Interlocution university/school

the dissemination of knowledge in evidence

Authors

  • Maria Gerlaine Belchior Amaral Universidade Federal de Campina Grande
  • Ana Maria Iorio Dias Universidade Federal do Ceará

Keywords:

relationship university-school; dissemination of knowledge; scientific and technological advances.

Abstract

This article seeks to analyze the relationship of Higher Education with Basic Education. The text is divided in two complementary parts. The first aims to demonstrate that the capital determinations in macro level have direct influence on the policies of dissemination of research findings from the academic community. The second part brings the conclusions regarding the specificities of the policies of scientific production dissemination, of a graduate program in education in the Northeast
of Brazil, towards public school teachers. Based on this analysis, it is concluded that, despite of scientific and technological advances currently achieved, the knowledge produced by university it is still restricted, in most cases, to favored segments of the population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Gerlaine Belchior Amaral, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora em Educação brasileira, pesquisadora da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Ana Maria Iorio Dias, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Educação Brasileira (UFC), com Pós-Doutorado em Educação (UnB), professora do PPGE/UFC.

References

AMARAL, M. G. B. do. A política de socialização da produção científica do Programa de Pós-graduação em Educação da UFC no período de 1997 a 2011. Fortaleza: Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará. Tese (Doutorado em Educação), 2012.

ANUÁRIO Brasileiro da Educação Básica. São Paulo: Moderna, 2012.

BARRETO, E. S. S.; GATTI, B. A. (Coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Pós-Graduação: PNPG 2011-2020. Brasília, DF: CAPES, 2010. v. 1.

SANTOS, B. de S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2005.

SMITH, A. A riqueza das nações: investigação sobre sua natureza e suas causas. São Paulo: Abril Cultural, 1983 [1776].

SOUSA, A. e S. O trabalho docente no contexto das relações capitalistas de produção. Fortaleza: Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará. Dissertação (Mestrado em Educação), 2008.

TAFFAREL, C. N. Z. Trabalho docente: intensificação nas federais. 2011. Disponível em: <http://www.rascunhodigital.faced.ufba.br/ver.php?idtexto=8712>. Acesso em: 7 out. 2011.

Published

2016-08-01

How to Cite

AMARAL, M. G. B.; DIAS, A. M. I. Interlocution university/school: the dissemination of knowledge in evidence. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 1, n. 3, p. 134–146, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1420. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.