Practices of argumentative text production for Enem in digital platforms of information and communication

Authors

  • Beatriz Justus Monteiro Oliveira Central de Ensino e Desenvolvimento Agrário de Florestal
  • Sílvio Rodrigo de Moura Rocha Universidade Federal de Viçosa

Keywords:

Text production, Enem, Digital literacies, Remote teaching

Abstract

The present paper originated from the observation of the writing process of argumentative-dissertative texts, focused on the National High School Exam (Enem), in digital platforms. The methodology used involves qualitative and quantitative research, analyzing the evolution of writing by comparing the grades obtained among third-year high school students at the Central de Ensino e Desenvolvimento Agrário de Florestal (CEDAF). In this sense, an experience of the use of technology, in a pandemic context, in the production of argumentative texts is addressed, focusing on an interactive methodology of production and correction of texts used in the Portuguese Language discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Justus Monteiro Oliveira, Central de Ensino e Desenvolvimento Agrário de Florestal

Estudante do curso técnico em Hospedagem da Cedaf, escola vinculada à UFV. Bolsista CNPq. ORCID: https://orcid.org/my-orcid?orcid=0000-0001-8539-3277.

Sílvio Rodrigo de Moura Rocha, Universidade Federal de Viçosa

Doutor em Literaturas de Língua Portuguesa pela PUC Minas. Professor da UFV Campus Florestal. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2164-5257

References

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A redação no Enem 2020: cartilha do participante. Brasília, DF: INEP, 2020.

COSCARELLI, Carla; RIBEIRO, Ana Elisa. Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Ceale: Autêntica, 2011. Disponível em: <https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/1468>. Acesso em 06 de nov. 2020

D`ANDREA, Carlos F. B.; RIBEIRO, Ana Elisa. Retextualizar e reescrever, editar e revisar: reflexões sobre a produção de textos e as redes de produção editorial. Veredas, v.14 n.1 2016. Disponível em:<https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25140>. Acesso em 18 de ago. 2021

JESUS, Conceição Aparecida de. Reescrita: para além da higienização. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, São Paulo, Campinas, 1995. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/269381> . Acesso em 20 jul. 2021.

RIBEIRO, Ana Elisa. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da Abralin, v. 8, n. 1, 2017. Disponível em: <https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1002>. Acesso em 29 out. 2020

Published

2023-06-02

How to Cite

Oliveira, B. J. M., & de Moura Rocha, S. R. (2023). Practices of argumentative text production for Enem in digital platforms of information and communication. Revista Brasileira De Iniciação Científica, 10, e023015. Retrieved from https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/660