Professional Teaching Ethos
A route composed by discourses and knowledges
Keywords:
Teaching Ethos., Professional teaching., Competences., Knowledge.Abstract
In this article we carried out an incursion through paths of construction of the professional teaching ethos in the area of Letters - Portuguese Language which reflects about humanities as the basis for formation and also the connection thread running through completeness of the skills to teach. The construction of professional ethos occurs through anthropological-constituent implementation by means of materialized dialogical structures by communication. Methodologically, we took as discursive resource interviews with teachers, having the conductive line a question which addresses in the categorical, ideological and experiential dimensions to find out how the construction of the ethos takes place. The results insert the identification teaching professionalism embedded in beliefs and knowledge.
Downloads
References
ADAM, J.M. Linguistique textuelle: des genres de discours aux textes. Paris: Nathan, 1999.
ALARCÃO, I. Professores Reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2011
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, (1929) 1992
______. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, (1979, 1988) 2003
BAZERMAN, C. Systems of Genres and the enactment of social intentions. In: FREEDMAN, A.;
BRONCKART, J. Genre of texts, types of discourses. Voies Livres, 1996
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.
BERNSTEIN, B. Class, code and control: the structuring of pedagogic discourse. London: Routledge, 1990
CEREJA, W. R. Ensino de literatura- uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. São Paulo: Editora Atual, 2005
FIORIN, J. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2017
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996
_____. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987
GUEDES, P. A formação do professor de português: que língua vamos ensinar? S. Paulo: Parábola Editoral, 2006
HALLIDAY, M. Language, context and text. Oxford: OUP, 1989
HASAN, R. The conception of context in text. In: FRIES, P.; E Gregory, M. (orgs). Discourse in society: systemic functional perspectives. Norwood: Abex, 1995.
MAINGUENEAU, D. Genèses du discours. Bruxelles: Pierre Mardaga Editeur, 1984.
_________Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola, 2015
________ A propósito do ethos. In: MOTTA, A. et al. Ethos discursivo. São Paulo: Editora Contexto, 2015, pp. 11-33.
_______. Retorno crítico sobre o ethos. In: BARONAS, R.; MESTI, P.; CARREON, R. (orgs.). Análise do discurso: entorno da problemática do ethos, do político e de discursos constituintes. São Paulo: Pontes, 2016, pp. 13-33.
MILLER, C. Rhetorical Community: in cultural basis of genre. In: FREEDMAN, A.; MEDWAY, P. (orgs). Genre and new rhetoric. London: Taylor & Francis, 1994, pp. 67-78.
NÓVOA, A. Diz-me como ensinas, dir-te-ei quem és e vice-versa. In: FAZENDA, I. (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus, 1995.
OLIVEIRA, C. Autonomia do exercício Docente: reflexões acerca do conhecimento de si como profissional docente. Revista Humanidades e Inovação, v.5, n. 1, pp. 281-293, 2018
SILVA, V. As humanidades, os estudos culturais, o ensino da literatura e a política da língua portuguesa. Coimbra: Almedina, 2010.
SMALL, H. The value of the humanities. Oxford: Oxford University Press, 2013
SWALES, J. Genre analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
VICENTE, J. Subsídios para uma didáctica comunicacional no ensino-aprendizagem da filosofia. Revista Filosófica de Coimbra. v. 3, n. 6, 1994. pp. 321-358.
VIGOTSKY, L. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.