Freinet techniques in higher education

the construction of another education is possible

Authors

  • Flávio Boleiz Júnior Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Keywords:

Songs of interest. free text. collective correction. class-ride. wheel of conversation.

Abstract

As a contribution to think and deepen the possibilities of doing an active pedagogy in Higher Education, I present the report of three experiences that I had the opportunity to perform with my students in undergraduate and post-graduate studies using techniques developed by Freinet and Freire. These experiences allowed the students of Pedagogy to put into practice a little of what they had been learning since the beginning of their course, especially in Didactic classes, about these two educators. Also, the students of the specialization course in Teaching in Higher Education, in the contact with these techniques, came into contact with ideas and practices different from those with which they usually became familiar during the course of their formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávio Boleiz Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor Adjunto no Departamento de Fundamentos e Políticas da Educação - DFPE do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN

References

BARRERO, Herminio. Sobre Freinet y la escuela moderna. In: FREINET, Célestin. La escula moderna francesa — Uma pedagogía moderna de sentido común – Las invariantes pedagógicas. 2. ed., Madri (Espanha): Morata, 1999.

BOURDEIEU, Pierre. Escritos de Educação. 2. ed., Petrópolis: Vozes, 1998.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CARVALHO, José Sergio. (Org.) Educação, cidadania e Direitos Humanos. p. 130-158, Petrópolis: Vozes, 2004.

FREINET, Célestin. Para uma escola do povo. Lisboa (Portugal): Editorial Presença, 1969.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação — Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia — Saberes necessários à prática educativa. 33. ed., São Paulo: Paz e Terra, 2006.

MARQUÈS, Salomó; PORTELL, Raimon. Els mestres de la república. 4. ed., Barcelona (Espanha): Ara Llibres, 2008.

PARO, Vitor Henrique. Educação como exercício do poder: crítica ao senso comum em educação. São Paulo: Cortez, 2008.

PERRELLA, Cileda. Joseph Jacotot: contribuição para a reflexão acerca do conselho de escola, In: PARO, Vitor Henrique (org.). Administração escolar à luz dos clássicos da Pedagogia. p. 91-112, São Paulo: Xamã, 2011.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. 2. ed., Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

Published

2019-09-24

How to Cite

BOLEIZ JÚNIOR, F. Freinet techniques in higher education: the construction of another education is possible. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 53–78, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/121. Acesso em: 21 nov. 2024.