Digital technologies and active methodologies in chemistry teaching:
analysis of publications through the latent corpus on the internet
Keywords:
Tecnologias Digitais. Metodologias Ativas. Ensino de Química. Corpus latente.Abstract
Digital technologies and methodologies active in education are increasingly present in teaching practices with good results. However, the combined and simultaneous use of these strategies is still little observed. In this sense, this qualitative research aimed to identify which academic productions, through the latent corpus on the Internet in Google Scholar, were elaborated on digital technologies and active methodologies in the Chemistry teaching in a joint manner. The results reveal a small number of studies on this unification, but those found show good perspectives for the teaching and learning processes in Chemistry.
Downloads
References
ALVES, S. C.; GOMES, F. H. F.; SILVA, J. E. A. Plataforma AVACED como ferramenta de formação continuada para professores de ciências da natureza na rede estadual de ensino – crede 1. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, v. 7, n. 2, p. 1-17, 2018.
BARILLI, E. C. Aprendizagem ativa e metodologias ativas, de onde vêm? uma abordagem teórico-prática. In: COSTA, G. M. C. Metodologias ativas: métodos e práticas para o século XXI. Quirinópolis: Editora IGM, 2020, p. 245-264.
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.
DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS. S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.
FERRARINI, R.; SAHEB, D.; TORRES, P. L. Metodologias ativas e tecnologias digitais: aproximações e distinções. Revista Educação em Questão, v. 57, n. 52, p. 1-30, 2019.
HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
LEAO, D. M. M. Paradigmas Contemporâneos de Educação: Escola Tradicional e Escola Construtivista. Cadernos de Pesquisa, n. 107, p. 187-206, 1999.
LEITE, B. S. Aprendizagem Tecnológica Ativa. Revista Internacional de Educação Superior, v. 4, n. 3, p. 580-609, 2018.
LEITE, B. S. Ensino híbrido utilizando a Rede Social Edmodo: um estudo exploratório sobre as potencialidades educacionais para o Ensino de Química. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. v. 10, n. 3, p. 206-230, 2017.
LEITE, B. S.Estudo do corpus latente da internet sobre as metodologias ativas e tecnologias digitais no ensino das Ciências. Pesquisa e Ensino, v. 1, e202012, p. 1-30, 2020a.
LEITE, B. S. Kahoot! e Socrative como recursos para uma Aprendizagem Tecnológica Ativa gamificada no ensino de Química. Química Nova na Escola,v. 42, n. 2, p. 147-156, 2020b.
LEITE, B. S. Tecnologias no Ensino de Química: teoria e prática na formação docente. 1. ed. Curitiba: Appris, 2015.
LEITE, B. S.; LEAO, M. B. C. Contribuição da Web 2.0 como ferramenta de aprendizagem: um estudo de caso. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. v. 8, n. 4, p. 288-315, 2015.
LIMA, M. C. Tecnologias de informação e comunicação no ensino superior: ruptura com o modelo tradicional de ensino ou fetichismo tecnológico?.Em Aberto, v. 32, n. 106, p. 79-90, 2019.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U, 2012.
MARCONDES, R.; FACCIONE, A. C.; LUZ, G. C. C.; PEREIRA, M. A.; DIAS, E. D. S.; STETS, S. Projeções holográficas: uma abordagem interativa no ensino de isômeros em química orgânica. In: RIBAS, A. S.; MARANGON, D.; MATOS, J. F.; PEDRO, N.; PELLISSARI, P. R. (Orgs). Seminário Nacional Investigando práticas de ensino em sala de aula, 5.; Seminário internacional de práticas pedagógicas inovadoras, 3. Anais… Curitiba, 21 de out., 2017. Curitiba: Positivo, 2018.
MORAN, J. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 2. ed. Campinas, SP: papiros, 2007.
PINA, A. R. B.; SOUZA, F. N.; LEÃO, M. C. Investigación Educativa a Partir de La Información Latente en Internet. Revista Eletrônica de Educação, v. 7, n. 2, p. 301-316, 2013.
PROTETTI, F. H. Afinal, existe algum aspecto positivo no modelo da Escola Tradicional?.Revista Espaço Acadêmico, v. 9, n. 106, p. 75-83, 2010.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As Pesquisas Denominadas do Tipo “Estado da Arte” em Educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.
RUSSELL, M. K.; AIRASIAN, P. W. Avaliação em sala de aula: conceitos e aplicações. 7ª ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.
SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação. Campinas, SP: Autores Associados, 1999.
SIEMENS, G. Connectivism: A learning theory for the digital age. 2004. Disponível em: http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm
SILVA, E. F. R.; SILVA, L. L. S.; CARVALHO, R. A.; CONCEIÇÃO, A. R.; OLIVEIRA, V. C.; ARAUJO, G. C. Produção audiovisual usando a técnica de Chroma Key com auxílio de aparelhos celulares para interligar o amadurecimento de frutas afro-brasileiras a conteúdos associados ao gás etileno. Brazilian Journalof Development, v. 6, n. 6, p. 34822-34841, 2020.
SOUZA, A. A. N.; SCHNEIDER, H. N. Tecnologias digitais na formação inicial docente: articulações e reflexões com uso de redes sociais. ETD -Educação Temática Digital, v. 18, n. 2, p. 418-436, 2016.
SOUZA, F. N. Internet: Florestas de Dados Ainda por Explorar. Internet Latent Corpus Journal, v. 1, n. 1, p. 2-4, 2010.
VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B.; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 52, p. 455-478, 2017.
VENTURA, P. P. B. Indicadores de metodologias ativas com suporte das tecnologias digitais: estudo com docentes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. 2019. 194 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal do Ceará. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.