Conceptions of interdisciplinarity in science teaching

uma proposta para a formação continuada de professores

Authors

  • Priscila Alves Noronha
  • Jeane Cristina Gomes Rotta Universidade de Brasília

Keywords:

Interdisciplinarity. Science teaching. Teacher formation. Didactic proposal.

Abstract

The discussion on interdisciplinarity is recent and wide, because this is a polysemic concept, still under development. However, it seems to us, almost as a consensus, that interdisciplinarity appears as a response to overcome the fragmented gaze present in processes of knowledge production and socialization. This research, resulting from a master's thesis, aimed to elaborate and discuss an interdisciplinary didactic proposal for the continuing education of Science teachers of the Final Years of Elementary School.From this proposal it was possible to create contexts that provided the reflection, analysis and proposition of interdisciplinary activities by the teachers who participated in the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Alves Noronha

Mestrado pelo Programa de Pós-graduação em ensino de Ciências da Universidade de Brasília-UnB.

ORCID: https//orcid.org/ 0000-0001-8141-8211

Jeane Cristina Gomes Rotta, Universidade de Brasília

Doutora em Ciência e Professora Associada da Universidade de Brasília.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1776-5398

References

ALMEIDA, C. S.; ROTTA, J. C. G. A interdisciplinaridade em um curso de licenciatura em ciências naturais na visão de seus professores. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 61-70, jan./jun.2018.

ALVES, F. de M. S.; REINERT, J. N. Percepção dos coordenadores dos cursos de graduação da UFSC sobre a multidisciplinaridade dos cursos que coordenam. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, SP, v. 12, n. 4, p. 685-702, set./dez. 2007.

BERTI, V. P.; FERNANDEZ, C. O caráter dual do termo interdisciplinaridade na literatura, nos documentos educacionais oficiais e nos professores de química. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, SC,v.8,n.1, p. 153-180, maio/jun. 2015.

BIAR, J.; NOGUEIRA, M. L. S. L. S. e NETO, J. M. Abordagem interdisciplinar em livros didáticos de ciências dos anos finais do ensino fundamental. In:ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICA DE ENSINO, 17, 2014, Fortaleza. Anais eletrônico [...]Fortaleza:Comissão Organizadora do XVII Encontro Nacional de Prática de Ensino, 2014.Disponível em:http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro3/97%20ABORDAGEM%20INTERDISCIPLINAR%20EM%20LIVROS%20DID%C3%81TICOS%20DE%20CI%C3%8ANCIAS%20DOS%20ANOS%20FINAIS%20DO%20ENSINO%20FUNDAMENTAL.pdf. Acesso em12 de nov. 2017.

BLAUTH, W. Reflexões sobre a interdisciplinaridade - Formação e Gestão em Processos Educativos. In:SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO, CONHECIMENTO E PROCESSOS EDUCATIVOS,1, 2015,Criciúma. Anais eletrônico [...] Criciúma: UNESC, 2015. Disponível em:http://www.unesc.net/portal/resources/files/486/Tabela%20resumos%20aprovados%20para%20site.pdf. Acesso em 23 de jun. 2017.

BONATTO, A.; BARROS,C.; GEMELI, R.; LOPES, T.; FRISON, M. Interdisciplinaridade no ambiente escolar.In:SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9, 2012, Caxias do Sul. Anais eletrônico [...]Caxias do Sul: UCS, 2012. Disponível em:http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2414/501. Acesso em 23 de jun. 2017.

CARDOSO, C. M. A. Canção da Inteireza: uma visão holística da educação. São Paulo: Summus, 1995.

DESGAGNÉ, S. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores e universitários e professores práticos. Revista educação em questão, Natal, RN, v. 29, n. 15, p. 7-35, maio/ago. 2007.

FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Edições Loyola, 6º edição, 2011.

FEISTEL, R. A. B.; MAESTRELLI, S. R. P. Interdisciplinaridade na educação em ciências: um olhar de professores formados. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8, 2011, Campinas. Anais eletrônico [...]Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1571-1.pdf. Acesso em: 21 de jan. 2017.

FORTUNA, T. R.; ANJOS A L.; ROTTA; C. G. A abordagem dos conteúdos de química nos livros de ciências do Oitavo Ano do Ensino Fundamental. In:ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 18, 2016,Florianópolis, Anais eletrônico [...]Florianópolis: ENEQ, 2016.Disponível em: http://www.eneq2016.ufsc.br/anais/resumos/R1334-1.pdf. Acesso em: 24 de ago. 2017.

GARRUTTI, E. A.; SANTOS, S. R. A interdisciplinaridade como forma de superar a fragmentação do conhecimento. Revista de Iniciação Científica da FFC, Marília, SP, v. 4, n. 2, p. 187-197, jan./jun. 2004.

GOZZI, M. E.; RODRIGUES, M. A. Características da Formação de Professores de Ciências Naturais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências,Belo Horizonte, MG, v. 17, n. 2, p. 423-449, maio/ago. 2017.

JANTSCH, A.; BIANCHETTI, L. Interdisciplinaridade para além da filosofia do sujeito.In: JANTSCH, A.; BIANCHETTI, L. (org). Interdisciplinaridade para além da filosofia do sujeito.Petrópolis: Vozes, 1995.

LELIS, H. R. Sobre o conceito de interdisciplinaridade. Cadernos de pesquisa interdisciplinar em ciências humanas, Florianópolis, SC. v. 6, n. 73, p. 2-23, ago. 2005.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 13° edição, 2011.

MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. de O.; OLIVEIRA, M. P. P. Formação dos professores de ciências para o ensino fundamental. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 16, 2005, Rio de Janeiro. Anais eletrônico [...]Rio de Janeiro: SBF, 2005. Disponível em: <http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/snef/xvi/cd/resumos/T0602-1.pdf>. Acesso em: 23 ago. 2017.

MILARÉ, T.; PINHO-ALVES, J. A química disciplinar em ciências do 9º ano. Química Nova na Escola,São Paulo, SP v. 32, n.1, p. 43-52, jan./mar. 2010.

MOCELLIM, D. A. Ciência, Técnica e Reencantamento do Mundo. Tese de Doutorado do Programa de Pós-graduação em Sociologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2014.

NEHRING, C. M., SILVA, C. C., TRINDADE, J. A. D. O., PIETROCOLA, M., LEITE, R. C. M.; PINHEIRO, T. D. F. As ilhas de racionalidade e o saber significativo: o ensino de ciências através de projetos. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, MG, v. 2, n.1, p. 88-105, jan./jun. 2002.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução Eloá Jacobina, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil,8a ed., 2003.

NORONHA, P. A.; ROTTA, J. C. G. Concepção dos professores de ciências sobre a interdisciplinaridade dos conteúdos de ciências no Ensino Fundamental. Membiela, P.; Casado, N.; Cebreiros, M. I.; Vidal, M. (org.) La enseñanza de las ciencias en elactual contexto educativo. 1 ed. Provincia de Ourense: Educación, 2017, v. 1, p. 241-245.

POMBO, O. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista,Rio de Janeiro, RJ, v.1, n.1, p. 3-15, jan./jun. 2005.

SAVARIS, L.; TREVISOL, M. T. C. Princípios organizadores do processo de ensino e de aprendizagem no cenário da complexidade. In:COLÓQUIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, 4, 2014, Santa Catarina, Anais eletrônico [...] v.2, n. 1, 2014.Universidade do Oeste de Santa Catarina.

THIESEN, J. da S. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, RJ, v. 13, n. 39, p. 545-554, set./dez.2008.

TONET, I. Interdisciplinaridade, formação humana e emancipação humana. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, SP, n. 116, p. 725-742, out./dez. 2013.

TRINDADE, I. L.; CHAVES, S. N. A Interdisciplinaridade no “novo ensino médio”: entre o discurso oficial e a prática dos professores de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EMEDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5, 2005, Bauru. Anais eletrônico [...] Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2005. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/venpec/conteudo/artigos/3/pdf/p498.pdf. Acesso em: 21 de jan. 2017.

Published

2020-07-24

How to Cite

NORONHA, P. A.; ROTTA, J. C. G. Conceptions of interdisciplinarity in science teaching: uma proposta para a formação continuada de professores. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, p. e020008, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/67. Acesso em: 3 jul. 2024.