The importance of design in the development of virtual learning environments

Authors

  • Francisco José Rodrigues Sousa Universidade dos Açores

Keywords:

Virtual learning environment. Instructional design. Distance learning.

Abstract

In this paper, we relate instructional design – and, more specifically, the design of virtual learning
environments (especially in the context of distance learning) – to other kinds of design, within the framework of
design in general. We claim that a greater awareness of this relation can be quite enriching. MAPE model, which
has led the design of some virtual learning environments at a Portuguese university, is presented as an example of
a context in which some principles of design in general have been taken into consideration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco José Rodrigues Sousa, Universidade dos Açores

Doutor em educação (Desenvolvimento Curricular). Professor Auxiliar da Faculdade de Ciências Sociais e
Humanas da Universidade dos Açores, Portugal, membro integrado do Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais, Pólo da Universidade dos Açores (CICS.NOVA.UAc) e membro colaborador do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC), da Universidade do Minho.

References

BELLEFEUILLE, G., MARTIN, R.; BUCK, M. From pedagogy to technagogy in social work

education: a constructivist approach to instructional design in an online, competency-based child

welfare practice course”. In: WILLIS, J. (Ed.), Constructivist instructional design (C-ID):

Foundations, models, and examples (p. 493-512). Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2009.

BROWN, T. Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires

innovation. New York: HarperCollins, 2009.

BRUNER, J. O processo da educação (M. C. Romão, trad.). Lisboa: Edições 70, 1998.

BUCHANAN, R. Design research and the new learning. Design issues, 17 (4), 3-23, 2001.

ERTMER, P., PARISIO, M.; WARKAK. The practice of educational/ instructional design. In:

LUCKIN, R.; PUNTAMBEKAR, S.; GOODYEAR, P.; GRABOWSKI, B.; UNDERWOOD, J.;

WINTERS, N. (Eds.), Handbook of design in educational technology (pp. 5-19). New York:

Routledge, 2013.

FERNANDÉZ, A., BLANCO, M., CORBELLA, M.; ARETIO, L. La participación en los foros

del entorno virtual - objetivo prioritario para las asignaturas de primer curso del Grado?

Comunicación presentada en las VII Jornadas de Redes de Investigación en Innovación Docente de la

UNED, Madrid, 2014.

LIDWELL, W., HOLDEN, K.; Butler, J. (2003). Universal principles of design. Beverly, MA:

Rockport.

Lockwood, T. (2009). “Foreword”. In T. Lockwood (Ed.), Design thinking: integrating innovation,

customer experience, and brand value (pp. vii-xvii). New York: Allworth Press.

MOZZAQUATRO, P.; MEDINA, R. Avaliação do Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle sob

diferentes visões: aspectos a considerar. Novas Tecnologias na Educação, v. 6, n. 2, 2008.

OKADA, A.; SERRA, A.; MACHADO, C. Mídias sociais e recursos educacionais abertos móveis na

pesquisa acadêmica do século XXI. In: MOREIRA, A.; BARROS, D.; MONTEIRO, A. (Orgs.),

Educação a distância e eLearning na web social (2ª ed., pp. 161-175. Santo Tirso: Whithebooks,

PLOMP, T. Educational design research: An introduction. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), An

introduction to educational design research (p. 9-35). Enschede: SLO, 2010.

RITTEL, H.; WEBBER, M. Dilemmas in a general theory of planning. Policy Sciences, v. 4, n. 2, p.

-169, 2917.

SANTOS, E.; OKADA, A. A construção de ambientes virtuais de aprendizagem:

por autorias plurais e gratuitas no ciberespaço. Comunicação apresentada na 26ª Reunião Anual da

Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, ANPEd, Poços de Caldas, 2003.

SILVA, A.; CASTRO, L. A relevância do design instrucional na elaboração de material didático

impresso para cursos de graduação a distância. Intersaberes, v. 4, n. 8, p. 136-149, 2009.

SOUSA, F. O desenvolvimento de um modelo de ensino virtual num contexto de investimento

incipiente em e-learning: progressos e desafios. Da Investigação às Práticas, v. 5, n. 1, p. 79-97,

SOUSA, F. Estudando o desenvolvimento de um modelo curricular para ambientes virtuais de

aprendizagem numa instituição de ensino superior periférica. In: PACHECO, J. A.; AGUIAR, M.;

SOUSA, J. (org.). Currículo, história social das disciplinas, conhecimento escolar, gestão da

escola e tecnologia (p. 416-420). Recife: ANPAE, 2017.

VAN DEN AKKER, J. Curriculum design research. In: PLOMP, T.; NIEVEEN, N (eds.) An

introduction to educational design research (p. 37-71). Enschede: SLO, 2010.

WILLIS, J. “The many foundations and faces of instructional design”. In: WILLIS, J. (Ed.),

Constructivist instructional design (C-ID): Foundations, models, and examples (pp. 1-9). Charlotte,

NC: Information Age Publishing, 2009.

Published

2017-12-16

How to Cite

SOUSA, F. J. R. The importance of design in the development of virtual learning environments. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 1, p. 227–244, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/694. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos