Freedom pedagogy and literacy
the potentiality of the instruments of this pedagogy to form children and teachers
Keywords:
Literacy. Freinet Pedagogy. Pedagogical practices.Abstract
This article presents the potentialities and current trends of Freinet pedagogy. It results from reflections on the practice of teachers who, in Freinet, found inspiration to think of an emancipatory educational proposal. We present a brief history on Celèstin Freinet. We report the work of two literacy teachers from the municipal network of Campinas-SP and, finally, the experience of working with Freinetian instruments with students of the Pedagogy course at a private university in the interior of São Paulo, in the discipline: Theory and practice of literacy . What unites these experiences is the theme of literacy and the work with the instruments of this pedagogy.
Downloads
References
FONTANA, R. A. C. Como nos tornamos professoras? Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
FREINET, C. A Educação pelo Trabalho. Tradução: Maria E. Galvão G. Pereira. São Paulo. Editora Martins Fontes, 1998 (edição francesa, 1949)
___________. Técnicas Freinet na Escola Moderna. Editorial Estampa, Portugal, 1964.
___________. Para uma Escola do Povo: guia prático para a organização material, técnica e pedagógica da Escola popular. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
FREINET, Elise. O itinerário de Célestin Freinet: nascimento de uma pedagogia popular. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora, 1979.
OLIVEIRA, A.M.M. Célestin Freinet – Raízes sociais e políticas de uma proposta pedagógica. Rio de Janeiro: Papéis e Cópias da Escola de Professores, 1995.
SAMPAIO, Rosa Maria Whitaker. Freinet: evolução histórica e atualidades. São Paulo: Editora Scipione, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.