Freinet in pedagogy, pedagogy with Freinet

theoretical-methodological trajectory and pedagogical instruments Freinet

Authors

  • Guilherme do Val Toledo Prado Universidade Estadual de Campinas
  • Heloísa Helena Dias Martins Proença
  • Lucianna Magri Melo Munhoz Prefeitura Municipal de Campinas
  • Vaniza Ghidotti Prefeitura Municipal de Sumaré

Keywords:

Graduation. Freinet Pedagogy. Teacher training.

Abstract

The purpose of this article is to present a proposal of formation in which the organization of the times and spaces of teaching in a discipline of a course of graduation in pedagogy in a public university, was guided by the principles of Freinet Pedagogy, with the use of some techniques and pedagogical tools proposed by the French educator. To that end, we will approach how these techniques and instruments were  used, pointing out their potentialities with the purpose of making explicit contributions to teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme do Val Toledo Prado, Universidade Estadual de Campinas

Professor Livre-docente da Faculdade de Educação da UNICAMP.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2415-8369

Heloísa Helena Dias Martins Proença

Doutoranda pela Faculdade de Educação da UNICAMP e formadora de professores. 

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7222-0529

Lucianna Magri Melo Munhoz, Prefeitura Municipal de Campinas

Doutoranda pela Faculdade de Educação da UNICAMP, formadora de professores e Professora da Prefeitura Municipal de Campinas. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6537-5597 

Vaniza Ghidotti, Prefeitura Municipal de Sumaré

Pedagoga, Especialista em Políticas Públicas, Professora de educação Básica Rede municipal de Sumaré e Prefeitura de Paulínia. Professora em curso de Pedagogia em Universidade de Paulínia - UNIFACP.

References

FERREIRA, Gláucia de Melo (org.). Palavra de Professor(a): tateios e reflexões na prática da Pedagogia Freinet. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967. Disponível em:http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/livro_freire_educacao_praAcesso em: 20 abril. 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido, 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. Disponível em:http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/paulo_freire_pedagogia_do_ . Acesso em: 20 abril. 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000. Disponível em:http://www.dhnet.org.br/direitos/.../paulo_freire_pedagogia_da_indignacao.pdf . Acesso em: 20 abril. 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 41ª ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2005.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’água, 2009.

FREINET, Célestin. As técnicas Freinet da escola moderna. Lisboa: Estampa, 1975.

_____. O jornal escolar. Lisboa: Estampa, 1976.

_____ . Para uma escola do povo. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

_____ . Pedagogia do bom senso. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

IMBERNON, F. Pedagogia Freinet, a atualidade das invariantes pedagógicas. Porto Alegre: Penso, 2012.

MUNHOZ, Lucianna Magri de Melo. Escrever, inscrever, reescrever: reflexões sobre a escrita docente no Movimento de Professores da Pedagogia Freinet. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas: Campinas, 2010.

SCARPATO, Marta. A livre expressão na Pedagogia Freinet. Revista Ibero-americana de Estudos em Educação, [s.l.], v. 12, n. 1, p.620-628, 12 abr. 2017. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educacao. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.1.2017.9667.

Published

2019-09-24

How to Cite

TOLEDO PRADO, G. do V.; PROENÇA, H. H. D. M.; MUNHOZ, L. M. M.; GHIDOTTI, V. Freinet in pedagogy, pedagogy with Freinet: theoretical-methodological trajectory and pedagogical instruments Freinet. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 4, p. 158–177, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/126. Acesso em: 12 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)