Educating teachers for linguistic and cultural diversity in the early years

possibilities for the development of professional knowledge

Authors

  • Mónica Lourenço Universidade de Aveiro
  • Ana Isabel Andrade Universidade de Aveiro
  • Filomena Martins Universidade de Aveiro

Keywords:

Early Childhood Education. Linguistic and Cultural Diversity. Teacher Education. Professional Knowledge.

Abstract

In a globalised world, characterised by technological advances, mobility of people and goods and migration, it is fundamental to rethink and intervene in teacher education. This intervention necessarily involves the design and operationalisation of teacher education programs that, on the one hand, promote a more integrated understanding of linguistic and cultural diversity and global
issues, and, on the other hand, help teachers to develop practices that are more capable of educating children to live together and act in plural and constantly changing societies. In this context, this study aims to understand how the work around linguistic and cultural diversity may contribute to the development of several dimensions of the professional knowledge of early years’
student teachers. To this end, the final traineeship reports produced by the student teachers were analysed, focusing on their discourses on the action research-type projects developed in the context of early childhood education, as well as on their learning achievements. The results allow us to conclude that the student teachers have developed their professional knowledge, seizing the
opportunity of working with linguistic and cultural diversity to broaden their knowledge of the curriculum, of the school context, of the children and of themselves, in a clear understanding of the aims and values of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Lourenço, Universidade de Aveiro

Doutora em Didática e Formação pela Universidade de Aveiro, Portugal, pesquisadora do Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores. Universidade de Aveiro - Departamento de Educação e Psicologia

Ana Isabel Andrade, Universidade de Aveiro

Doutora em Didática pela Universidade de Aveiro, Portugal, pesquisadora do Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores

Filomena Martins, Universidade de Aveiro

Doutora em Didática pela Universidade de Aveiro, Portugal, pesquisadora do Centro de Investigação Didática e Tecnologia na  Formação de Formadores

References

ALARCÃO, I. Professor-investigador: Que sentido? Que formação. Cadernos de Formação de Professores, v. 1, pp. 21-30, 2001.

ALARCÃO, I., & ARAÚJO E SÁ, M. H. Era uma vez…a Didáctica de Línguas em Portugal: enredos, actores e cenários de construção de conhecimento. Cadernos do LALE, Série Reflexões 3. Aveiro: UA, 2010.

ANDRADE, A. I., Pluralidade linguística e educação. Relatório de unidade curricular. Aveiro: Universidade de Aveiro (relatório para Provas de agregação), 2016.

ANDRADE, A. I., GONÇALVES, L., MARTINS, F. & PINHO, A. S. (2012). Développement professionnel: quelles articulations possibles entre formation initiale et formation continue dans un projet de formation à la didactique du plurilinguisme? in: CAUSA, M. (org.) Formation initiale et profils d’enseignants de langues. Enjeux et questionnements. Bruxelles: De Boeck, 2012, pp. 279-312.

ANDRADE, A. I., & MARTINS, F. Desafios e possibilidades na formação de professores – em torno da análise de relatórios de estágio. Educar em Revista, no prelo.

AUTORAS. Diversidade linguística e cultural e desenvolvimento da comunicação e expressão –Programa do Seminário de Investigação Educacional A2. Aveiro: Universidade de Aveiro (documento policopiado), 2014.

AVALOS, B. Los conocimientos y las competencias que subyacen a la tarea docente. in: VÉLAZ DE MEDRANO, C., & VAILLANT, D. Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Madrid: OEI, 2009, pp. 67–77.

BALL, A. F., & TYSON, C. A. (eds.). Studying Diversity in Teacher Education. Lanham: Rowman & Littlefield, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3a ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

CAENA, F. Comparative glocal perspectives on European teacher education. European Journal of Teacher Education, v. 37, n. 1, pp. 106-122, 2014.

CANDELIER, M. (dir.) et al. Framework of Reference for Pluralistic Approaches to Languages and Cultures (CARAP). Graz: ECML, 2007.

COSTA, A. P., & SOUZA, F. N. Editorial. Métodos de Análise de dados: Análise de conteúdo e análise do discurso. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 4, n.º 6, pp. iv-x, 2016.

COUTINHO, C. P. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e prática. Coimbra: Almedina, 2011.

DARLING-HAMMOND, L., & LIEBERMAN, A. Teacher Education Around the World: Changing Policies and Practices. Abingdon: Routledge, 2013.

Decreto-Lei n.º 79/2014 de 14 de maio. Regime jurídico da habilitação profissional para a docência na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário. http://www.dges.mctes.pt/NR/rdonlyres/84F15CC8-5CE1-4D50-93CF-C56752370C8F/9571/79_2014.pdf

ESTEVES, M. Construção e desenvolvimento das competências profissionais dos professores. Sísifo:Revista de Ciências da Educação, v. 8, pp. 37-48, 2009.

GARCÍA, E., ARIAS, M. B., HARRIS MURRI, N. J., & SERNA, C. Developing responsive teachers: A challenge for a demographic reality. Journal of Teacher Education, v. 61, n. 1-2, pp. 132-142, 2010.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Tradução Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GONÇALVES, M. L. Desenvolvimento profissional e educação em línguas: potencialidades e constrangimentos em contexto escolar. Aveiro: Universidade de Aveiro (tese de doutoramento não publicada), 2011.

GOODWIN, A. L., & KOSNIK, C. Quality teacher educators = quality teachers? Conceptualizing essential domains of knowledge for those who teach teachers. Teacher Development, v. 17, n. 3, pp. 334-346, 2013.

GRIFFIN, P., MCGAW, B., & CARE, E. Assessment and Teaching of 21st Century Skills. Dordrecht, Germany: Springer Science, Business Media B.V., 2013.

KAUR, B. Equity and social justice in teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, v. 28, pp. 485–492, 2012.

LOURENÇO, M., ANDRADE, A. I., & SÁ, S. Diversidade linguística e formação contínua de educadoras de infância: que possibilidades de desenvolvimento profissional? in: ANDRADE, A. I., ARAÚJO E SÁ, M. H., FANECA, R. M., MARTINS, F., PINHO, A. S., & SIMÕES, A. R. (eds.) A diversidade linguística nos discursos e práticas de educação e formação. Aveiro: UA Editora, 2014, pp. 359-379.

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, v. 8, pp. 7-22, 2009a.

MARCELO, C. La evaluación del desarrollo profesional docente. in: VÉLAZ DE MEDRANO, C., & VAILLANT, D. Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Madrid: OEI, 2009b, pp. 119-128.

MARINHO, M. Sensibilização à diversidade linguística: que lugar nos currículos de formação inicial de professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico? Aveiro: Universidade de Aveiro (dissertação de mestrado não publicada), 2004.

MARTINS, A. P. O poder da colaboração na (re)construção do conhecimento profissional docente: um estudo em contexto. Aveiro: Universidade de Aveiro (dissertação de mestrado não publicada), 2016.

MARTINS, F. Formação para a diversidade linguística – um estudo com futuros professores do 1.º ciclo do Ensino Básico. Aveiro: Universidade de Aveiro (tese de doutoramento não publicada), 2008

MOREIRA, M. A., & ZEICHNER, K. M. Filhos de um Deus Menor: Diversidade linguística e justiça social na formação de professores. Ramada: Edições Pedago, 2014.

PATRICK, K. F., MACQUEEN, S., & REYNOLDS, R. Pre-service teacher perspectives on the importance of global education: world and classroom views. Teachers and Teaching: Theory and Practice, v. 20, n. 4, pp. 470–482, 2014.

PORTUGAL, G., & LAEVERS, F. Avaliação em educação pré-escolar: Sistema de acompanhamento das crianças. Porto: Porto Editora, 2010.

ROLDÃO, M. C. Ensinar e aprender: o saber e o agir distintivos. in: ENS, R. & BEHRENS, M. (orgs.). Formação do professor – profissionalidade, pesquisa e cultura escolar. Curitiba: Champagnat Editora, 2010, pp. 25-42.

SÁ-CHAVES, I., Formação, conhecimento e supervisão. Contributos nas áreas da formação de professores e de outros profissionais. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2007.

SCHLEICHER, A. Preparing Teachers and Developing School Leaders for the 21st Century: Lessons from Around the World. Paris: OECD Publishing, 2012.

SCHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n.º 1, pp. 1-23, 1987.

SILVA, I. L., MARQUES, L., MATA, L., & ROSA, M. Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar. Lisboa: Ministério da Educação, Direção-Geral da Educação, 2016.

VIEIRA, F., & MOREIRIA, M. A. Supervisão e avaliação de desempenho docente. Para uma abordagem de orientação transformadora. Lisboa: Ministério da Educação, Cadernos do CCAP - 1, 2011.

VIEIRA, F., MOREIRA, M. A., & PERALTA, H. Research in foreign language education in Portugal (2006-2011): Its transformative potential. Language Teaching, v. 47, pp. 191-227, 2014.

YIN, R. K. Case study research: design and methods. Applied social research methods series. 4th edition. Thousand Oaks: Sage, 2009.

Published

2017-06-01

How to Cite

LOURENÇO, M.; ANDRADE, A. I.; MARTINS, F. Educating teachers for linguistic and cultural diversity in the early years: possibilities for the development of professional knowledge. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 2, p. 76–99, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1120. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)