The choice of teaching in the science field
an analysis of the national literature
Keywords:
Teacher training. Science education. Bachelor's degrees.Abstract
Entering a teaching degree program and continuing in that profession involves numerous factors. Therefore, the objective of this work was to conduct a literature review to identify the factors that may influence the choice of teaching in undergraduate courses in the Natural Sciences area. The qualitative bibliographic research used the Capes Periódicos Portal as a search platform and identified nine articles. After Discourse Textual Analysis, two intermediate categories and one final category were identified. The results indicated that the choice is related to self-efficacy, affectivity, biographical narratives, social context, and public policies
Downloads
References
AGOSTINI, G.; MASSI, L. Atratividade e permanência na carreira docente: um estudo sobre o encaminhamento profissional de licenciados em química. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., Florianópolis, 2017. Anais [...] Florianópolis: UFSC, p. 1-10, 2017. Disponível em: https://www.abrapec.com/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0349-1.pdf. Acesso em: 08 out. 2024.
BRANCO, A. L. C.; BONTEMPO, G. C.; SARAIVA, A. C. L. C. A atratividade da carreira docente no Brasil: concepções de licenciados em Ciências Biológicas. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão v. 9, n. 20, p.1-16, 2016.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação& Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.
LEITE, C.; RODRIGUES, S. V.; TEIXEIRA, D. N. Razões da escolha da profissão docente e percepções que dela têm estudantes da Universidade do Porto (Portugal). Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 19, p. 1-22, 2024.
MACIEL, E. A.; BAUMGRATZ, C. E.; GÜLLICH, R. I. C. Dos porquês à escolha profissional de professores de ciências biológicas em formação inicial. Interfaces da educação, Paranaíba, v. 12, n. 34, p. 631-652, 2021.
MASSI, L.; AGOSTINI, G.; SILVA, R. V. Escolha, formação e atuação de professores de ciências explicadas pela predominância de disposições interpessoais e de interesse pelo conhecimento. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 21, n. 2, 196-218, 2022.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva, Ijuí: Unijuí, 2020.
NUNES, D. F.; OLIVEIRA, F. P. E.; MAIA, M. F. G. Relações de gênero, renda e trabalho em microdados sobre formação inicial de professores/as no Brasil: uma análise multivariada. Educação UFSM, Santa Maria, v. 45, p. 1-27, 2020.
ROTTA, J. C. G.; SILVA, D. M. S.; PEDREIRA, A. J. Vocação ou ofício? A constituição da identidade docente na formação de professores de Ciências e a contribuição do PIBID. Educação e Filosofia, Uberlândia v. 37, n. 80, p. 795-824, 2023.
TARTUCE, G. L. B., NUNES, M. M.; DE ALMEIDA, P. C. A. Alunos do ensino médio e atratividade da carreira docente no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 140, p. 445- 477, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


