the authors most used to support these studies. Concerning the methodological procedure, this is a state-of-the-art bibliographic research. In the analyzed period, 448 articles were published in the aforementioned journal. After applying the inclusion and exclusion criteria, a total of 124 studies that addressed teacher education were selected. Of these, 15 covered teaching and science and mathematics. For data analysis, analysis categories were used. The results show that the three most discussed categories in the selected articles were: Teaching Work, with 35 articles published, followed by Public Policies and Curriculum, with 26 articles and Initial Teacher Training, with 23 articles published in the analyzed period. It was concluded that state-of-the-art studies provide an overview of what has been produced in a given area, as well as its characteristics and focus, in addition to identifying gaps that still exist.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto Editora: Porto, 1996.
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 2 ed. São Paulo, SP: Cortez, 2003.
ALVARADO-PRADA, Luis Eduardo; FREITAS, Thaís Campos; FREITAS, Cinara Aline. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Revista Diálogo Educacional (PUCPR. Impresso), v. 10, p. 367-387, 2010.
ALVARADO-PRADA, Luis Eduardo; LONGAREZI, Andrea Maturano. Pesquisa-formação de professores nas dissertações, teses: 1999-2008. Revista Pedagógica, v. 2, p. 353-380, 2012.
ANDRÉ, Marli (Org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2016.
ANDRÉ, Marli et al. Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, Ano XX, nº 68, p.301-309, 1999.
APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BALZANO, Sonia (Org.). O desafio da profissionalização docente no Brasil e na América Latina. Brasília: CONSED, UNESCO, 2007.
BARCELLOS, Marcília E. Conhecimento Físico e Currículo: Problematizando a Licenciatura em Física. São Paulo: USP, 2013. 257f. (Tese doutorado).
BASTOS, Fernando; NARDI, Roberto (Org.). Formação de professores e práticas pedagógicas no ensino de Ciências: contribuições da pesquisa na área. São Paulo: Escrituras, 2008.
BRZEZINSKI, Iria. Profissionalização docente no Brasil. Porto Alegre: Editora Ulbra, 1998.
BRZEZINSKI, Iria. Formação de profissionais da educação no GT 8/Anped.: travessia histórica. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 1, p. 1-5, 2009.
CACHAPUZ, António F. Do sentido actual da pesquisa em formação de professores de ciências. In: IV Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, Atas. Bauru, 2003.
CACHAPUZ, A.; GIL-PÉREZ, D.; CARVALHO, A. M. P.; PRAIA, J.; VILCHES, A. A necessária renovação do Ensino das Ciências. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2012.
CANDAU, Vera Maria. A didática em questão. 32.ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
CARVALHO, Raquel Aparecida; SHIGUNOV NETO, Alexandre. Uma visão da pesquisa sobre formação de professores no Brasil presente em periódicos da área de educação: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2017. Revista Brasileira de Educação, Itapetininga. v. 5, n. 3, p.106-118, 2018.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. 2.ed. Cortez: São Paulo, 2012.
COSTA, Marisa Vorraber. Trabalho docente e profissionalismo. Porto Alegre: Sulina, 1995.
CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educ. Pesqui. [online], v.39, n.3, p.609-626, 2013.
DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores. Porto: Porto Editora, 2001.
DELIZOICOV NETO, Demétrio; SAUERWEIN, Inés Prieto Schmidt. Formação continuada de professores de Física do ensino médio: Concepções de formadores. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 25, n. 3, p. 439-477, 2009.
EVANGELISTA, Maria Olinda; MORAES, Maria Cecília. Formação de professores: perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Porto Editora, 2004.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.
FORMOSINHO, João. Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto Editora, 2009.
FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Práticas pedagógicas: pesquisa e formação. São Paulo: Loyola, 2017.
GALINDO, Camila José; INFORSATO, Edson do Carmo. Formação continuada de professores: impasses, contextos e perspectivas. Revista online de Política e Gestão Educacional, [S.l.], p. 463-477, 2016.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores e carreira: problemas e movimentos de renovação. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 2000.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá e ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
GATTI, Bernardete Angelina (Org.). O trabalho docente: avaliação, valorização, controvérsias. Campinas, Autores Associados, 2016.
GIL-PÉREZ, Daniel; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; CACHAPUZ, António (Org.). O ensino de ciências como compromisso científico e social: caminhos que percorremos. São Paulo: Cortez, 2012.
GOERGEN, Pedro L.; SAVIANI, Demerval. (Org.) Formação de professores: a experiência internacional sob o olha brasileiro. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 2000.
GOODSON, Ivor F.O currículo em mudança: estudos na construção social do currículo. Porto: Porto Editora, 2001.
GOODSON, Ivor F. As políticas de currículo e de escolarização. Petrópolis: Vozes, 2008.
GOODSON, Ivor F. Currículo. Petrópolis: Vozes, 2013.
GUÇÃO, Maria Fernanda Bianco; JESUS, Andréa Cristina Souza de; TAKAHASSHI, Bruno Tadashi; CARNIO, Michel Pisa e NARDI, Roberto. Um panorama sobre a temática da formação de professores de física presente em periódicos da área de ensino de ciências na última década. XIX Simpósio Nacional de Ensino de Física (SNEF), Manaus, 2011.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2002.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IMBERNÓN, Francisco. Inovar o ensino e a aprendizagem na universidade. São Paulo: Cortez, 2012.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2017.
MARIN, Alda Junqueira. Didática e trabalho docente. 2.ed. São Paulo: Junqueira & Marin, 2016.
MEGID NETO, Jorge. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Ciências no nível fundamental. 1999. 365 p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.
MEGID NETO, Jorge; CARVALHO, Luiz Marcelo de. Pesquisas de estado da arte: fundamentos, características e percursos metodológicos. In: DURÁN, Maria Luisa Eschenhagen. (org.) Construcción de problemas de investigación: diálogos entre El interior y el exterior. Colômbia, Editora da Universidade Pontifícia Bolivariana / Universidad de Antioquia: Medellin, 2018. p. 97-113.
MENEZES, Luiz Carlos de (Org.) Formação continuada de professores de ciências no âmbito ibero-americano. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 2001.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues. Formação de professores: práticas pedagógicas e escola; São Carlos: Edufscar, 2002.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Ênfases e omissões no currículo. Campinas: Papirus, 2001.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo, cultura e sociedade. 12.ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo: políticas e práticas. Campinas: Papirus, 2013.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo e programas no Brasil. Campinas: Papirus, 2014.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo: questões atuais. 4.ed. Campinas: Papirus, 2015.
NÓVOA, António (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa, Dom Quixote, 1992a.
NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. Porto, Porto Editora, 1992b.
NÓVOA, António (Org.). Profissão professor. 2.ed. Porto, Porto Editora, 1995.
NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.
OLIVEIRA, V. F.; ALVARADO-PRADA, L. E. Concepções e políticas de Formação Continuada de Professores: sua construção. Ensino em Re-vista (UFU. Impresso) , v. 17, p. 111-133, 2010.
PACHECO, José Augusto; OLIVEIRA, Maria Rita N.S. Currículo, didática e formação de professores. Campinas: Papirus, 2016.
PERRENOUD, Perrenoud et al. Formando professores profissionais. Quais estratégias? Quais competências? Porto Alegre, Artmed, 2001.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2002.
PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício do professor. Porto Alegre: Artmed, 2012.
PERRENOUD, Philippe. Desenvolver competências ou ensinar saberes? Porto Alegre: Penso, 2013.
PICONEZ, Stela C. Bertholo. A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas: Papirus, 2015.
PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2011.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores. Unidade, teoria e prática? 11.ed. São Paulo: Cortez, 2012.
PIMENTA, Selma Garrido; FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2010.
PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2012.
PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de Almeida (Org.). Estágios supervisionados na formação docente. São Paulo: Cortez, 2014.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria do Socorro Lucena. Estágio e docência. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2017.
PORLÁN, Rafael; RIVERO, Ana. El Conocimiento de los Profesores. Sevilla: Díada, 1998
RAMALHO, B.; NUÑEZ, I.; GAUTHIER, C. Formar o professor, profissionalizar o ensino: perspectivas e desafios. Porto Alegre: Sulinas, 2004.
REGO, Teresa Cristina. (Org.). Currículo e política educacional. Petrópolis: Vozes, 2011.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.19, p.37-50, 2006.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Tendências da pesquisa em formação de professores. Atos de Pesquisa em Educação, v. 8, n. 2, p.479-499, 2013.
SÁ-CHAVES, Idália. Formação, Conhecimento e Supervisão. Contributos nas áreas de formação de Professores e de outros Profissionais. 3.ed. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2011.
SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SALEM, Sonia. Perfil, evolução e perspectivas da pesquisa em ensino de física no Brasil. Tese de doutorado. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
SCHWARTZMAN, Simon. Pesquisa e Pós-Graduação no Brasil: duas faces da mesma moeda? Estudos Avançados, v.36, n. 104, p. 227-254, 2022.
SEVERINO, Antonio J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez &Moraes, 1986.
SHIROMA, Eneida Oto; EVANGELISTA, Olinda. Profissionalização da palavra à política. In: MORAES, M. C. M. de; PACHECO, J. A.; EVANGELISTA, O. (Orgs.). Formação de professores: perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Porto Editora, 2003. p. 27-45.
SHIGUNOV NETO, Alexandre; SILVA, André Coelho da. Formação do professor de Física: análise do curso de Licenciatura em Física do IFSP. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação. v. 13, p. 872-884, 2018.
SHIGUNOV NETO, Alexandre; SILVA, André Coelho da. Pesquisa em ensino de Física: análise da publicação em periódico internacional entre os anos de 2006 e 2017. Educere et Educare, v.13, p.10, 2019.
SHULMAN, Lee S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, New York, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.
SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Teorias do currículo – uma introdução crítica. Porto: Porto Editora, 2000.
SOUZA NETO, Samuel; ZULUAGA, Carlos Federico Ayala e IAOCHITE, Roberto Tadeu. Políticas docentes de formação no estágio supervisionado. São Paulo: Unesp, 2018.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 8.ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
TARDIF, Maurice; LASSARD, Claude. Ofício de professor – história, perspectivas e desafios internacionais.2 ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
TARDIF, Maurice; LASSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6.ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
TAVARES, José; BRZEZINSKI, Iria. Construção do conhecimento profissional. Um novo paradigma científico e de formação. Averio: Universidade de Aveiro, 1999.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Didática – o ensino e suas relações. Campinas: Papirus, 1996.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Caminhos da profissionalização do magistério. Campinas, Papirus, 1998.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro; CUNHA, Maria Isabel (Org.). Desmistificando a profissionalização do magistério. Campinas: Papirus, 1999.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Lições de didática. Campinas: Papirus, 2006.
VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, 2014.
ZABALZA, Miguel A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
ZABALZA, Miguel Angel. O ensino universitário – seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2003.
ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: idéias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
ZEICHNER, Kenneth M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educ. Soc., Campinas, v. 29, n. 103, p. 535-554, 2008.
ZEICHNER, Kenneth M. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos – como e por que elas afetam vários países no mundo. Belo Horizonte, Autêntica, 2013.
ZEICHNER, Kenneth M.; DINIZ-PEREIRA, Julio Emílio. A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.