Formative feedback in virtual learning environments in history teaching

Authors

  • Jefferson Bruno Pereira Ribeiro Universidade de Brasília
  • Jonathan Rosa Moreira Universidade de Brasília

Keywords:

Distance education. Degree in History. Evaluation. Feedback., education, teacher training

Abstract

This study aimed to present the relationship between formative feedback with judicious, procedural and reflective evaluative practice and academic performance in different components curricular For this, a qualitative methodological approach was used, of a descriptive type, with analysis of the assigned feedbacks for all the evaluation resources of three curricular components of the third semester class, considering all the students of the class. As a result, it was possible to perceive that the academic performance of the students was significantly higher when their teachers attributed formative and intentional feedbacks to the content, without disregarding the importance of the motivational narratives. On the other hand, the practice of spare parts also stood out for the academic evolution of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jefferson Bruno Pereira Ribeiro, Universidade de Brasília

Doutor em Ciências Médicas. Universidade de Brasília

Jonathan Rosa Moreira, Universidade de Brasília

Doutor em Ciência da Informação. Universidade de Brasília

References

BACHIC, L., TANZI NETO, A., TREVISANI, F. M.Ensino Hibrido: personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BEHRENS, M. A. A prática pedagógica e o desafio do paradigma emergente. Revista Brasileira de Estudos de Pedagogia, Brasília, v.80, n.196, 383-403, 1999.

CAMPOS, N. Ensino adaptativo: O big data na educação. 2017.

CASTRO, E. A.; RIBEIRO, V. C.; SOARES, R.; DE SOUSA, L. K. S.; PEQUENO, J. O. M.; MOREIRA, J. R. Ensino híbrido: desafio da contemporaneidade?Projeção e Docência, v.6, n.2, 47-58, 2015.

FRANCO, M. A. S. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui., São Paulo, v.41, n.3, 601-614, 2015.

FREIRE, P.Pedagogia do oprimido. 50.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

LIMA, G. C. B. Adaptha: ambiente para autoria e ensino adaptativo.2007.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. Editora Cortez, São Paulo.

MACHADO, V. R. (Des)vantagens de atividades mecânicas e de trabalhos em grupo anódinos. In: Stella Maris Bortoni-Ricardo; Veruska Ribeiro Machado. (Org.). Os doze trabalhos de Hércules. 1ªed.São Paulo: Parábola, 97-124, 2013.

MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. Papirus, 1999

OXMAN, S.; Wong, W. White Paper: Adaptive Learning Systems. Sistemas adaptativos de aprendizagem, 2014

RIBEIRO, J. B. P.;MOREIRA, J. R. Fatores sociais e acadêmicos na evasão escolar do curso técnico em segurança do trabalho do polo Itapoã do Instituto Federal de Brasília. Revista Eixo, v.6, n.3, 40-47, 2017.

Published

2020-04-06

How to Cite

PEREIRA RIBEIRO, J. B.; ROSA MOREIRA, J. Formative feedback in virtual learning environments in history teaching. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 5, p. e020001, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/23. Acesso em: 3 jul. 2024.