Autoetnography, social sciences and critical formation

a review of the scientific production of physical education

Authors

  • Leandro Oliveira Rocha Universidade do Vale do Taquari
  • Samuel Nascimento de Araújo Secretaria Municipal de Ensino de Guarani das Missões
  • Fabiano Bossle Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Autoethnography. Physical Education. Critical Formation. Integrative Review.

Abstract

This study discusses the particularities of autoethnography and its relation with the autoethnographer formation, who is the author and subject of the research. It was elaborated based on a review of the academic production of social science in Physical Education, held in 2017. In the virtual platform of the 25 selected journals with A2, B1 and B2 qualifications in the Physical Education knowledge area, we found only 5 studies on the autoethnography, whose reading allowed discusses about three points: autoethnography and scientific knowledge; autoethnographic text; and critical training of the autoethnographer. The analysis is based on the
foreign literature of autoethnography and, in a conclusive way, allows us to understand that autetnography emerges in the social sciences as a theoretical-methodological contribution of sustained research in the cultural experiences of the researcher. Contrasting positivist models, supported by scientific neutrality, the
autoethnographer elaborates the research from lived situations, feelings and reflexive analyzes, based on the research problem, theoretical framework and methodological rigor. Experience, subjectivity and reflexivity confirm the role of the autoethnographer and mobilize processes of awareness – characteristics that we understand as a critical process formation of the researcher throughout the self-research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Oliveira Rocha, Universidade do Vale do Taquari

Mestre em Ciências do Movimento Humano. Professor de Graduação em Educação Física da Universidade do
Vale do Taquari.

Samuel Nascimento de Araújo, Secretaria Municipal de Ensino de Guarani das Missões

Mestre em Ciências do Movimento Humano. Professor de Educação Física da Secretaria Municipal de Ensino
de Guarani das Missões. 

Fabiano Bossle, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Ciências do Movimento Humano. Professor de Graduação e Pós-Graduação da Universidade
Federal do Rio Grande do Sul. 

References

BOSSLE, F. O “eu do nós”: o professor de Educação Física e a construção do trabalho coletivo na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Porto Alegre, 2008. Tese (Doutorado), Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano, Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2008.

BOSSLE, F.; MOLINA NETO, V. Leituras para (re)pensar o trabalho coletivo dos professores de Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 03, p. 89-107, jul./set. 2009a.

BOSSLE, F.; MOLINA NETO, V. No “Olho do Furacão”: uma autoetnografia em uma escola da rede municipal de ensino de Porto Alegre. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 31, n. 1, p. 131-146, set. 2009b.

BOSSLE, F.; MOLINA NETO, V. Autoetnografia: mais uma opção metodológica para alguns problemas no âmbito da Educação Física. In: MOLINA NETO, V.; BOSSLE, F. (Orgs.). O ofício de ensinar e pesquisar na Educação Física escolar. Porto Alegre: Sulina, 2010, p. 207-238.

BOSSLE, F.; MOLINA NETO, V.; WITTIZORECKI, E. S. Trabalho docente coletivo na Educação Física escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 401-415, abr./jun. 2013.

BOSSLE, F.; BOSSLE, C. B.; ROCHA, L. O.; CRUZ, L. L. Autoetnografia: modelo contra-hegemônico para a produção de conhecimento na Pós-Graduação em Educação Física no Brasil. VI Fórum de Pós-Graduação do CBCE e III Fórum de Pesquisadores das Subáreas Sociocultural e Pedagógica da Educação Física – 2016. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/6FPGCBCE/6Forum/paper/viewFile/8071/4097. Acesso em: 20 fev. 2017.

BROOME, M. E. Integrative literature reviews for the development of concepts. In: RODGERS, B. L., KNAFL, K. A. (Editors). Concept development in nursing: foundations, techniques and applications. Philadelphia (USA): W.B Saunders Company, 2000. p. 231-250.

CHANG, H. Autoethnography as method. Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2008. ISBN: 978-1598741230.

COSCRATO, G.; PINA J. C.; MELLO D. F. Utilização de atividades lúdicas na educação em saúde: uma revisão integrativa da literatura. Acta Paul Enferm, v. 23, n. 2, p. 257-263, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v23n2/17.pdf. Acesso em: 15 nov. 2016.

ELLIS, C.; ADAMS, T. E.; BOCHNER, A. P. Autoethnography: An Overview. Forum: Qualitative Social Research, [S.l.], v. 12, n. 1, p. 1-18, nov. 2010. ISSN 1438-5627. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17169/fqs-12.1.1589. Acesso em: 17 fev. 2018.

FERNANDES, L.; BARBOSA, R. A construção social dos corpos periféricos. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 70-82, 2016.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Centauro, 2008.

HOLT, N. L. Representation, legitimation, and autoethnography: an autoethnographic Writing Story. International Journal of Qualitative Methods, v. 2, n. 1, p. 1-22, 2003. Disponível em https://sites.ualberta.ca/~iiqm/backissues/2_1/pdf/holt.pdf. Acesso em 10 jan. 2016.

JENSEN-HART, S; WILLIAMS, D. J. Blending voices: autoethnography as a vehicle for critical reflection in social work. Journal of Teaching in Social Work, v. 30, n. 4, p. 450-467, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/08841233.2010.515911. Acesso em: 06 jan. 2016.

JONES, S. H.; ADAMS, T. E.; ELLIS, C. Introduction: Coming to Know Autoethnography as More Than a Method. In: ______. Handbook of Autoethnography. Walnut Creek/CA/USA: Left Coast Press, 2015, p.10-12.

MARCUS, G. Ethnography Through Thick and Thin. Princeton: University Press, 1998.

MARTOS-GARCÍA, D.; DEVÍS-DEVÍS, J. “Ver, oír, callar y… aburrirse” en el trabajo de campo de una prisión: un relato autoetnográfico. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 53-66, jan./mar. 2017.

MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto contexto – enferm., Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 758-764, out./dez. 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018. Acesso em: 15 nov. 2016.

PEIRANO, M. A Favor da Etnografia. Rio de Janeiro: Relumé-Dumará, 1995.

PEIRANO, M. Etnografia não é método. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, a. 20, n. 42, p. 377-391, 2014.

REED-DANAHAY, D. Auto/Ethnography: rewriting the self and the social. Oxford: Berg. 1997.

ROMAN, A. R.; FRIEDLANDER, M. R. Revisão integrativa de pesquisa aplicada à enfermagem. Cogitare Enferm, v. 3, n. 2, p. 109-112, 1998.

SPARKES, A. C. The fatal flaw: A narrative of the fragile body-self. Qualitative Inquiry, v. 2, n. 4, p. 463-494, dez. 1996. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/107780049600200405. Acesso em: 07 jan. 2016.

SPARKES, A. C. Autoethnography and narratives of self: Reflections on criteria in action. Sociology of Sport Journal, 17, p. 21–43, 2000.

STARR, L. J. The use of autoethnography in educational research: locating who we are in what we do. Canadian Journal for New Scholars in Education, v. 3, n. 1, p. 01-09, jun. 2010. Disponível em https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/cjnse/article/view/30477. Acesso em: 05 dez. 2017.

SPRY, T. Performing autoethnography: An embodied methodological praxis. Qualitative Inquiry: Sage Publications, v. 7, n. 6, p. 706-732, dez. 2001. Disponível em: https://www.nyu.edu/classes/bkg/methods/spry.pdf. Acesso em: 06 jan. 2016.

VERSIANI, D. B. Autoetnografias: conceitos alternativos em construção. Rio de Janeiro: 7Letras, 2005.

Published

2018-09-25

How to Cite

ROCHA, L. O.; ARAÚJO, S. N. de; BOSSLE, F. Autoetnography, social sciences and critical formation: a review of the scientific production of physical education. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 4, p. 168–185, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/368. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos