Aportaciones de un curso sobre Mitología Griega y Enseñanza de la Astronomía a la formación del profesorado desde una perspectiva freireana
Palabras clave:
Formación de docentes, Educación Crítica, Teoría dialógica, InterculturalidadResumen
The objective of this study is to communicate some contributions to the training of teachers for a course developed on Greek mythology applied to Astronomy Education. The research is qualitative in nature and data was collected and discussed considering theoretical constructs from Freire's theory. To this end, the course was constituted as a didactic-epistemological movement aiming to train teachers who teach Astronomy to deal with the intercultural intersections between Greek mythology and modern Astronomy Education. Without abstaining from the technical dimension of the content covered, the discussions aimed to relate and highlight the political and ideological process of knowledge construction as well as its presence in the history of Astronomy and the current reading of the sky of Hellenic origin.
Descargas
Citas
ABRÃO, B. S. Deusas, Deuses e heróis. São Paulo: Hunter Books, 2016a.
ABRÃO, B. S. História da Mitologia grega. São Paulo: Hunter Books, 2016b.
BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuições para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BATISTA, M. C.; DINIZ, T. A.; VIEIRA, T. F.; FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; VERDEAUX, M. F. S.; SANTOS, A. M. Astronomia no Ensino Fundamental: investigando a contribuição de formação continuada para os saberes docentes. Revista do Professor de Física, v. 8, p. 1-18, 2024.
BRANDÃO, J. S. Mitologia Grega. 26 ed., v. 1. Petrópolis: Vozes, 2015a.
BRANDÃO, J. S. Mitologia Grega. 26 ed., v. 2. Petrópolis: Vozes, 2015b.
BRANDÃO, J. S. Mitologia Grega. 26 ed., v. 3. Petrópolis: Vozes, 2015c.
CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso, 2014.
DANIELS, M. A história da mitologia para quem tem pressa. Rio de Janeiro: Valentina, 2016.
DOURADO, S.; RIBEIRO, E. Metodologia qualitativa e quantitativa. In: MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O.; BATISTA, M. C. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. Maringá: Gráfica e Editora Massoni, 2021.
ELIAS, M. A.; FONSECA, M. O. E onde está a Astronomia? Análise do ensino de astronomia no ensino médio com base nos documentos nacionais. Arquivos do Mudi, v. 25, n. 1, p. 26-43, 2021.
FERREIRA, M.; COUTO, R. V. L.; SILVA FILHO, O. L.; MARINHO, L. P.; MONTEIRO, F. F. Ensino de Astronomia: uma abordagem didática a partir da Teoria da Relatividade Geral. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20210157, 2021.
FERREIRA, M.; FONSECA, M. O.; BATISTA, M. C.; SILVA FILHO, O. L.; STRAPASSON, A. B. Greek Astromythology: Intersections between Mythology History and Modern Astronomy Education. Frontiers in Education, v. 10, p. 1, 2025.
FERREIRA, M.; VIEIRA, T. F.; BATISTA, M. C.; SILVA FILHO, O. L. Proposta didática de Astronomia no Ensino Médio na epistemologia hierárquica de Gagné. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino (REPPE), v. 7, p. 27-53, 2023.
FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; BATISTA, M. C.; SANTOS, A. M.; VERDEAUX, M. F. S.; COUTO, R. V. L. Ensino de Física: possibilidades e perspectivas associadas aos campos da Astronomia e de temáticas emergentes. Revista do Professor de Física, v. 8, p. I-XI, 2024.
FONSECA, M. O.; BATISTA, M. C. Pressupostos para um currículo libertador: pensando o documento a partir de Paulo Freire. Revista Espaço do Currículo, v. 16, n. 1, p. 1-18, 2023.
FONTANA, F.; ROSA, M. P. Observação, Questionário, Entrevista E Grupo Focal. In: MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O.; BATISTA, M. C. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. Maringá: Gráfica e Editora Massoni, 2021.
FRANCHINI, A. S.; SEGANFREDO; C. As melhores histórias da mitologia: deuses, heróis, monstros e guerras da tradição greco-romana. v. 1. Porto Alegre: L&PM, 2013.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. 52. ed. Rio de Janeiro: Cortez, 2021a.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 19. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022a.
FREIRE, P. Conscientização. 1. ed. Rio de Janeiro: Cortez, 2016.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 51. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021b.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022b.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 74. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022c.
FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022d.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 82. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022e.
FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. 3. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2011.
HERMA, W. Deuses romanos e de outras mitologias. São Paulo: Hunter Books, 2016.
HOMERO. Odisséia. Tradução de Antônio Pinto de Carvalho. São Paulo: Abril Cultural, 1981.
HOMERO. Ilíada. Adaptação de Bruno Berlendis de Carvalho, ilustrações de Andrés Sandoval. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2007.
HORTA, M.; BOTELHO, J. F.; NOGUEIRA, S. Mitologia: deuses, heróis e lendas. São Paulo: Editora Abril, 2012.
MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O.; BATISTA, M. C. Metodologia da pesquisa em Educação e Ensino de Ciências. Maringá, PR. Gráfica e Editora Massoni. 2021.
MARCONI, M.; LAKATOS, E. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2016.
SANTOS, O. C.; BRITO, D. Q.; MACIEL, F. G.; FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; COUTO, R. V. L.; BATISTA, M. C. Abordagens de Etnoastronomia nos livros de ciências distribuídos em 2020 pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD). Revista de Enseñanza de La Física, v. 35, p. 1-16, 2023.
TEIXEIRA, D. O calcanhar do Aquiles e outras histórias curiosas da Grécia Antiga. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2007.
ZANELLA, L. C. H. Metodologia de pesquisa. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC, 2011.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2025 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.