Cultural invariant, common sense and pedagogical innovation

Authors

  • Carlos Nogueira Fino Universidade da Madeira

Keywords:

Pedagogy. Cultural Invariant. Pedagogical Innovation.

Abstract

From a summary description of the industrial paradigm, around which schools were configured from the century. XIX, the article reviews the concepts of Cultural Invariant and Pedagogical Innovation, with a critical bias, trying to show how the concept of Pedagogical Innovation has little to do, in the author's perspective, with common sense.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Nogueira Fino, Universidade da Madeira

Professor Catedrático da Universidade da Madeira (Portugal)

http://orcid.org/0000-0003-3835-6224

 

References

BOURDIEU, P. e PASSERON, J.A Reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977

BROWN, J., COLLINS, A. e DUGUID, P. Situated cognition and the culture of learning. In EducationalResearcher, 1, 18, pp. 32-42, 1988

FINO, C. N. Inovação e invariante (cultural). In RODRIGUES, L.&BRAZÃO, P.(Org.). Políticas educativas: discursos e práticas (pp.259-278). Funchal:Grafimadeira. 2009.

__________ Inovação Pedagógica e Ortodoxia Curricular. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 9, n. 18, p. 13-22, jan./abr. 2016.

__________ A revolução digital e a sua “pedagogia” hegemónica. in FRAGA, N.(Org.). O Professor do Século XXI em Perspetiva Comparada: Transformações e Desafios para a Construção de Sociedades Sustentáveis (pp. 57-69). Funchal: CIE-Uma, 2019

GIMENO SACRISTÁN, J. La pedagogia por objetivos: obsesión por la eficiencia. Madrid: Morata, 1985.

HAMILTON, D. The pedagogic paradox (or why no didactics in England?), in Pedagogy, Culture & Society, 7:1, 135-152., 1999.

KELLY, A. O currículo: teoria e prática. S. Paulo: Harbra, 1980.

LAVE, J. Cognition in Practice. Cambridge MA: Cambridge University Press 1988.

LAVE, J. e WENGER, E. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge USA: Cambridge University Press, 1991.

TOFFLER A. Future shock. New York: Random House, 1970.

Published

2020-06-29

How to Cite

FINO, C. N. Cultural invariant, common sense and pedagogical innovation. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 5, p. e020014, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/40. Acesso em: 21 nov. 2024.