Reimagine teacher training from an intersectional conception

a decolonial discussion

Authors

  • Nilton Tomelin Universidade Regional de Blumenau
  • Rita Buzzi Rausch Universidade Regional de Blumenau and Universidade da Região de Joinville

Keywords:

Decolonial contributions, Teacher training, Intersectionality

Abstract

The article aims to identify decolonial contributions to teacher training in the face of the intersection between education, teacher training, and different fields of knowledge. This is qualitative research, of a theoretical nature, whose data were analyzed from the evidence paradigm. With this, it is possible to think of propositions for the transformation of school, from a perspective of the plurality of futures. The text points out some proposals for a process of breaking with the current model of school, in addition to presenting the intersectionality between education, teacher training, and different fields of knowledge historically consolidated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nilton Tomelin, Universidade Regional de Blumenau

PhD in Education and Master in Education at the Regional University of Blumenau.

Rita Buzzi Rausch, Universidade Regional de Blumenau and Universidade da Região de Joinville

Postdoctoral degree in education from the Federal University of Santa Catarina (UFSC) and PhD in education from the State University of Campinas (UNICAMP).

 

References

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Escola, Didática e Interculturalidade: desafios atuais. In: CANDAU, Vera Maria Ferrão (org.). Didática Crítica Intercultural. 2. reimp. Petrópolis: Vozes, 2018. p. 95- 119.

DEMO, Pedro. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

DUSSEL, Enrique. Eurocentrismo y modernidade (Introducción a las Lecturas de Frankfurt). MIGNOLO, Walter (org.). Capitalismo y geopolítica del conocimiento: el eurocentrismo y la filosofia de la liberación en el debate intelectual contemporâneo. 2. ed. Buenos Aires: Del Signo, 2014. p. 57 – 70.

ESCOBAR, Arturo. Sentipensar con la tierra: nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Medellin: Ediciones Unaula, 2014. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/escpos-unaula/20170802050253/pdf_460.pdf. Acesso em: 7 nov. 2022.

FANON, Frantz. Los condenados de la tierra. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2003.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Tradução de Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GROSFOGUEL, Ramón. Para uma visão decolonial da crise civilizatória e dos paradigmas da esquerda ocidentalizada. BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (org.). Decolonialidade epensamento afrodiaspórico. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 107-126.

MIGNOLO, Walter. Histórias globais, projetos locais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

NÓVOA, António. Escolas e professores: proteger, transformar, valorizar. Colaboração: Yara Alvim. Salvador: SEC/IAT, 2022.

FRANCISCO, Papa. Carta Encíclica Laudato si’ sobre o cuidado da casa comum. Vaticano, 24 maio 2015. Disponível em: http://w2.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/ documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si_po.pdf. Acesso: 17 jan. 2017.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. (org.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007. p. 93-126.

SANTOS, Boaventura de Sousa Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 63, p. 237-280, out. 2002. Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/1285. Acesso em: 20 mar. 2022.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. SANTOS, Boaventura de Souza; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 29 – 67.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Brasília: Comissão Internacional sobre os Futuros da Educação; Boadilla del Monte: Fundación SM, 2022.

WALSH, Catherine. Introducion - (Re) pensamiento crítico y (de) colonialidad. WALSH, Catherine. Pensamiento crítico y matriz (de)colonial: reflexiones latinoamericanas. Quito: Abya-yala, 2005. p. 13-35.

WALSH, Catherine. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. CANDAU, Vera Maria Ferrão. (org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12 – 42.

Published

2023-04-03

How to Cite

TOMELIN, N.; RAUSCH, R. B. Reimagine teacher training from an intersectional conception: a decolonial discussion. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023008, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/843. Acesso em: 19 may. 2024.