The Teaching of the philosophy in physical education:

an analysis on University of Viçosa/MG

Authors

Keywords:

Philosophy. Physical Education. University graduate. Formation.

Abstract

This article aims to reflect on the philosophy subject in Physical Education major on the University of
Viçosa/MG, building positive critics for the formation. Methodologically, was made observations and analysis of
formation/evaluation process of the 92 students enrolled. The results are seen than 38,05% students having direct
reproof, 31,52% direct approval and 30,43% took the final exam. It was concluded than teaching tools need to be implemented for a bigger approximation of professional space, too to rethink the space-time than the subject is offered, which aims to soften the problems in learning the contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Milagres, Universidade Federal de Viçosa

Graduado em Licenciatura em Educação Física na Universidade Federal de Viçosa. Mestrando no
programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Katiele Picoli Dadalto, Universidade Federal de Viçosa

Graduada no Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Marizabel Kowalski, Universidade Federal de Viçosa

Professora Associada no Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Viçosa (UFV)

References

BAUMAM, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CHAUI, Marilena. Iniciação à Filosofia. 2. ed. São Paulo: Editora Ática, 2013.

DROIT, Roger-Pol. Filosofia em cinco lições. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 2012.

ELIAS, Norbert. O Processo Civilizador I: História dos Costumes. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

FONTELLES, Mauro José et al. Metodologia da pesquisa científica: Diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista Paraense de Medicina, Belém, v. 23, n. 3, p.1-8, 2009.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade de saber. São Paulo: Paz & Terra, 2014.

GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. História Essencial da Filosofia IV. São Paulo: Universo dos Livros, 2010.

KOWALSKI, Marizabel. BENINI, Luiz Eduardo. Fundamentos Filosóficos Aplicados à Educação Física e Esporte. Viçosa/MG – UFV, 2014.

LE BRETON, David. Adeus ao Corpo: Antropologia e Sociedade. Campinas, Papirus, 2013.

LOVISOLO, Hugo Rodolfo. Sociologia do Esporte: Temas e Problemas. Cadernos de Formação RBCE, Porto Alegre, p.80-91, jul. 2011.

MAFFESOLI, Michel. No Fundo das Aparências. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

MILAGRES, Pedro. KOWALSKI, Marizabel. Uniforme Escolar: identidade, representação social e civilidade expressa na Educação Física escolar. 2017, 22 f. PIBIC/CNPq – Departamento de Educação Física, Universidade Federal de Viçosa, 2017.

OLIVEIRA, Suellen Rodrigues de; MAZIERO, Andressa Merlin. Vivenciando a Docência: Participação ativa do monitor nas aulas teóricas. Revista Eletrônica Gestão & Saúde, Brasília, p.1817-1824, mar. 2013.

PLATÃO. A República. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

PRÓ-REITORIA DE ENSINO (Viçosa). Universidade Federal de Viçosa. Catálogo de Graduação 2016. 2016. Disponível em: < http://www.catalogo.ufv.br/index.php?campus=vicosa&ano=2016 >. Acesso em: 04 fev. 2018.

SAYÃO, Marcelo Nunes; MUNIZ, Neyse Luiz. O Planejamento na Educação Física Escolar: Um possível caminho para a formação de um novo homem. Pensar A Prática, Goiânia, v. 7, n. 2, p.187-203, 2004.

SMITH, Subrena. Porque a Filosofia da ciência importa. Folha de São Paulo. São Paulo, p. 3. 1 jul. 2018.

Published

2020-06-05

How to Cite

MILAGRES, P.; DADALTO, K. P.; KOWALSKI, M. The Teaching of the philosophy in physical education:: an analysis on University of Viçosa/MG. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 5, p. e020006, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/28. Acesso em: 22 nov. 2024.