Hospital educational care: Didactic sequence of the human body system the use of application of gamificated didactic resources in science teaching.

Authors

  • Vera de Mattos Machado Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Keywords:

Atención educativa hospitalaria. Atividades lúdicas gamificadas. Ensino de Ciências.

Abstract

Abstract: Investigative Teaching as a pedagogical approach has been widely studied as a means of learning
Natural Sciences. When reflecting on investigative pedagogical practice, we understand that one of the points to
be considered is the initial teacher training, a time when the new teacher prepares for his/her future practice. In
view of this, the present study aims to analyze the curriculum of the initial training and its relationship with the
educational practice of graduates in Biological Sciences from a public institution in the State of Piauí, Brazil. We
used Discourse Analysis as a theoretical-methodological resource from the perspective of Eni Orlandi, to
interpret the course curriculum and the questionnaires carried out with the coordinator, the supervising teacher of
Supervised Internship and recent graduates. We obtained that investigative teaching is a reality present in the
teacher training in Biological Sciences in the course, but from the intentional action of some teachers and is not
contemplated in the current curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AINSCOW, M. O processo de Inclusão é um processo de aprendizagem. Centro de

Referência em Educação Mário Covas. Governo do Estado de São Paulo. Disponível em

http://www.crmariocovas.sp.gov.br/ees_a.php?t=002. Acesso em 09 de setembro de 2024.

BORI, M. Chile: Pionero y líder. In: México, Apuntes de Pedagogía Hospitalaria.

Administração Federal dos Serviços Educativos. Governo Federal, Cidade do México, 2010.

CARVALHO, G. R. Plataforma Wordwall: uma proposta de ferramenta pedagógica na

aprendizagem de números inteiros. Dissertação (Mestrado Profissional, Programa de pós-

Graduação em Matemática – PROFMAT, Teresina, 2022

CECCIM, R.B. Criança hospitalizada: atenção integral como escuta e vida. Editora da

Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1997.

KAPP, Karl M. The gamification of learning and instruction: Game-based methods and

strategies for training and education. Pfeiffer, Sao Francisco, 2012.

PRADO, L. A. R.; CRUZ, D. M. Análise das plataformas digitais para a criação de jogos

educativos: um estudo sobre usabilidade, acessibilidade e privacidade em Wordwall, Genially

e Interacty. Anais CIET: Belo Horizonte, 2024.

RODRIGUES, T. M. Educação Inclusiva: Software educativo gamificado da matemática

para crianças com Transtorno do Espectro Autista– TEA. (Dissertação de Mestrado em

Propriedade intelectual e transferência de tecnologia – PROFNIT). Universidade Federal do

Piauí, Teresina, 2021.

SCHLÜNZEN, K., MALHEIRO, C. A. L., SCHLÜNZEN, E. T. M., & MAGRI, C. M.

Games acessíveis para a formação de educadores. Journal of Research in Special

Educational Needs, v. 16, p. 555-558, Lisboa, 2016.

WORDWALL. A maneira mais fácil de criar seus próprios recursos de ensino.

Disponível em https://wordwall.net/pt. Acesso em 08 de agosto de 2024.

Published

2024-11-11

How to Cite

DE MATTOS MACHADO, V. Hospital educational care: Didactic sequence of the human body system the use of application of gamificated didactic resources in science teaching. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1955. Acesso em: 13 nov. 2024.