Teacher training for teaching about soils
an experience with undergraduate students of a licentiate degree in biology
Keywords:
Soil education. Man-environment relationship. Interdisciplinarity.Abstract
Soil education aims to raise people’s awareness of soil and its functions in the ecosystem and society, as well as the need for its conservation. One way to achieve this goal can be through the popularization of soil studies in schools. Nevertheless, there are many problems in soil education in elementary schools, for example the
teacher’s formation. The aim of this work was to report and discuss a methodology for training biology students (licentiature) to teach about soil in elementary schools, aiming during the teaching training students active, engaged and conscious of their role as teachers. The work was developed with four students from the undergraduate biology course with a licentiature teaching permit at campus São Gabriel of the Universidade
Federal do Pampa during the second academic semester in 2015. The classes were divided into theoretical and practical. The practical classes were developed at an elementary school in São Gabriel, RS, Brazil, with sixth grade students. These classes were organized and led by the undergraduate students (future teachers), with
experiments and games about soil. After each class, the undergraduate students completed reports and selfassessments about their performances. Teaching about soils with solely practical activities—in this case, by using small experiments and games—increased the children’s attention and learning progress. During the
semester, undergraduate students were encouraged to reflect about their training and expertise as a teacher. Considering the observations and discussions developed about the theme, the commitment and progress of the
students to their teaching activity, and their performance managing practical classes as sixth grade teachers, it is possible to conclude that this study, in the way it was developed, has contributed to the training of these future
teachers, motivating them to elaborate lessons about soils.
Downloads
References
ABREU, A. O ensino de solos nos níveis fundamental e médio: o caso da Escola Estadual Cidade dos Meninos [Monigrafia]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais; 2000.
APARIN, B.; SUHACHEVA, E. Methodology of uninterrupted ecological education and soil science. In: 17th World Congress of Soil Science; 2002; Bangkok Thailand. Bagkok; 2002. p.1685.
BRADY, N.C.; WELL, R.R. Elementos da natureza e propriedades dos solos. 3rd ed. Porto Alegre: Bookman; 2013.
FALCONI, S. Produção de material didático para o ensino de solos. [Dissertação]. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista; 2004.
FRASSON, V.N.; WERLANG, M.K. Ensino de solos na perspectiva da educação ambiental: contribuições da ciência geográfica. Geografia: Ensino & Pesquisa, v.14, p.94-9, 2010.
HATUM, I.S.; ZECCHINI, M..; FUSHIMI, M.; NUNES, J.O.R. Trilhando Pelos Solos – Aprendizagem e Con¬servação do Solo. Presidente Prudente: Universidade Estadual Paulista; 2008.
INFORSATO, E.C. Aspectos Gerais da formação de professores. Paideia, v.10-11; s/p, 1996.
KRASILCHIK, M. Reformas e realidade: o caso do ensino de ciências. Sao Paulo em Perspectiva, v.14, p.85-93, 2000.
KNUPPE, L. Motivação e desmotivação: desafio para as professoras do Ensino Fundamental. Educar em Revista, v.27, p.277-90, 2006.
LIMA, M.R. Coleção de cores (Colorteca). Experimentoteca de Solos, Projeto Solo na Escola, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola da UFPR.2005b.
LIMA, M.R. O solo no ensino de ciências no nível fundamental. Ciência & Educucação, v.3, p.383-94, 2005a.
LOPES, R.P. Da Licenciatura à sala de aula: o processo de aprender a ensinar em tempos de espaços variados. Educar, v.36, p.163-79, 2010.
MACANHÃO, P.; LIMA, M.R. Conhecendo a composição do solo e suas diferentes texturas. Experimentoteca de Solos, Projeto Solo na Escola, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola da UFPR. 2005.
MUGGLER, C.C.; PINTO SOBRINHO, F.A.; MACHADO, V.A. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v.30, p.733-40, 2006.
POMANOWSKI, J.P.; MARTINS, P.L.O. Desafios da formação de professores iniciantes. Páginas de Educación, 6 (s/p), 2013.
RUELLAN, A. Contribuição de pesquisas em zona tropical ao desenvolvimento da Ciência do Solo. In: 21º Congresso Brasileiro de Ciência do Solo; 1988; Campinas. Campinas: Sociedade Brasileira de Ciência do Solo; 1988. p. 67-74.
SEREIA, D.A.O.; PIRANHA, M.M. Aulas práticas investigativas: uma experiência no ensino fundamental para a formação de alunos participativos. Secretaria da Educação. Paraná Governo do estado. Dia a dia Educação.
TERRAZAN, E.A.; LUNARDI, G.; HERNANDES, C.L. O uso de experimentos naelaboração de módulos didáticos por professores do GTPF/NEC. In: IV Encontro nacional depesquisa em educação em ciências; 2003; Bauru. Bauru: Universidade de São Paulo; 2003.
TOZONI-REIS, M.F.C.; CAMPOS, L.M.L. Educação ambiental escolar, formação humana e formação deprofessores: articulações necessárias. Educar em Revista, v.3; p.145-62, 2014.
YOSHIOKA, M.H.; LIMA, M.R. Erosão eólica e hídrica do solo. Experimentoteca de Solos, Projeto Solo na Escola, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola da UFPR. 2005c.
YOSHIOKA, M.H.; LIMA, M.R. Porosidade do solo. Experimentoteca de Solos, Projeto Solo na Escola, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola da UFPR. 2005a.
YOSHIOKA, M.H.; LIMA, M.R. Retenção da água pelo solo. Experimentoteca de Solos, Projeto Solo na Escola, Departamento de Solos e Engenharia Agrícola da UFPR. 2005b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.