Freedom pedagogy and literacy

the potentiality of the instruments of this pedagogy to form children and teachers

Authors

  • Ana Flávia Valente Teixeira Buscariolo Prefeitura Municipal de Campinas
  • Cinthia Vieria Brum Lima Prefeitura Municipal de Campinas
  • Daniela Dias dos Anjos Universidade São Franscisco

Keywords:

Literacy. Freinet Pedagogy. Pedagogical practices.

Abstract

This article presents the potentialities and current trends of Freinet pedagogy. It results from reflections on the practice of teachers who, in Freinet, found inspiration to think of an emancipatory educational proposal. We present a brief history on Celèstin Freinet. We report the work of two literacy teachers from the municipal network of Campinas-SP and, finally, the experience of working with Freinetian instruments with students of the Pedagogy course at a private university in the interior of São Paulo, in the discipline: Theory and practice of literacy . What unites these experiences is the theme of literacy and the work with the instruments of this pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Flávia Valente Teixeira Buscariolo, Prefeitura Municipal de Campinas

Mestra em Psicologia Educacional. Professora na rede municipal de Campinas.

Cinthia Vieria Brum Lima, Prefeitura Municipal de Campinas

Mestra em Psicologia Educacional. Professora na rede municipal de Campinas.

Daniela Dias dos Anjos, Universidade São Franscisco

Doutora em Psicologia Educacional. Professora da Universidade São Franscisco

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7695-835X

 

References

FONTANA, R. A. C. Como nos tornamos professoras? Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

FREINET, C. A Educação pelo Trabalho. Tradução: Maria E. Galvão G. Pereira. São Paulo. Editora Martins Fontes, 1998 (edição francesa, 1949)

___________. Técnicas Freinet na Escola Moderna. Editorial Estampa, Portugal, 1964.

___________. Para uma Escola do Povo: guia prático para a organização material, técnica e pedagógica da Escola popular. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FREINET, Elise. O itinerário de Célestin Freinet: nascimento de uma pedagogia popular. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora, 1979.

OLIVEIRA, A.M.M. Célestin Freinet – Raízes sociais e políticas de uma proposta pedagógica. Rio de Janeiro: Papéis e Cópias da Escola de Professores, 1995.

SAMPAIO, Rosa Maria Whitaker. Freinet: evolução histórica e atualidades. São Paulo: Editora Scipione, 1994.

Published

2019-09-24

How to Cite

BUSCARIOLO, A. F. V. T.; LIMA, C. V. B.; ANJOS, D. D. dos. Freedom pedagogy and literacy: the potentiality of the instruments of this pedagogy to form children and teachers. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 117–133, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/124. Acesso em: 21 nov. 2024.