Training Needs of High School Chemistry Teachers of State Schools in the Municipality of Tangará da Serra – MT

Authors

  • Kilwangy Kya Kapitango-a-Samba Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT
  • Paula Lima da Cruz Verciano Secretaria de Educação do Estado de Mato Grosso

Keywords:

In-service Training Needs. Chemistry Teachers. Analysis of training needs. High school

Abstract

This article is an excerpt from a master's thesis, where part of the field research data analysis will be presented. The research aimed to identify, analyze and describe the training needs of high school chemistry teachers in state schools located in the municipality of Tangará da Serra-MT. The research problem was determined to know: what are the training needs of Chemistry in Service teachers in State Schools in Tangará da Serra, based on their perceptions about professional learning in service? It is a quantitative research, with a sample of 13 Chemistry teachers, in a universe of 16 teachers from the state education system in the municipality where the research was carried out. We used the bibliographic research and the survey with application of the questionnaire via the Survey Monkey data collection and analysis system. Data were analyzed using basic statistical techniques: frequency and percentage analysis. The results show that in-service training can improve if the studies are aimed at pedagogical practice, with innovative teaching resources that reach the interest of students and solve learning problem situations in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOHOSLAVSKY, R. Orientação Vocacional: A Estratégia Clínica. Tradução de J.M.V. Bojart. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/Semtec, 2000.

CHANG, R. Físico-química para as Ciências Químicas e Biológicas. 3. ed. v. 1. Porto Alegre: AMGH Editora Ltda. 2010. 595 p.

CORREIA, L. de M. Problematização das dificuldades de aprendizagem nas necessidades educativas especiais. Análise Psicológica, v. 2, p. 369-376, 2004.

DAY, C. Desenvolvimento Profissional de Professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.

MACHADO, J.; FORMOSINHO, J. Professores, escola e formação: políticas e práticas de formação contínua. In: FORMOSINHO, J. (coord.). Formação de Professores: Aprendizagem profissional e ação docente. Porto: Porto Editora, 2009. p. 287-302.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se a mudança e a incerteza. Tradução Silvana Cobucci Leite. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 13. ed. São Paulo: Cortez, 1994.

BACICH, L.; MORAN, J. (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto alegre: Penso, 2018.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 7 ed. Petrópolis: Vozes, 2016.

RODRIGUES A.; ESTEVES M. A análise de necessidades na formação de professores. 1 ed. Portugal: Porto Editora, 1993.

SAMPIERI, R. H. Metodologia de pesquisa. Tradução: Daisy Vaz de Moraes. 5.ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

Published

2021-10-17

How to Cite

KAPITANGO-A-SAMBA, K. K.; VERCIANO, P. L. da C. Training Needs of High School Chemistry Teachers of State Schools in the Municipality of Tangará da Serra – MT. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p. 127–153, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/553. Acesso em: 21 nov. 2024.