The importance of design in the development of virtual learning environments
Keywords:
Virtual learning environment. Instructional design. Distance learning.Abstract
In this paper, we relate instructional design – and, more specifically, the design of virtual learning
environments (especially in the context of distance learning) – to other kinds of design, within the framework of
design in general. We claim that a greater awareness of this relation can be quite enriching. MAPE model, which
has led the design of some virtual learning environments at a Portuguese university, is presented as an example of
a context in which some principles of design in general have been taken into consideration.
Downloads
References
BELLEFEUILLE, G., MARTIN, R.; BUCK, M. From pedagogy to technagogy in social work
education: a constructivist approach to instructional design in an online, competency-based child
welfare practice course”. In: WILLIS, J. (Ed.), Constructivist instructional design (C-ID):
Foundations, models, and examples (p. 493-512). Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2009.
BROWN, T. Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires
innovation. New York: HarperCollins, 2009.
BRUNER, J. O processo da educação (M. C. Romão, trad.). Lisboa: Edições 70, 1998.
BUCHANAN, R. Design research and the new learning. Design issues, 17 (4), 3-23, 2001.
ERTMER, P., PARISIO, M.; WARKAK. The practice of educational/ instructional design. In:
LUCKIN, R.; PUNTAMBEKAR, S.; GOODYEAR, P.; GRABOWSKI, B.; UNDERWOOD, J.;
WINTERS, N. (Eds.), Handbook of design in educational technology (pp. 5-19). New York:
Routledge, 2013.
FERNANDÉZ, A., BLANCO, M., CORBELLA, M.; ARETIO, L. La participación en los foros
del entorno virtual - objetivo prioritario para las asignaturas de primer curso del Grado?
Comunicación presentada en las VII Jornadas de Redes de Investigación en Innovación Docente de la
UNED, Madrid, 2014.
LIDWELL, W., HOLDEN, K.; Butler, J. (2003). Universal principles of design. Beverly, MA:
Rockport.
Lockwood, T. (2009). “Foreword”. In T. Lockwood (Ed.), Design thinking: integrating innovation,
customer experience, and brand value (pp. vii-xvii). New York: Allworth Press.
MOZZAQUATRO, P.; MEDINA, R. Avaliação do Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle sob
diferentes visões: aspectos a considerar. Novas Tecnologias na Educação, v. 6, n. 2, 2008.
OKADA, A.; SERRA, A.; MACHADO, C. Mídias sociais e recursos educacionais abertos móveis na
pesquisa acadêmica do século XXI. In: MOREIRA, A.; BARROS, D.; MONTEIRO, A. (Orgs.),
Educação a distância e eLearning na web social (2ª ed., pp. 161-175. Santo Tirso: Whithebooks,
PLOMP, T. Educational design research: An introduction. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), An
introduction to educational design research (p. 9-35). Enschede: SLO, 2010.
RITTEL, H.; WEBBER, M. Dilemmas in a general theory of planning. Policy Sciences, v. 4, n. 2, p.
-169, 2917.
SANTOS, E.; OKADA, A. A construção de ambientes virtuais de aprendizagem:
por autorias plurais e gratuitas no ciberespaço. Comunicação apresentada na 26ª Reunião Anual da
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, ANPEd, Poços de Caldas, 2003.
SILVA, A.; CASTRO, L. A relevância do design instrucional na elaboração de material didático
impresso para cursos de graduação a distância. Intersaberes, v. 4, n. 8, p. 136-149, 2009.
SOUSA, F. O desenvolvimento de um modelo de ensino virtual num contexto de investimento
incipiente em e-learning: progressos e desafios. Da Investigação às Práticas, v. 5, n. 1, p. 79-97,
SOUSA, F. Estudando o desenvolvimento de um modelo curricular para ambientes virtuais de
aprendizagem numa instituição de ensino superior periférica. In: PACHECO, J. A.; AGUIAR, M.;
SOUSA, J. (org.). Currículo, história social das disciplinas, conhecimento escolar, gestão da
escola e tecnologia (p. 416-420). Recife: ANPAE, 2017.
VAN DEN AKKER, J. Curriculum design research. In: PLOMP, T.; NIEVEEN, N (eds.) An
introduction to educational design research (p. 37-71). Enschede: SLO, 2010.
WILLIS, J. “The many foundations and faces of instructional design”. In: WILLIS, J. (Ed.),
Constructivist instructional design (C-ID): Foundations, models, and examples (pp. 1-9). Charlotte,
NC: Information Age Publishing, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.