Research on teaching

Authors

  • Marco Antonio Moreira Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Ivanise Maria Rizzatti Universidade Estadual de Roraima - UERR

Keywords:

Research on teaching. Quantitative research. Qualitative research. Paradigms compatibility. Difficulties and challenges.

Abstract

This text is an adaptation of a PowerPoint presentation, about research on teaching, directed to researchers, graduate students, and teachers. Thus, it is a text quite schematic, summarized and frequently just emphasizing some aspects of the research on teaching, without some details, but the corresponding references are given.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Antonio Moreira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Ph. D. Instituto de Física – UFRGS. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2989-619X

Ivanise Maria Rizzatti, Universidade Estadual de Roraima - UERR

PPG em Ensino de Ciências - UERR. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-0982-2698

References

BERICAT, E. La Integración de los Métodos Cuantitativo y CualitativoenlaInvestigación Social.Barcelona: Editorial Arriel, 1998.

DONOVAN, M. S. Generating improvement through research and development in education systems.Science, Vol. 340, 317-319, 2013.

ERICKSON, F. Qualitative Methods of Research on Teaching.In Wittrock, M.C. (Ed.).Handbook of Research on Teaching. (3rd. ed.) New York: Macmillan Publishing Co., 1986.

FIRESTONE, W. A. Meaning in method: The rhetoric of quantitative and qualitative research. Educational Researcher, 16(7): 16-21, 1987.

GOWIN, D.B. Educating. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1981.

JACOB, E. Qualitative research traditions: a review. ReviewofEducationalResearch, 57(1): 1-50, 1987.

KERLINGER, F. N. Metodologia da Pesquisa em Ciências Sociais. São Paulo e Brasília: EPU – EDUSP e INEP, 1980.

MASSONI, N. T.; MOREIRA, M. A. Pesquisa qualitativa em educação em ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.

MOREIRA, M. A. Metodologias de Pesquisa em Ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.

MOREIRA, M. A. Pesquisa em ensino: o Vê epistemológico de Gowin. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1990.

MOREIRA, M.A. A pesquisa em educação em ciências e a formação permanente de professor de ciências. In Sánchez, J.M., Oñorbe T. y Bustamante, G. I. (Eds.) Educación Científica. Servicio de Publicaciones de laUniversidad de Alcalá, 1998.

MOREIRA, M.A. Pesquisa básica em educação em ciências: uma visão geral. Revista Chilena de Educación Científica, 3(1): 10-17, 2004.

SMITH, J. K. Quantitative versus qualitative research: an attempt to clarify the issue. Educational Researcher, 12(3): 6-13, 1983.

WIEMAN, C. (2013). Grand Challenge: Undergraduate teaching. Science, Vol. 340: 292-296, 2013.

WIEMAN, C. et al. Grand Challenges in Science Education. Science, Vol. 340: 291-323, 2013.

Published

2020-07-20

How to Cite

MOREIRA, M. A.; RIZZATTI, I. M. Research on teaching. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, p. e020007, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/59. Acesso em: 3 jul. 2024.